بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی


بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی

احمد جمشیدی: در بخش نهایی این مقاله و پس از بررسی معدود گزینه‌های برند موجود در ایران، می‌رسیم به پرطرفدارترین، ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین تریل های 250 سی‌سی در دسترس مصرف‌کننده ایرانی؛ یعنی محصولات چینی! موتورهای تریل چینی چند سالی هست که بازار مصرفی ایران را فتح کرده‌اند و در تیراژ انبوه در خدمت پلیس درآمده... The post بررسی تریل آفرودرهای 250...

احمد جمشیدی: در بخش نهایی این مقاله و پس از بررسی معدود گزینه‌های برند موجود در ایران، می‌رسیم به پرطرفدارترین، ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین تریل های 250 سی‌سی در دسترس مصرف‌کننده ایرانی؛ یعنی محصولات چینی!

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
موتورهای تریل چینی چند سالی هست که بازار مصرفی ایران را فتح کرده‌اند و در تیراژ انبوه در خدمت پلیس درآمده و از نهاد انتظامی و دولتی گرفته تا مصرف‌کننده معمولی و آفرود بازها به خاطر هزینه کمتر یک تریل چینی را به نمونه ژاپنی یا اتریشی ترجیح می‌دهند.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
در مورد تریل های چینی یک سخن جالبی هست. بین اهل فن آنها به موتورهای “اشی‌مشی” معروف شده‌اند!

اگر شما تمام برندهای ایرانی (چینی) تریل موجود در کشور را کنار هم بگذارید و مشخصات فنی آنها را بررسی کنید، به‌ندرت متوجه تفاوت خاصی بین آن‌ها می‌شوید.

تقریباً تمام تریل های چینی (که اغلب تحت برند ایرانی و در داخل ایران مونتاژ می‌شوند) از شاسی مشابه و انجین سیستم CDI که قطر سیلندرش دو برابر شده و در گیربکس آن تغییراتی صورت گرفته و 5 دنده شده است استفاده می‌کنند و تفاوت آن‌ها صرفاً در کیفیت آلیاژ، مونتاژ، طراحی و آپشن های جانبی است.

به همین علت هم بود که تصمیم گرفتیم همه برندهای چینی را یکجا و در قالب یک متن بررسی کنیم.

البته که علیرغم ضعف‌ها، شاید بتوان گفت در حال حاضر یک موتور تریل چینی تنها گزینه عقلانی برای خرید و استفاده است و صدالبته در قیاس نسبت قیمت برخی مدل‌های آن کارایی بسیار خوبی هم دارند.

حال به بررسی مدل‌ها می‌پردازیم.

موتورسیکلت فلات 250 سی‌سی

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
موتورسیکلت‌های چینی تحت برند فلات، توسط شرکت جهات همتا سیکلت به بازار ایران عرضه شده‌اند و طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها و موتورسیکلت محبوب سازمانی یگان ویژه ناجا بوده‌اند.

شرکت فلات در حال حاضر تریل 250 سی‌سی‌اش را در قالب دو مدل طرح کی‌تی‌ام Falat 250 KTM و مدل ترکر Falat 250 Tricker عرضه می‌کند؛ که مدل اولی در بازار به فلات کی‌تی‌امی و دومی فلات 250 معروف است!

سیستم انجین 250 سی‌سی موتورسیکلت‌های فلات همان‌طور که قبل‌تر گفته شد از نوع تک سیلندر چهار زمانه سیستم CDI هستند ولی با تغییرات صورت گرفته انجین آن‌ها کم‌صدا، روان و گیربکس روان‌تری دارد.

قدرت 14.5 اسب بخاری و گشتاور 14.26 نیوتن‌متری برای یک موتورسیکلت تریل 250 سی‌سی اصلاً رقم ایده آلی نیست ولی خب با توجه به تکنولوژی منسوخ انجین انتظار بیشتری هم از آن نمی‌رود.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
حداکثر سرعت اسمی موتورسیکلت توسط کمپانی 150 کیلومتر بر ساعت ذکر شده ولی با توجه به مؤلفه‌های انجین بعید به نظر می‌رسد بیشتر از 130 کیلومتر بر ساعت کشش داشته باشد.

مکانیزم خنک‌کنندگی انجین نیز از نوع هواخنک است. (در مدل‌های جدید تغییرات مثبتی در شبکه هواخنک آن صورت گرفته)

سیستم سوخت‌رسانی آن نیز از اواخر سال 94 از کاربرات به انژکتور تغییر پیدا کرده و مصرف سوختش کمتر شده و بنا به اعلام شرکت واردکننده به استاندارد یورو 4 رسیده است. (مصرف 2.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر)

ظرفیت باک آن 11 لیتر است. یکی از بزرگترین ضعف‌های فلات باک آن است زیرا از باک فلزی در آن استفاده شده که کیفیت ساخت ضعیف و پوسته نازکی دارد و در صورت شیب زدن در آفرود و وارد آمدن شوک فیزیکی به پیکره موتورسیکلت گهگاه باک نشتی پیدا می‌کند و سوراخ می‌شود. جوشکارها عمدتاً با باک تریل های چینی آشنا هستند!

فلات از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کند که اغلب بدون ABS و چند باری با ABS به بازار عرضه شد. (نکته قابل تأمل اینکه به خاطر واردات نامنظم قطعات، اغلب موتورهای چینی هر سال از لحاظ آپشن و حتی مدل فلاپ و سیستم‌ها تغییراتی سینوسی دارند و هیچ موتوری با همان برند چند ماه قبلش شباهت کامل ندارد!)

در حالت کلی سیستم ترمز دیسکی آن به خاطر استفاده از برند گمنام کیفیت ایده آلی ندارد و در مهار موتورسیکلت ضعف و کم دقتی نشان می‌دهد ولی با این حال باز هم می‌تواند نیازهای یک آفرود معمولی را برطرف کند. (ترمز همین تریل های چینی مشکل ضعف در دقت و قدرت دارد)

شاسی موتورسیکلت از نوع فولاد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد. اگر قصد آفرود با این موتورسیکلت را دارید اکیداً توصیه می‌کنم با آن جامپ بیشتر از یک متر نزنید و روی حفظ تماس با زمین تمرکز کنید. در صورت جامپ سنگین خطر ترک خوردن یا شکستگی شاسی قریب‌الوقوع خواهد بود!

فلاپ‌ها در هر دو مدل طراحی مناسبی داشته و عملکرد خوبی در جلوگیری از نفوذ گل غبار دارند. در مدل‌های جدید فلات سینی و سپر زیر انجین موتورسیکلت تقویت شده که ویژگی مثبتی برای آفرود است.

زین‌ها بسیار نرم و راحت هستند. ارتفاع موتورسیکلت مناسب است و کمک‌فنرها نرمی بسیار خوبی دارند. به‌خصوص کمک جلو با توجه به وارونه بودن تا حد زیادی در دفع شوک‌ها مؤثر واقع می‌شود. البته قطر کمک جلو معمولی است و نباید انتظار ویژه‌ای از آن داشته باشیم.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
این موتورسیکلت با سیستم استارت الکتریک و هندل (در کنار هم) عرضه می‌شود و صفحه کیلومتر آن نیز معمولاً دیجیتال و با عقربه سرعت‌سنج آنالوگ عرضه می‌شود. (گه‌گاهی هم تمام دیجیتال و گاهی تمام آنالوگ به بازار می‌آید!)

در حالت کلی فلات 250 کیفیت مونتاژ و تا حدی متریال بهتری نسبت به رقیبان هم‌وطنش دارد، قطعات یدکی آن فراوان‌تر است و طراحی آن اصولی‌تر. هرچند همچنان استهلاک آن بالاست و عمر قطعات موتور کوتاه است و این مسائل را باید برای این کلاس پذیرفت.

وزن موتورسیکلت 115 کیلوگرم است که برای سواری راحت و کنترل در آفرود فاکتور مناسبی به نظر می‌رسد.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
اگر قصد آفرود معمولی و جامپ زدن‌های زیر یک متر و طی کردن مسیرهای خاکی و شوسه و آسفالته با یک موتورسیکلت کم هزینه دارید، شاید فلات از بهترین گزینه‌های در دسترس باشد. این موتورسیکلت قدرت کافی برای طی کردن شیب دارد، هرچند شتاب ضعیفی داشته باشد. (در قیاس با تریل های حرفه‌ای)

تجربه سواری یک موتورسیکلت شاسی‌بلند و آفرود حتی با یک موتورسیکلت برند گمنام هم قابل دسترسی است و قطعاً تجربه لذت بخشی برایتان خواهد بود. از سواری با فلات می‌توانید در حد خودش لذت برید.

نکته جالب اینکه فلات پس از کپی از طراحی کی‌تی‌ام، اخیراً کپی هوندا CRF را نیز در حجم 200 سی‌سی عرضه کرده است! بگذریم!

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
قیمت هر دو مدل فلات در حال حاضر در بازار حدود 23 الی 25 میلیون تومان است.

موتورسیکلت 250 سی‌سی کویر رادیسون T2

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
افتخار دارم در گزینه دوم یکی از بدنام‌ترین مدل‌های تریل چینی را خدمتتان معرفی کنم! کویر رادیسون تی 2 توسط شرکت کویر موتور به بازار ایران عرضه شده.

برخلاف سابقه درخشان شرکت کویر موتور، تی 2 یک نقطه ضعف در کارنامه این شرکت است و نارضایتی‌های فراوانی به دنبال داشته. به حدی که خود شرکت کویرموتور نیز فقط تا مدت یک ماه و برای 1000 کیلومتر آن را گارانتی می‌کند!

در وهله اول بزرگترین ضعف رادیسون تی 2 کیفیت بسیار نازل مونتاژ آن است که هر تعمیرکار متخصصی به آن شاره می‌کند. در وهله دوم ضعف در متریال بکار رفته است. نرخ استهلاک و خرابی قطعات کویر T2 شاید بیشتر از سایرین باشد. ازجمله ضعف سوختن پیاپی واشر سر سیلندر از ایرادهای فنی آن است. حداقل برای بنده که با تعمیرکاران تخصصی این تریل های صحبت کرده‌ام این چنین به نظر رسیده.

اگر به ظاهر کلی شاسی و انجین و حتی سیستم تعلیق این موتورسیکلت نگاهی بیاندازید و آن را با فلات مقایسه کنید شباهت‌های زیادی به چشمتان می‌خورد و بیشتر با معنی عبارت “اشی‌مشی” پی می‌برید!

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
حداکثر قدرت تی 2 توسط شرکت کویر موتور 14.5 اسب بخار و حداکثر گشتاور 16.51 نیوتون متر در 5،551 دور در دقیقه قید شده با سرعت اسمی 125 کیلومتر بر ساعت. (سرعت اسمی اعلام شده توسط کویر موتور منطقی و صادقانه‌تر است)

باک موتورسیکلت گنجایش 12 لیتر سوخت دارد و سیستم سوخت آن نیز انژکتور با مصرف 2.8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

وزن این موتورسیکلت 121 کیلومتر است که مقداری سنگین‌تر از خانواده فلات است.

صفحه کیلومتر و نمایشگر موتور از نوع آنالوگ است و خبری از سیستم دیجیتال نیست.

سیستم کلی انجین، کمک‌ها و شاسی کاملاً مشابه فلات است و ویژگی‌های ذکر شده برای فلات، برای کویر تی 2 نیز صدق می‌کند.

ضمن اینکه باک آن نیز مشابه فلات از نوع فلزی است و با همان ضعف سوراخ شدن مواجه است.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
در حالت کلی کویر رادیسون تی 2 مقداری از فلات ضعیف‌تر است هرچند قیمت مناسب‌تری هم دارد.

این موتورسیکلت برای مسیرهای شهری بیشتر قابل اتکا است و تا حدی برای آفرود آماتور. (به شرط نگهداری با ظرافت)

قیمت موتورسیکلت کویر T2 در حال حاضر در بازار ایران حدود 21 میلیون تومان است.

موتورسیکلت پیشرو 250 GOLD

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
موتورسیکلت پیشرو گلد توسط شرکت نیرو موتور فارس مونتاژ و به بازار عرضه شده.

این موتورسیکلت تغییراتی در بخش انجین داشته که آن را نسبت به رقبایش مقداری قوی‌تر کرده. انجین 250 سی‌سی چهار زمانه این موتورسیکلت 16.5 اسب بخار خروجی دارد ولی این قدرت خروجی صرفاً به معنای چابک و قوی‌تر بودن موتورسیکلت نیست!

انجین این موتورسیکلت با وجود قدرت مناسب مصرف بسیار زیادی دارد و با وجود سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به ازای هر صد کیلومتر 4.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
وزن آن نیز از سایرین سنگین‌تر است و به حدود 140 کیلومتر می‌رسد. این وزن برای یک تریل مقداری زیاد و سبب تنبلی موتورسیکلت می‌شود. (حداکثر سرعت اسمی 120 کیلومتر بر ساعت)

گیربکس آن نیز مقداری منسوخ بوده و از نوع 4 دنده است.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
دیگر ویژگی‌ها ازجمله کمک‌ها و شاسی و ترمزهای دیسکی به‌مانند سایر چینی‌هاست و تفاوت خاصی ندارد.

این موتورسیکلت کیفیت مونتاژ و قطعات خوبی دارد و برای آفرود معمولی مناسب است؛ اما از لحاظ فراوانی قطعات یدکی با مقدار محسوسی ضعف مواجه است.

قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر حدود 21 میلیون تومان در بازار ارزیابی می‌شود.

موتورسیکلت جترو 250

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
جترو توسط شرکت اصفهان سیکلت به بازار عرضه شده و اغلب بازار مصرف آن نیز منحصر به استان اصفهان است.

جترو 250 مقداری ضعیف‌تر از سایرین است و کیفیت مونتاژ آن نیز چندان مناسب نیست. این موتورسیکلت 13.5 اسب بخار قدرت دارد با حداکثر گشتاور 18.48 نیوتن‌متر در 6017 دور بر دقیقه.

وزن موتورسیکلت مقداری سنگین و معادل 138 کیلوگرم است و سرعت اسمی آن نیز توسط کمپانی تولیدکننده 103 کیلومتر بر ساعت عنوان شده.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
جترو به‌مانند سایرین سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و ترمز دیسکی دارد.

بزرگ‌ترین مشکل این موتورسیکلت علاوه بر قدرت کم و ضعف مونتاژ، کمبود شدید قطعات یدکی در شهرهایی غیر از اصفهان است. شما در شهرهای دیگر قطعات آن را به ندرت و فقط توسط نمایندگی اصفهان سیکلت به‌صورت سفارشی می‌توانید دریافت کنید.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
قیمت دقیقی از این موتورسیکلت به خاطر کمبود در بازار نتوانستیم کسب کنیم ولی با تحلیل کلی قیمت مدل صفر آن حدود 18 میلیون ارزیابی می‌شود.

موتورسیکلت روان QM R 200

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
حقیقتاً ما تصمیم به بررسی موتورسیکلت‌های تریل با حجم کمتر از حجم 250 سی‌سی نداشتیم ولی حالا که بحث بررسی تریل های چینی است حیف است اگر به روان نپردازیم. (علاوه بر روان 200، موتورسیکلت پرواز طرح MKZ نیز با حجم 200 سی‌سی عرضه می‌شود که به خاطر کیفیت پایین و عدم توانایی آفرود ارزش بررسی کردن ندارد)

اگر قرار به انتخاب یک موتورسیکلت چینی از لحاظ کیفیت ساخت قطعات باشد قطعاً روان جزء بهترین‌های آنهاست.

موتورسیکلت روان 200 QM توسط شرکت روان سیکلت به بازار ایران عرضه شده و در واقع یک کپی از موتورسیکلت سوزوکی RV است.

روان از انجین با حجم 200 سی‌سی چهار زمانه سیستم CDI بهره می‌برد که قدرت خروجی آن 15 اسب بخار و گشتاور 14.5 نیوتن بر متر است.

روان گیربکس 5 سرعته دارد و با توجه به سیستم سوخت انژکتوری 2.1 لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
حداکثر سرعت اسمی روان 100 کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتورسیکلت 200 سی‌سی بیش از این انتظاری نمی‌رود.

وزن کلی موتورسیکلت 128 و ظرفیت باک 14 لیتر است. ویژگی خوب روان کیفیت ساخت پلیمری باک آن است که در مقابل نشستی مقاوم است.

ویژگی مهم روان که سایر تریل های چینی از آن بی بهره‌اند سیستم خنک‌کننده روغن خنک آن است که بخصوص برای مسافت‌های طولانی و آفرود الزامی به نظر می‌رسد.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
هرچند روان به اندازه 250 سی‌سی‌ها قدرت آفرود ندارد و توانایی شب زنی آن قطعاً کمتر از سایر هم‌وطنانش است.

اما با این حال، استهلاک پایین‌تر و عمر بیشتر قطعات ویژگی قابل توجهی می‌باشد.

روان 200 بیش برای استفاده در معابر شهری و خاکی مناسب و تا حدی برای آفرود آماتور قابل اتکا است.

این محصول در واقع تولید شرکت Qingqi چین است که تحت برند روان عرضه می‌شود.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
قیمت موتورسیکلت روان 200 در حال حاضر در بازار ایران حدود 22 میلیون تومان است.

نتیجه‌گیری کلی

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
با توجه به افزایش قیمت شدید موتورسیکلت‌ها در ایران و قیمت‌های بالا موتورسیکلت‌های تریل برندهایی نظیر هوندا و کی‌تی‌ام و توقف عرضه موتورسیکلت‌های تریل کره‌ای هیوسانگ به ایران، انتخاب تریل چینی برای علاقه‌مندان به آفرود و دوستداران موتورسیکلت‌های پرشی و تریل تنها گزینه باقی مانده است و به‌عنوان یک آلترناتیو قابل اتکا است.

تریل های چینی (که در بین مردم معروف به تریل ایرانی هستند!) برای آفرود به شرطی که از آنها انتظارات بیش از حد و غیرمعقول نداشته باشید انتخاب‌های مناسبی هستند.

شاسی آن‌ها عمدتاً ضعیف و قدرت انجین آن‌ها عالی به نظر نمی‌رسد ولی با این حال همچنان از توانایی شیب زنی و طی مسیرهای سخت و موانع مختلف را با اتکا به شاسی و کمک‌فنرهای بلندشان برخوردارند.

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی
فقط توصیه می‌کنم با این موتورسیکلت‌های بیشتر از یک متر جامپ نزنید و از وارد کردن شوک شدید به آنها خودداری کنید چون شکستگی و ترک شاسی و خرد شدن پیاپی بلبرینگ چرخ‌ها بین تریل های چینی رایج است و معمولاً وقتی ارتفاع می‌گیرند با عدم تعادل و سانحه مواجه می‌شوند.

تریل های چینی هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند و می‌توانید بدون نگرانی از مخارج میلیونی از آنها سواری بگیرید و خودتان را از لذت سواری موتورسیکلت با ارتفاع شاسی‌بلند و نرم بهره‌مند سازید.

در نهایت امیدواریم شرایط فعلی و محدودیت تنوع در مقابل مصرف‌کننده ایرانی روزی به پایان برسد.

نویسنده: احمد جمشیدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه