احتکار در خانه، التهاب در بازار


احتکار در خانه، التهاب در بازار

خرم آباد - ایرنا - بهم ریختگی روحی و ناتوانی در تحلیل مسایل، برخی را به این دیدگاه سوق داده که باید تا می توان کالاهای موجود را انبار کرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد، خریداری نمود.

به گزارش ایرنا، گرانی، نبود اقلام اساسی و مساله تحریم این روزها تحلیل های متفاوتی دارد که یکی از رایج ترین آنها، اقدام برخی افراد سودجو در بازارهای مختلف و ناامنی در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم است.
همین برداشت و ایجا ناامنی روانی موجب شده بسیاری از مردم این مساله را به اظهارات گاه و بیگاه رییس جمهور آمریکا پیوند زده و ناامیدانه منتظر کمبود هرگونه کالایی در بازار باشند.
در این دیدگاه مهم نیست چه چیزی خریداری می شود، مهم این است که هر آنچه امروز خرید و دپو شود در آینده، می توان با عرضه آن در بازار پادشاهی و کسب درآمد کرد که مصداق این رفتار سودجویانه سال گذشته در خصوص بازار سکه رخ داد و در نهایت منجر به شناسایی و دستگیری سلطان سکه در تهران شد.
برخی نیز خرید و انبار کالاهای اساسی و غیر اساسی را نه با دیدگاه تجارت و کسب و کار، بلکه با هدف تامین مایحتاج خانواده و اطرافیانشان در درازمدت انجام می دهند اما با گشتی در بازار به راحتی می توان دریافت همه چیز هست، زیاد هم هست اما نظارت بر قیمت گذاری ها و توزیع تا حدودی کم رنگ و موجب سواستفاده برخی شده است.
بازار رنگارنگ بهار با محصولات صیفی، سبزی و میوه، گوشت و مرغ گرفته تا ویترین و دکورهای پرزرق و برق لوازم و ابزار خانگی، پوشاک و حتی برخی اشیا لوکس چشم نوازی می کند اما چرا عده ای اصرار دارند بازار را قحطی زده و یا در تهدید کمبودها معرفی کنند؟
متاسفانه برخی افراد سودجو با احتکار کالاها و اقلام مختلف بازار را دچار التهاب کرده اند و با عدم ارائه نیاز مردم در بازار به نوعی خودتحریمی را در نقاط مختلف رواج داده اند چرا که این بار نبود و یا کمبود برخی مایحتاج نه به دلیل مشکل تحریم بلکه به علت انبار کردن این کالاها و نبود نظارت کافی بر رفتار سودجویان است.
محتکران کالاهای اساسی، به این امر دامن زده و مردم را از نظر روانی آماده می کنند تا اجناس مورد نیازشان را با هر قیمتی که آنان نرخ گذاری کرده اند، خریداری کنند.
در این راستا خودتحریمی موجب شده کالاهای اساسی علیرغم وجود در بازار از دید بازرسان و مردم پنهان بماند تا سودجویان در زمان معین بتوانند با تعیین نرخ در این خصوص، سودکلانی به جیب بزنند.

**فضای روانی در ایجاد گرانی ها و کمبود اقلام موثر است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این خصوص می گوید: متاسفانه فضای روانی منفی در جامعه ایجاد شده و مردم نسبت به نبود برخی کالاها دچار ترس شده اند.
محمدرضا صفی خانی افزود: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص وضعیت فعلی بازار ضروری است چرا که جامعه باید بداند کالاهای اساسی همچون گذشته وجود دارد اما عده ای به دلیل کسب سود بیشتر از ارائه و عرضه آن امتناع می کنند.
وی اظهار داشت: باید در این راستا اطلاع رسانی گسترده و اصولی انجام شود تا ناراحتی و بی اعتمادی میان مردم ایجاد نشود.
وی با تاکید بر اینکه جو روانی جامعه باید با اقدامات فرهنگی کنترل شود گفت: بسیاری از مشکلات را خود افراد ایجاد می کنند که با باور شایعات در خصوص نبود کالاهای اساسی، به این امر دامن می زنند.
صفی خانی فرهنگ سازی را لازمه کاهش التهاب در بازار دانست و بیان کرد: تولید کافی ونظارت بر قیمت گذاری ها نیز ضروری است تا برخی افراد با عدم فروش کالای خود موجب نگرانی مردم نشوند.

**حریص نباشیم
معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت لرستان نیز می گوید: بخش بسیاری از التهاب بازار به دلیل این است که مردم از نظر روانی امادگی پذیرش شایعات را دارند و دلال ها از این فرصت سواستفاده کرده و به آسودگی خاطر مردم تعدی می کنند.
حسین دالوند افزود: مردم اطمینان داشته باشند که کالاهای اساسی به میزان کافی وجود دارد اما گاهی روند نامناسب توزیع و البته خرید بیش از حد مصرف باعث بروز مشکلاتی می شود.
وی تاکید کرد: نباید نسبت به خرید هر کالایی حریص باشیم و باید تلاش کرد با ترویج فرهنگ مصرف به اندازه، مایحتاج مورد نیاز را به میزان مصارف معمولی خریداری کرد که متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل ترس از نبود اقلام، نسبت به خرید با مقادیر بالا و احتکار خانگی اقدام می کنند.
وی با اشاره به اینکه سودجویان هر از چندگاهی یک جو روانی منفی در خصوص کالاهای خاص و مناسبتی ایجاد می کنند ادامه داد: در مجموع هیجان زدگی مردم در خریدهای غیرضروری که به نوعی احتکار خانگی محسوب می شود و سوء استفاده محتکران موجب می شود بازار نا امن جلوه کند.

**توزیع مصرف یکسال شکر لرستان طی سه روز
معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت لرستان اضافه کرد: متاسفانه خرید هیجانی مردم به نحوی است که علیرغم توزیع 180 تن شکر طی سه روز در سطح استان، اما همچنان برخی مناطق این ماده غذایی کمتر در بازار وجود دارد درحالیکه در شرایط عادی این میزان، معادل مصرف حدود یکسال است اما به محض تزریق هر کالایی به بازار، مردم با هیجان زدگی نسبت به خرید اقدام می کنند.
دالوند با بیان اینکه اکنون سه هزار و 500 تن شکر در استان ذخیره سازی شده تصریح کرد: حتی خرید کالاهای غیرضروری همچون ماکارونی نیز غیر منطقی بوده و استقبال از خرید این محصول در فروشگاههای بزرگ بیش از هر وقت دیگری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر احتکار عمده ای در سطح استان مشاهده نشده و بیشتر انچه موجب التهاب بازار می شود احتکارهای خانگی است.
وی گفت: به دلیل کنترل بازار فروش شکر به عاملان و فروشگاههای بزرگ پیشنهاد شده مشخصات خریداران از جمله شماره ملی انها را ثبت کنند و به هر نفر بیش از پنج کیلوگرم شکر فروخته نشود چراکه به نظر می رسد این اقدام تا حدودی برای احتکار خانگی مردم بازدارنده است.

**اقلام اساسی در لرستان تامین است
معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت لرستان در خصوص مدیریت گرانفروشی اضافه کرد: تا حدودی گرانفروشی کالاهای اساسی در استان کنترل شده که نمونه ان تعدیل قیمت مرغ است که با ارائه این ماده غذایی به قیمت دولتی و توزیع آن در بازار، التهاب خرید گوشت سفید کاهش یافت.
دالوند با اشاره به قاچاق برخی اقلام اساسی از جمله شکر به کشورهای عربی تصریح کرد: سه هزار و 500 تن شکر در استان ذخیره شده است.
وی تصریح کرد: اکنون 700 تن برنج در استان دپو شده که تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد و این امر نشان می دهد بازار استان در حال حاضر مشکلی از نظر میزان و قیمت این محصول ندارد.
وی ادامه داد: هفته گذشته نیز 180 تن گوشت قرمز منجمد توزیع شده و قرار است 60 تن دیگر تامین و توزیع شود که با این اقدام، قیمت فروش گوشت گرم در برخی واحدهای قصابی نیز کاهش یافته است.

**از شایعه تا هجوم برای خرید
رییس اتاق اصناف لرستان نیز گفت: سابقه افزایش قیمت برخی اقلام موجب شده مردم نسبت به نرخ هر کالایی حساس شوند که همین جو روانی زمینه را برای ایجاد شایعه توسط سودجویان فراهم می کند.
منوچهر اسبکوه افزود: مردم با هجوم برای خرید هر کالایی به شایعات دامن می زنند و زمانی که تقاضا برای خرید بیش از حد یک محصول افزایش یابد به طور طبیعی آن کالای مورد نظر کمتر در بازار یافت می شود چراکه مردم به دلیل ترس از نبود، بیش از حد نیاز خود خریداری می کنند.
وی تصریح کرد: این خرید هیجانی در جامعه موجب تشویق سودجویان به احتکار می شود و این چرخه همچنان ادامه می یابد.
وی یادآور شد: این جو روانی ماههای گذشته در خصوص مرغ ایجاد شده و در حالیکه همه مردم پیش بینی می کردند قیمت این ماده پروتئینی به هر کیلوگرم 200 هزار ریال می رسد اما نرخ آن کمتر از 120 هزار ریال ثابت مانده که این مهم بیانگر اقدام به موقع و فعالیت ستاد تنظیم بازار استان است.
رییس اتاق اصناف لرستان گفت: با توجه به جمعیت اندک بازرسان بازار مگر دولت تا چه اندازه می تواند در این بخش کنترل و نظارت داشته باشد؟ بنابراین مردم باید خودکنترلی کنند و با انتشار هر شایعه ای برای خرید کالای بیش از حد نیاز اقدام نکنند.
اسبکوه با اشاره به وجود 55 هزار واحد صنفی در استان و سهم 17 هزار واحدی خرم آباد از این تعداد ادامه داد: مردم بزرگترین نقش را در کنترل بازار دارند و می توانند سیر صعودی قیمت ها را با خریدهای منطقی و بی توجهی به شایعات کنترل کنند.
وی تصریح کرد: در تمام دنیا عرضه و تقاضا در بازار قانون مهمی است که با سیر هجومی مردم به بازار برای خرید یک کالای خاص، آن محصول هرچند هم که به میزان کافی وجود داشته باشد به دلیل خریدهای بیش از حد با کمبود مواجه می شود که همین امر موجب سوء استفاده محتکران و افزایش قیمت می شود.
7269/6060


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...