اقدام ایران در تعلیق برخی تعهدات در برجام منطقی است


اقدام ایران در تعلیق برخی تعهدات در برجام  منطقی است

تهران-ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز عاقلانه و کاملا منطقی است.

«علی نجفی خوشرودی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی ایران باوجود خویشتنداری، رایزنی های بسیاری با سایر طرف های توافق هسته ای از جمله اروپایی ها انجام داد.
وی افزود: به دلیل عدم اقدام عملی سایر طرف های برجام و همچنین اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام حقوقی اصول مندرج در این توافق از جمله ماده 36 بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این اقدام معقولانه حقوقی ایران برای حفظ و حراست از منافع ملی انجام شد.
نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: سخنان رییس جمهوری به روشنی مبانی منطقی و قانونی این تصمیم را تدوین کرد و هم پیام روشنی به سایر طرف های برجام داد که تعهدات فقط یک جانبه برای ایران نیست، بلکه حقوق و تکالیف متقابل است و آنان باید به مفاد آن متعهد باشند.
نجفی خوشرودی تصریح کرد: چنانچه اقدامات عملی از سوی اروپایی ها صورت نگیرد، ایران تصمیمات دیگری را اتخاذ می کند، این اقدام پاسخ روشنی از سوی دولت و ملت ایران به اروپایی هاست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با این تصمیم خود نشان داد که در حمایت از منافع مردم با کسی تعارف ندارند، متحد و منسجم خواهند بود، ضمن این که تبعات این اقدام به لحاظ حقوقی و بین المللی مستقیما به آمریکا مرتبط است.
وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را در جلسه یکشنبه آینده این کمیسیون به احتمال زیاد با حضور وزیر امور خارجه بررسی می کنند.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در جلسه امروز هیات دولت گفت: امروز 18 اردیبهشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می گذرد، امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.
دکتر روحانی افزود: امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می دادیم، صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بود. یعنی هر وقت مواد غنی شده ما به 300 کیلوگرم می رسید ما اضافه بر آن را به کشوری دیگر می فروختیم و در عوض آن کیک زرد می گرفتیم اما از امروز این فروش متوقف می شود.
رییس جمهوری تصریح کرد: این اقدام برای 60 روز است؛ به طرف مقابل در 1+5 اعلام می کنیم که اگر همه طرف های برجام ظرف 60 روز پای میز مذاکره آمدند و با هم صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع ملی ما مخصوصا در موضوع نفت و بانک تامین شد، ما به نقطه اول بر می گردیم.
سیام**9121** 1336

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان