هزینه های اضافی در آموزشگاه های رانندگی


هزینه های اضافی در آموزشگاه های رانندگی

هنرجویان از هزینه های خارج از قاعده ای که آموزشگاه ها با عناوین مختلف دریافت می کنند، گلایه دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ثامن پرس، مدتی است تماس ها و پیامک هایی با مضمون گلایه از عملکرد بعضی آموزشگاه های رانندگی به دستمان می رسد؛ تماس هایی که حکایت از انتقاد به عملکرد این مراکز دارد. آن گونه که در تماس ها بیان شده است، در بعضی از این آموزشگاه ها سخت گیری های خارج از قاعده با هدف تکرار مراحل آموزش و دریافت مبالغ بیشتر درحال رخ دادن است.

برای اطلاع از کم وکیف این اظهارات، به چند آموزشگاه رانندگی در سطح شهر سرمی زنیم. یکی از هنرجویان در یکی از آموزشگاه های رانندگی در بولوار شهیدصارمی به خبرنگار ما می گوید: طبق قانون تمام آموزشگاه ها، هزینه ۴۶٠هزار تومانی را پرداخت کردم و دوره ده جلسه ای آیین نامه را پشت سر گذاشتم.

دریافت پول به بهانه حق الزحمه آموزشگاه

محسن ادامه می دهد: بعد از تمام شدن کلاس ها، تابه حال دو بار در امتحان آیین نامه شرکت کرده ام اما قبول نشده ام. دفعه اول که همان هزینه اولیه کسر شد، اما دومین بار اعلام کردند باید مبلغ ۵هزار تومان هم به صورت نقدی به منظور حق الزحمه آموزشگاه بپردازم.

او بیان می کند: در هر جلسه آزمون که برگزار می شود، تعداد هنرجویان حاضر در کلاس، اغلب ٢٠ تا ٢۵نفر است که از این تعداد معمولا ٧ تا ٩نفر قبول می شوند و بقیه، دوباره ملزم به پرداخت هزینه ۵هزار تومانیهستند.

هزینه استهلاک ماشین افسر

سمیه که در یک آموزشگاه رانندگی واقع در خیابان احمدآباد درحال گذراندن دوره های دریافت گواهی نامه است، با گلایه از وقتی که باید صرف کند، می گوید: من به طور تجربی رانندگی را آموخته ام اما طبق قانون آموزشگاه، مجبور به گذراندن کامل این دوره ها شدم.

او ادامه می دهد: با وجودی که رانندگی ام خوب بود، چندین بار در آزمون شهری رد شدم و هربار باید ۴۵هزار تومان هزینه پرداخت می کردم؛ ٣٣هزار و ۵٠٠تومان بابت یک جلسه تمرین، هزار تومان به حساب وزارت کشور و ١٠هزار تومان هم به صورت نقدی به آموزشگاه می دادم که در قبال آن رسیدی تحویل نمی دادند.

او بیان می کند: وقتی از آموزشگاه دلیل دریافت مبلغ نقدی را جویا شدم، علت را هزینه «استهلاک ماشین افسر» اعلام کردند اما مگر خودرویی که هنرجویان با آن امتحان می دهند، چقدر استهلاک دارد؟

بهانه های آموزشگاه برای تجدید دوره

خانمی که همراه پسرش برای آزمون شهری به آموزشگاه آمده است، نیز می گوید: برای ورود به آزمون شهری با افسر، باید ابتدا در آزمون شهری آموزشگاه قبول شویم و این قبولی، مستلزم تأیید مربی جلسات تمرینی آموزشگاه است.

خانم شکیبایی ادامه می دهد: با وجود مهارت کامل پسرم در آزمون شهری، متأسفانه آموزشگاه برای تکرار دریافت هزینه ها چندین بار او را مجبور به گذراندن مجدد دوره های درون شهری کرد.

خانم نداف هم که برای آزمون شهری به آموزشگاهی واقع در بولوار شهید صیادشیرازی آمده است، می گوید: بعد از ١٠جلسه تمرین در امتحانی که مربی آموزشگاه از هنرجو می گیرد، اگر هنرجو امتیاز لازم را به دست نیاورد، باید هزینه چند جلسه تمرینی دیگر را بپردازد و پس از طی دوره جدید، دوباره در آزمون شهری شرکت کند.

دریافت گواهی نامه، مستلزم تمرین و مهارت است

برای پیگیری موضوع به سراغ رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان می رویم. سرهنگ محمدباقر سلیمی می گوید: تمامی هزینه های دریافتی براساس ضوابط و مقررات مربوط است که بخشی به صورت سراسری و کشوری تعیین می شود و بخش دیگر براساس مصوبات کمیسیون نرخ گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در هر استان، نرخ گذاری و مشخص می شود.

وی با اشاره به دریافت هزینه های اضافی ازسوی آموزشگاه های راهنمایی ورانندگی بیان می کند: هنرجویان می توانند با مراجعه به امور آموزشگاه های راهنمایی ورانندگی در بولوار سرافرازان، مقابل سرافرازان۴۵ یا رهگشا در قسمت خدمات گواهی نامه در خیابان ساجدی، شکایات خود را مطرح کنند.

سلیمی بیان می کند: مدت زمان دریافت گواهی نامه، بستگی به توانایی ها و آمادگی فنی و علمی فرد دارد و اگر فردی آمادگی کافی را داشته باشد، کمتر از یک ماه پس از گذراندن کلاس های تئوری، آیین نامه و دوره عملی رانندگی و تست پزشکی، موفق به دریافت گواهی نامه می شود.

وی ادامه می دهد: ملاک قبول شدن در آزمون شهری، ادعای فرد نیست، بلکه توانایی، مهارت، آمادگی و تسلط وی در کنترل وسیله نقلیه است، بنابراین اگر فردی در این آزمون قبول نمی شود، باید توانایی های علمی و عملی خود را افزایش دهد.

به نقل از روزنامه شهرآرا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفر معاون اول رئیسی به مشهد