نبود نشاط اجتماعی مهمترین دغدغه بانوان زنجانی


نبود نشاط اجتماعی مهمترین دغدغه بانوان زنجانی

زنجان - ایرنا - در نشست مشترک مشاوران و مسئولان امور زنان و خانواده دستگاه های اجرایی استان موضوعاتی از قبیل حضور 60 درصدی بانوان در تشکل ها و سازمان مردم نهاد، نبود نشاط اجتماعی در این قشر، تغییر سبک زندگی، و عدم اختصاص سالن های ورزشی به عموم جامعه مطرح شد.

به گزارش ایرنا، زنان نیمی از جمعیت فعال این استان را تشیکل می دهند و پاسخگویی به نیازهای این قشر و رفع مشکلات پیش روی انان می تواند چشم انداز بهتری را فراهم کنند.
این در حالی است که بانوان فعال استان در عرصه های مختلف معتقدند که مشکلات زیادی پیش روی این قشر وجود دارد که حتی بی توجهی ها سلامت روان انان را با خطر مواجه کرده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در این جلسه گفت: هم اکنون 336 تشکل وسازمان مردم نهاد در این استان وجود دارد که بیش از 60 درصد فعالان این بخش را بانوان تشکیل می دهد.
ماهرخ بلوری افزود: در انتخابات شورا های اسلامی که همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار رشد نامزدی 28 درصدی بانوان به تعداد 185 نفر حکایت داشت.
وی اظهار داشت: هم اکنون 44 نفر از بانوان در شوراهای شهر وروستای استان فعالیت می کنند که از این تعداد 9 نفر در مناطق شهری و 35 نفر دیگر را در روستا شامل می شود که درمقایسه با دوره چهارم کاهش منتخبان در شهرها را نشان می داد.
این مسئول ادامه داد: دفترامور بانوان از ابتدای سال جاری تا کنون حمایت از افراد صاحب ایده و ابتکار را مورد توجه قرار داده جمیعتی که می توانند در جامعه ارزش آفرینی کنند و بتواند با افزایش فعالیت های خود همبستگی برای پیشرفت را معنا کنند.
بلوری افزود: این فضای همدلی مناسب در استان نه تنها در توسعه سلامت وتندرستی ، کار آفرینی ورزش ، امور خیریه موثر واقع شد بلکه ارتقای جایگاه بانوان را بیش از گذشته ارتقا داده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان: شبکه سازی و ایجاد ارتباط و تبادل تجربیات بین زنان در بخش های مختلف زمینه را برای شناخت توانمندی ها و قابلیت ها برای الگو سازی و گاهی از فرصت های موجود هموارتر می کند.
وی اضافه کرد: نیم میلیون از جمعیت این استان را زنان تشکیل می دهند که این قشر عهده دار جامعه پذیری فرهنگیو فرهنگ پذیری نسل کنونی بشمار می روند که ضرورت شناخت نیازهای آنان تلاش برای رفع نیازها زمینه را برای امید آفرینی ، ایجاد اعتماد و توسعه جامعه سالم فراهم می کند.
این مسئول ادامه داد: فلسفه توجه به زنان در تمامی جوامع از یک مطالبه اساسی نشات می گیرد و اصلی ترین و اساسی ترین پایه تعادل است که بخش مهمی گرایش به تعادل را این قشر شکل می دهند.
وی اظهار داشت: اداره کل امور بانوان استانداری نیز برنامه های اجرایی خود را که برگرفته از اسناد بالادستی 2 هدف مهم یکی تحکیم بنیان خانواده و دیگری ارتقای نقش و جایگاه زنان با پنج اقدام راهبردی شامل 30 برنامه با مشارکت 26 سازمان دولتی و نهاد مردمی با استفاده از خرد جمعی بانوان این حوزه را در سال جاری تدوین کرده است.
بلوری افزود: در حوزه ترویج و توسعه اوقات فراغت، بخش توسعه مهارت های اشتغال و بازار محور با رویکرد زنان ، توانمند سازی مهارت های زنان ،آشنایی با حقوق فردی و اجتماعی در جامعه، توان افزایی سواد سلامت زنان ،اصلاح سبک زندگی ، توانمند سازی سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده از جمله بخشی از برنامه ها محسوب می شود.
وی اضافه کرد: تلاش می شود با نامگذاری سال به رونق تولید،جایگاه مناسبی را در بخش های مختلف برای زنان خانواده باز شود و در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز با اجرای برنامه های هدفمند و برنامه محور به اهمیت تاثیر زنان از بعد فرهنگی و به ویژه اقتصادی به عوامل تولید تاکید شده است.

** سلامت روان زنان غفلت شده است
مشاور امو بانوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی زنجان نیزادامه داد: هم اکنون پوشش ومراقبت رایگان کودکان 92 درصدی زیر 6 سال، پوشش 95درصدی دانش اموزان ، پوشش و مراقبت 75 درصدی پس از زایمان زنان و کاهش مرگ نوزادان و کاهش مرگ نوزادان در یکهزار تولد زنده به 4.8 دهم رسیده که نسبت به کشوری که حدود 18اعلام شده رقم بسیار پایینی را نشان می دهد.
فرانک سقط چی افزود: هم اکنون در سطح این استان پوشش و مراقبت 98 درصدی دوران بارداری و پوشش مراقبت 75 درصدی پیش از بارداری در این استان به وقوع پیوسته وپوشش واکسیناسیون نیز 100 درصدی است.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان متولی امرسلامت فقط توانسته به یکی از حیطه های بهداشت و سلامت که همان سلامت جسمی است توجه کند ودر این میان سلامت روان مورد غفلت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: سلامت روان امری بسیار مهم تلقی می شود و در عرصه های زندگی جاری بوده که طبق بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه زنان استان چند عامل مهم توسط کارشناسان مورد برسی قرار گرفته است.
سقط چی افزود: در این میان اعتیاد، مشکلات معیشتی، بیماری های جسمی وروحی و روانی و کاهش سرمایه اجتماعی اشاره کرد که در صورت بررسی موشکافانه تمامی مسائل یاد شده به مساله روحی وروانی باز می گردد.
وی اضافه کرد: استرس بصورت پنهان در تمامی زندگی رسوخ کرده و در این میان عدم وجود نشاط اجتماعی برای بانوان و سرمایه اجتماعی پایین ا جمله معضلات کنونی بشمار می رود و در بررسی راهبردها و اقدامات کلیدی اثر گذار در توسعه همکاری های بین بخشی ارتقای سلامت روان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: همکاری دستگاههای متولی امر درایجاد افزایش سلامت به کمک دانشگاه علوم پزشکی وارتقای و آگاهی این بخش به افزایش تغییر سبک زندگی منتهی خواهد شد.
وی اظهار داشت: برای تغییر سبک زندگی به گروههای هدف نیازمند ارائه اموزش های لازم است و در این میان سازمان های متولی امر بخشی از فعالیت خود رابه آموزش اختصاص دهند.
این مسئول ادامه داد: شناسایی خانواده های دارای مشکل اعتیاد و تقویت حمایت های اجتماعی و مراکز مشاوره توسط بهزیستی و سایر سازمان ها می تواند در سلامت روان بانوان تاثیر گذار باشد.
وی خاطرنشان کرد: بانوان سایر شهرستانها درروستاها فاقد امکانات ورزشی و تفریحی هستند و برای گذران اوقات فراغت خود مکانی ندارد که برای رفع این مهم ومسایئ لدیگرمی توان از ظرفیت خیران استفاده بهینه کرد.

** فعالیت ورزشی همگانی 120 هزار نفری بانوان زنجانی
مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان زنجان نیزدر جلسه گفت: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند که جمعیتی بالغ بر 518 هزار و 155 نفر از جمعیت استان را شامل می شوند که 120 هزار نفر از بانوان در ورزش همگانی که 23 درصد هستند.
شهلا کاظمی افزود: بحث سلامتی، تندرستی بانوان وغنی سازی اوقات فراغت و ایجاد انگیزه و روحیه شادابی در بین بانوان یکی از مهم ترین برنامه ها محسوب می شود و برای جلوگیری از ناهنجاری های جسمی ، روحی وروانی بانوان باید یک برنامه ریزی اصولی انجام گیرد.
وی اظهار داشت: اداره کل ورزش جوانان استان در جهت توسعه ورزش همگانی برنامه ریزی هایی از جمله بر پایی ایستگاههای ورزش صحبگاهی در 21 منطقه شهر زنجان را مورد توجه قرار داده که با استقبال گسترده بانوان مواجهه شده است.
مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان زنجان ادامه داد: طی برنامه ریزی انجام گرفته ورزش صحبگاهی بانوان در 6 ماهه اول سال جاری درپارکها و در 6 ماهه دوم نیز در سالن های اختصاصی برگزار می شود.
وی اضافه کرد: ایستگاههای ورزشی عصرگاهی نیز در سالن های و اماکن ورزشی نیز در حال راه اندازی است که در صورت اطلاع رسانی و تبلغیات دستگاههای اجرایی میتوان به بهره مندی این قشر منجر شد.
کاظمی برگزاریهمایش های مختلف پیاده روی ، کوهپیمایی ، ورزش های تطبیقی برای معلولان و جانبازان، زنان باردار، سالمندان ، جشنواره های مختلف ورزشی ،مسابقات ورزشی کارمندان و از همه مهمتراجرای ساختار قامتی زنان روستایی در 130 روستای استان به تعداد چهار هزار نفر در سل گذشته را از جمله برنامه های اجرا شده ذکر کرد.
وی اظهار داشت: متاسفانه به این مهم باید توجه داشت که دستگاههای اجرایی استان فضاهای ورزشی به دلیل مالکیت آن مانع مانع استففاده عموم شده که تحقق این مهم نتایج خوبی دارد.
این فعال ورزشی افزود: در صورتی که دستگاههای دولتی، این اماکن و فضاهای ورزشی را در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار دهند برنامه ریزی لازم در 2 شیفت کردن آن بصورت صبح و بعد ازظهر می تواند مورد استفاده شهروندان زنجانی قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: دردستور العمل اجرایی ماده 53 که در ان دستگاههای اجرایی میتوانند یک درصد اعتبارات خود را به منظور توسعه ورزش همگانی وقهرمانی هزینه کنند متاسفانه برخی اجرا کرده و برخی دیگر از عدم اعتبار لازم آن سخن می گویند.
9646/8068


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


نقاشی خانواده برای کودکان؛ 23 طرح زیبا و جذاب برای رنگ آمیزی