بسته به کلاس خودرویی موجود، عمر یک خودرو معمولاً کوتاه است. اکثر خودروسازان محصولات خود را در بازههای زمانی کوتاه فیس لیفت کرده و ارتقا میدهند. این کار به امید حفظ فروش در چند سال آینده صورت میگیرد؛ اما در اکثر موارد تنها پاسخی که داده میشود بازنشسته کردن کامل خودروهاست.
این 18 خودروی سواری، پیکاپ و شاسیبلند هم چنین سرنوشتی دارند. بجای احیای آنها، خودروسازانی همچون کادیلاک، فورد و فولکسواگن تصمیم گرفتهاند آنها را روانهی موزه بکنند. قطعاً دلمان برای برخی از این خودروها تنگ خواهد شد اما بخش اعظم آنها از یادها خواهند رفت.
آلفارومئو 4C کوپه
بازگشت آلفارومئو به بازار آمریکا با این خودرو رقم خورده و ما هم تحت تأثیر زیبایی و پرفورمنس آن قرار گرفتهایم. زیر کاپوت 4C کوپه پیشرانهی 4 سیلندر توربویی قرار گرفته که قدرت 237 اسبی داشته و با همکاری بدنهای سبکوزن باعث ایجاد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.2 ثانیهای میشود؛ اما تنها پس از سه سال ایتالیاییها این خودرو را بازنشسته میکنند. خوشبختانه نسخهی روباز آن چند سال دیگر عرضه خواهد شد.
به دلیل تغییرات صورت گرفته کارخانه و استفاده از ابزار جدید در مرکز فنی جنرال موتورز در میشیگان، کادیلاک ATS سدان روانهی موزهها میشود. البته تأکید روی کلمهی سدان به این خاطر است که مدل کوپهی ATS همچنان تولید خواهد شد و همچنان سه پیشرانهی 2 لیتری توربوی 272 اسبی، 6 سیلندر 3.6 لیتری 335 اسبی و 6 سیلندر 3.6 لیتری توئین توربوی 464 اسب بخاری را به همراه خواهد داشت.
جنرال موتورز در ماه جولای اعلام کرد تولید این خودرو را تا پایان سال متوقف خواهد نمود. این ون در سال 2014 عرضه شده ولی خیلی در خاطرهها نخواهد ماند. برخلاف نیسان NV200 که پلتفرمی مشترک با سیتی اکسپرس دارد، این خودرو موفقیت فروش همزاد ژاپنیاش را پیدا نکرد. شورولت از زمان معرفی این خودرو تاکنون کمتر از 30 هزار دستگاه را به فروش رساند.
پس از 10 سال حضور در بازار، شورولت خودروی پرفروش کروز را بازنشسته خواهد کرد. این خودروی جمعوجور در ابتدای عرضه موفقیت زیادی پیدا کرد و تا سال 2015 فروش بیش از 3.5 میلیون دستگاهی را نصیب سازنده کرد؛ اما با ظهور پرقدرت کراس اوورها و شاسیبلند شاهد افت فروش کروز بودیم تا اینکه خبر توقف تولید آن به گوش رسید.
ولت هم همانند کروز در ابتدای عرضه که به سال 2010 برمیگردد عملکرد مناسبی داشت. این خودرو یکی از اولین محصولات هیبریدی بود و در چند سال اول تولید موفقیت مناسبی را تجربه کرد. پس از معرفی نسل دوم ولت در سال 2016 و رسیدن به رکورد فروش 100 هزار دستگاهی در همان سال، افت فروش ولت شروع شد و جنرال موتورز هم به این نتیجه رسید که تولید ولت دیگر بهصرفه نیست.
فورد سی مکس اولین بار در سال 2003 و در بازار اروپا پدیدار شد ولی معرفی آن در بازار آمریکا به سال 2012 بازمیگردد اما این خودرو هرگز به مدلی پرفروش در آمریکا تبدیل نشد. پس از 6 سال حضور در بازار و فروشی کم، فورد تنها 6600 دستگاه از سی مکس را در سال جاری به مشتریان تحویل داد.
فیستا هم همانند فوکوس قربانی سیاستهای ضد خودروهای سواری فورد در آمریکا شده است. این هاچبک ریزهمیزه اولین بار در سال 2011 پدیدار شد. پس از فیس لیفت در سال 2013 فورد اقدام به تولید مدل داغ ST کرد؛ اما حالا و پس از گذشت 7 سال حضور در آمریکا، فیستا ناپدید میشود. البته خریداران اروپایی میتوانند هنوز هم این خودرو را داشته باشند.
فورد در حرکتی جنونآمیز تمامی محصولات سواری خود به جز موستانگ را بازنشسته میکند. فوکوس که یکی از پرفروشترین خودروهای این برند بوده هم روانهی موزه خواهد شد. قبلاً گفته میشد فورد نسخهی اکتیو فوکوس را در آمریکا حفظ خواهد کرد اما اینگونه نشد. اگر واقعاً خواهان فوکوس هستید باید به بازار کارکردهها سر بزنید.
یکی از نمادینترین خودروهای فورد که دیگر تولید نخواهد شد تاروس است. پس از معرفی 5 نسل و حضوری بیش از 30 سال در بازار، تاروس با ما وداع میکند. این خودرو در چند سال اخیر با افت فروش دستوپنجه نرم کرده و امسال فروش حدود 38 هزار دستگاهی داشته است. دلمان برای تاروس تنگ خواهد شد.
از آنجایی که لینکلن به دنبال بازنگری در تمامی محصولات خود است بنابراین تعدادی از خودروها هم تولید نخواهند شد. این بار قرعه به نام MKT افتاده است. این شاسیبلند مبتنی بر فورد فلکس در سال 2010 معرفی شده اما تنها 8 سال در سبد محصولات لینکلن دوام آورد. بجای این خودرو شاهد هنرنمایی آویاتور تازهنفس در بازار خواهیم بود.
این خودرو نیز کاملاً دگرگون شده و با نام دیگری در بازار حضور یافته است. MKX جای خود را به خودروی کاملاً جدید ناتیلوس داده است. ناتیلوس از طراحی متمایز و پیشرانههای جدید برای مدل سال 2019 خود سود میبرد.
اگرچه نیسان 370Z کوپهی قدیمی حداقل تا سال 2020 تولید خواهد شد اما برادر روباز آن بازنشسته شده است. امسال آخرین سال حضور 370Z رودستر در بازار است. این خودرو از سال 2009 تاکنون تولید میشود و از آن زمان تاکنون بهروزرسانی چندانی نداشته است. نیسان در نمایشگاه نیویورک از نسخهی 50 سالگی مدل کوپه رونمایی کرد اما خبری از نسخهی رودستر نبود تا اینکه اعلام شد باید با این خودرو خداحافظی کنیم.
شاید یکی از متمایزترین خودروهای دنیا همین جوک باشد. این خودرو جای خود را در آمریکا به کیکس داده اما همچنان در اروپا عرضه میشود. شایعاتی دربارهی تولید دومین نسل جوک به گوش رسیده است. این خودرو در سال 2011 معرفی شده و تنها 6 سال در بازار آمریکا حضور داشته است.
کل برند اسمارت با بازارهای آمریکا و کانادا خداحافظی میکند. برند شهری فراموش شدهی دایملر نتوانسته مأموریت خود در عرضهی خودروهای دونفرهی ارزان و کممصرف در آمریکا را به خوبی انجام دهد. موضوع سورپرایز کننده اینکه مدل فورتو دو نسل در آمریکا دوام آورده است؛ اما اسمارت دیگر به این بازار تعلق ندارد.
این خودرو هم همانند مدل iA زندگی خود را به عنوان محصولی از سایون شروع کرد. هماکنون و با استفاده از نشان تویوتا شاهد بازنشسته شدن کرولا iM هستیم. این خودرو جای خود را به کرولا هاچبک کاملاً جدید میدهد. مدل مبتنی بر آئوریس در سال 2014 معرفی شده اما طول عمر آن در این کشور تنها 4 سال بوده است.
تویوتا واقعاً این خودرو را کنار نگذاشته بلکه نمونهی بهروزتر آن را بر پایهی مزدا ساخته و از نام یاریس سدان استفاده کرده است. یاریس سدان جدید چیزی بیش از یک تغییر نام نیست اما نمونهی 5 درب آن هم ساخته میشود.
بیتل دوستداشتنی با ما خداحافظی کرده است. اگرچه این خودرو از دههی 40 میلادی تولید میشود اما امسال بازنشسته میشود ولی امیدواریم در چند سال آینده نسخهی بهتری از آن دوباره تولید شود. فولکسواگن برای خداحافظی مناسب با این خودرو اقدام به تولید نسخهی سفارشی فاینال ادیشن کرده است.
فولکسواگن اقدام به بازنگری در سبد محصولات خود کرده و به همین خاطر شاسیبلند توارگ که در سال 2002 وارد آمریکا شده پس از 16 سال بازنشسته میشود تا جای خود را به تیگوان بدهد. البته توارگ با ظاهری جدید همچنان در اروپا عرضه خواهد شد.
منبع: motor1