نشستی برای ازدواج و خانواده


نشستی برای ازدواج و خانواده

بیرجند - ایرنا - کمیته تخصصی ازدواج و خانواده در حالی در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار شد که از 32 عضو این کمیته فقط 16 نفر آن هم نه مدیران کل و مسئولان دستگاه های اجرایی که نمایندگان آنان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا در این کمیته تخصصی نمایندگانی از دفتر مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری بیرجند، جمعیت جوانان هلال احمر استان، اداره کل بهزیستی، اداره کل ثبت احوال، 2 نفر از نمایندگان دانشگاه بیرجند و نماینده بانک ملی حضور داشتند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این نشست از توجه نکردن مسئولان و بی توجهی نسبت به حضور در این نشست گلایه کرد و گفت: یکی از دلایل تشکیل اینگونه کمیته ها استفاده از توان و هم افزایی دستگاه های اجرایی و جلوگیری از موازی کاری است.
مریم مهرور افزود: با توجه به اینکه مباحث ازدواج بین بخشی است با برگزاری کمیته های تخصصی تصمیم داریم اعتباراتی که برای دستگاه های مختلف بابت موضوعات مشخص حوزه جوانان ابلاغ می شود به نحوی متوازن در استان هزینه شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر هشت کمیته تخصصی شامل اوقات فراغت، آسیب های اجتماعی، مشارکت اجتماعی، هویت، اشتغال و مسکن، ازدواج و خانواده و فضای مجازی ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان استان فعال است که انتظار می رود اعضای هر کدام از کمیته ها حضور فعال داشته باشند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: دستور کار کمیته امروز بررسی موارد محتمل با آمادگی جوانان برای ازدواج در استان است که تحقیق و پژوهشی در این زمینه در استان انجام نشده تا از نتایج آن بهره مند شویم.
وی عنوان کرد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در 6 ماه نخست پارسال و امسال میزان ازدواج افزایش و طلاق کاهش یافته است که حتی اگر ثابت هم شود اتفاق خوبی در استان افتاده است.
مهرور با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در استان با شاخص کشوری زیاد متفاوت نیست یادآور شد: میانگین سن ازدواج در استان امسال در زنان 23 سال و مردان 25 سال و نرم کشوری در زنان 23 سال و 27 سال برای مردان بوده که سیر نزولی داشته است.
وی گفت: میانگین سنی طلاق برای زنان در سال گذشته 28 سال و مردان 29 سال بوده که فاجعه است و نشان می دهد در پنج سال نخست ازدواج بیشترین میزان طلاق را داریم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در 6 ماه نخست امسال 124 کارگاه آموزشی تحکیم ازدواج با حضور اساتید مجرب در استان برگزار شده است.
نماینده دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: بحث ازدواج و تحکیم خانواده سالهاست دغدغه مردم، مسئولان، سمن ها، دانشگاهیان و سایر بوده اما با این همه تاکید و دغدغه همچنان شاهد آسیب های روز افزون در این زمینه هستیم.
محمدرضا اسدی یونسی افزود: یکی از آسیب های موجود این است که نگرش های فمنیستی پررنگ تر شده و زنان پنهان و ناپیدا نگرش شان نسبت به مردها منفی شده است.
وی با بیان اینکه ذهنیت ها و نگرش جوانان نسبت به جنس مخالف تغییر کرده است گفت: اکنون جایگاه مرد و پدر در خانواده ایرانی تضعیف شده که آسیب های زیادی را به دنبال دارد.
استادیار دانشگاه بیرجند اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات جامعه اینکه جوانان از ازدواج ترس دارند و باورهایی از جمله رابطه قوی بدون ازدواج، موفق نبودن در ازدواج، عدم استقلال بعد از ازدواج و از این قبیل در جامعه نهادینه شده است.
وی عنوان کرد: ضعف اعتقادات و هویت مذهبی، نبود پختگی هیجانی، خودشیفته بودن، احساس حقارت، اختلال شخصیت پرخاشگر و منفعلانه در زنان و مردان، عدم یادگیری مهارت ارتباطی و عدم صداقت و شفافیت از دیگر عوامل آسیب زا در زمینه ازدواج است.
اسدی یونسی با تاکید بر اینکه ضعف هویت های مذهبی سبب افزایش خیانت های زناشویی شده است اظهار داشت: از هر 10 نفر مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی هفت مورد خیانت است.
مدیرعامل کانون تسهیل ازدواج ریحانه هم گفت: ریشه تمامی آسیب های اجتماعی در خانواده نهفته است اگر بتوانیم نگرش والدین و خانواده ها را تغییر دهیم کمک بزرگی به ازدواج کرده ایم.
شهناز آدینانی افزود: امروز در خانواده دختر قبل از اینکه صلاحیت اخلاقی فرد سنجیده شود همسر را به عنوان یک قلک یا عابربانک ملاک قرار داده و خانواده مرد نیز به دنبال زنان شاغل هستند.
وی با تاکید بر اینکه بلای تفکر مادی سبب تاخیر در ازدواج یا تجردگرایی شده است اظهار داشت: از گنج زیرخاک کسی خبر ندارد لذا باید مراکز همسریابی دارای مجوز در استان ترویج و از طریق مشاوره این مشکلات رفع شود.
مدیرعامل کانون تسهیل ازدواج ریحانه یادآور شد: در حال حاضر کانون تسهیل ازدواج در پنج شهرستان استان فعال و از این طریق 430 ازدواج شکل گرفته که تنها پنج مورد به طلاق ختم شده است.
معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی بیرجند هم گفت: هیچکدام از مسئولان عزم عمومی و جدی برای حل مشکل ازدواج در جامعه ندارند.
حجت الاسلام حسین مسعودی با بیان اینکه تجمل گرایی صرف و محض جوانان را بیچاره کرده است افزود: با تسهیل ازدواج و تغییر فرهنگ خانواده می توان زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: اکنون مسجد سازی و حسینیه سازی به اندازه ازدواج ضرورت ندارد وقتی جوانان ما به گناه می افتند مساجد خالی می خواهیم چکار کنیم.
نماینده دانشگاه صنعتی بیرجند در کمیته تخصصی ازدواج بر لزوم ورود خیران به موضوع ازدواج تاکید کرد و گفت: همه مردم استان فقیر نیستند بلکه حقوق بگیران بالای 10 میلیون تومان زیاد داریم که با فرهنگ سازی درست می توان از توان آنها برای فراهم کردن ازدواج جوانان بهره مند شد.
نماینده اداره کل بهزیستی استان هم گفت: مشکلات ازدواج جوانان با بنر زدن ها حل نمی شود و نگرش یکی از ابعاد بسیار مهم روان شناختی است.
بهناز زال با بیان اینکه آموزش صرف کافی نیست بلکه فقط تلنگری برای تغییر رویه است افزود: برگزاری دوره های آموزشی باید از سنین پایین تر آغاز و تا بعد از ازدواج فرد ادامه داشته باشد.
وی اظهار داشت: روابط فرازناشویی در استان افزایش یافته و 34 درصد آمار تماس های تلفنی به مرکز اورژانس را به خود اختصاص داده است.
در این نشست مطالبی از جمله آموزش و استمرار آن برای خانواده ها، احساس تکلیف همه نهادها در امر ازدواج، نهضت خانواده سازی و عزم ملی برای ازدواج و ورود خیران در این امر مهم مطالبی مورد تاکید نمایندگان دستگاه های اجرایی قرار گرفت.
اعضای کمیته تخصصی ازدواج و خانواده خراسان جنوبی ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان بر لزوم راه اندازی نهضت خانواده سازی برای تسهیل ازدواج موفق و آسان در استان تاکید کردند.
گزارش: رقیه محمدی
7557*3028

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)