نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی


نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی

تصور یک زندگی خوابگاهی برای دانش‌آموزی که در آستانه ورود به دانشگاه است بیشتر شبیه جمع‌های دوستانه و خوش و بش‌های شبانه‌ای است که مدام تکرار می‌شود؛ اگرچه این تصور می‌تواند واقعی باشد اما یک زندگی خوابگاهی قسمت‌های دیگری هم دارد که برای دانستنش باید از دانشجویان ساکن خوابگاه پرسید.

دانشجویانی که آرزوها در سر دارند، کسانی که برای قبول شدن در یکی از رشته‌های مورد علاقه خود شب بیداری و بی‌خوابی‌ها کشیده و با کسب رتبه‌های برتر، برای ادامه تحصیل، دوری خانواده، دوستان و آشنایان را به جان خریده‌اند.

وارد خوابگاه‌ها که می‌شویم چند بلوک نیمه کاره و شاید هم فرسوده دیده می‌شود که البته دانشجویان با شیطنت‌های خود از این فضا داستان‌هایی خیالی و ترسناک ساخته‌اند.

از هر دانشجویی که درباره وضعیت خوابگاه بپرسیم لبخند می‌زند اما زمانی که صحبت می‌کنند مشخص می‌شود که دلشان برای آسایش خانه تنگ شده است. فضای کوچک اتاق‌ها، گاهی عدم نظافت و کمبود سرویس‌های بهداشتی، سرعت پایین اینترنت، ورود حیوانات به بلوک‌ها و چیزهایی از این دست این دلتنگی را تشدید کرده است.

نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی

تصویری رویایی از زندگی دانشجویی

معصومه حیدری، دانشجوی رشته جغرافیا که جزو ورودی‌های ٩٧ است، می‌گوید: قبل از قبولی برای ورود به دانشگاه شور و هیجان خاصی برای زندگی دانشجویی داشتم و فکر می‌کردم در این دوران مستقل خواهم شد.

وی ادامه ادامه می‌دهد: اکنون که در این شرایط قرار گرفته‌ام و از طرفی دوری خانواده و دوستان را تحمل می‌کنم و از طرفی دیگر با حداقل امکانات رو به رو شدم حس می‌کنم واقعیت با رویاهایم متفاوت است.

وی همچنین با بیان اینکه البته این مسائل در حالی وجود دارد که زندگی دانشجویی از نکات مثبتی نیز برخوردار است، گفت: اینکه یاد می‌گیریم با افراد مختلف، سلیقه‌های متفاوت و فرهنگ‌های متنوع مسالمت آمیز زندگی کنیم، خود درسی بزرگ به شمار می‌رود که این دوران نقش بزرگی در پرورش آن دارد.

زندگی در خوابگاه راهی برای تقویت تعامل با دیگران

مریم قدبیگی، دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز در مورد شرایط زندگی در خوابگاه می‌گوید: زندگی دانشجویی باعث تقویت تعامل با دیگران است و باعث می‌شود که هم دختران و هم پسران به خوبی بتوانند سختی‌های زندگی را تمرین کنند.

وی ادامه داد: دوری از خانواده و دلتنگی از مهمترین مشکلاتی است که ما دختران در این دوران با آن رو به رو هستیم اما با این حال انتظار داشتیم که برای جبران این دوری شرایط به گونه‌ای باشد که حداقل جای خالی خانواده کمتر احساس شود.

نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی

انتظار نداشتم با امکانات ضعیفی در دانشگاه‌های دولتی رو به رو شوم

فریناز دانشجوی دیگری که اهل اصفهان است می‌گوید: تمامی دانشجویانی که در این بلوک‌ها ساکن هستند رتبه‌های قبولی آنها خوب است بنابراین انتظار نداشتیم دانشگاه خوارزمی چنین خوابگاه‌هایی را در اختیار ما قرار دهد. داخل هر اتاق ۹ متری حداقل سه نفر زندگی می‌کنند. تخت‌ها بخش زیادی از این فضا را اشغال کرده‌اند. سه نفر باید در فضای یک و نیم متری زندگی کنند و این میزان فضا با سرانه‌ای که مسئولان آن را ۱۰ متر برای هر دانشجو اعلام می‌کنند هیچ تناسبی ندارد.

وی همچنین اضافه می‌کند: متأسفانه حیوانات مختلفی از جمله گربه و سگ در خوابگاه‌ها تردد دارند و وارد بلوک‌ها می‌شوند که این موضوع هر بار موجب ترس برخی دانشجویان می‌شود.

برگزاری برنامه‌های شاد یکی از مؤلفه‌های موفقیت هر دانشگاه است

مهدی رمضانی، دانشجوی رشته ادبیات زبان انگلیسی هم در مورد وضعیت خوابگاه پسران دانشگاه خوارزمی می‌گوید: خوشبختانه در خوابگاه پسران زمین‌های ورزشی متعددی وجود دارد که می‌توانیم به راحتی در آنجا ورزش کنیم و حتی همین اتفاق هم باعث نزدیکی و آشنایی با سایر دانشجویان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان یک دانشجو فکر می‌کنم در نظر گرفتن سلامتی دانشجویان و سرگرمی آنها یکی از مهمترین مؤلفه‌های پیشرفت هر دانشگاه خواهد بود که دانشگاه خوارزمی هر شب با اکران فیلم‌ها، جنگ‌های شادی در ایام عید و یا برنامه‌های مختلف این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که حتی بدون خروج از دانشگاه بهترین دوران را در دانشگاه کنار دوستان خود بگذرانند.

نیمه های پنهان زندگی خوابگاهی

مشکلاتی که موجب نگرانی دانشجویان است

دانشجوی رشته زیست شناسی هم که اهل خوزستان است اظهار می‌کند: ساختمانی که ما در آن ساکن هستیم، بالای ۳۰ سال قدمت دارد و از استحکام کافی برخوردار نیست و قطعاً در زمان زلزله دوام نخواهد آورد و این نیز یکی از مسائلی است که موجب نگرانی می‌شود.

مهدی مرادی با اشاره به اینکه خوابگاه از نظر محیط دوستانه محیط خوبی است، اضافه می‌کند: البته نقاط ضعفی هم دارد، نظیر بهداشت ضعیف و مشکل اینترنت و آلودگی صوتی که ما را دچار مشکل کرده است و با وجود اینکه درک می‌کنیم که وسع دانشگاه همین است و ما هم به این وضعیت عادت کرده‌ایم و می‌دانیم مسئولین دانشگاه همه تلاش خود را در راستای تهیه امکانات برای ما انجام می‌دهند اما انتظار داریم با حداقل امکاناتی که می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند، بدون هیچ عذری این امور را انجام دهند.

تابستان امسال خوابگاه‌های خوارزمی تعمیر و تجهیز می‌شود

پس از گفت و گو با دانشجویان، دغدغه‌های آنان را از معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی پیگیر شدیم.

احمد زنگانه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص مباحث مطرح شده توسط دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه خوارزمی گفت: دسته بندی کیفی خوابگاه‌ها توسط صندوق رفاه دانشجویان، انجام و هزینه آن نیز بر همین اساس نرخ گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: با اعلام صندوق رفاه دانشجویان خوابگاه، این دانشگاه در رده کیفی درجه اول تا سوم قرار گرفته و مبالغ تعیین شده هم به حساب صندوق رفاه دانشجویان واریز می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی همچنین با بیان اینکه اقدامات عمرانی برای خوابگاه‌ها انجام می‌شود، افزود: تابستان امسال امور تعمیر، تجهیز و نگهداری خوابگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نگرانی‌های دانشجویان در مورد استحکام ساختمان خوابگاه‌ها نیز تصریح کرد: این ساختمان‌ها با وجود اینکه در ظاهر سست و قدیمی به نظر می‌رسند اما همواره از استحکام بالایی برخوردار بوده و در مواقع بروز حوادث هیچ‌گونه آسیبی نخواهند دید.

زنگانه در پایان گفت: از لحاظ امنیتی هم سعی داشتیم که با بالاترین دقت از بروز مشکلات جلوگیری کنیم اما باید این مورد را هم در نظر گرفت که برخی مواقع امکان بروز حوادث احتمالی هم وجود دارد.

گزارش از راضیه شعبانی، خبرنگار ایسنا منطقه البرز


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟