کمبود نیروی پرستار در هرات؛ نبود امکانات درمانی بیماران را با مشکل مواجه کرده است


کمبود نیروی پرستار در هرات؛ نبود امکانات درمانی بیماران را با مشکل مواجه کرده است

مسوول ارشد پرستاری بیمارستان هرات گفت: برای جمعیت بیش از 4 میلیونی در هرات و از سوی دیگر افزایش این روند در هرات سبب شده تا حجم کاری پرستاران افزایش یافته و کیفیت کار نیز پایین...

«احمد یونس قاری زاده» رئیس بخش پرستاری در بیمارستان هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به روز جهانی پرستار که در افغانستان به‌خصوص در هرات این روند با چالش‌های گسترده‌ای همراه است گفت: در حال حاضر در هرات 216 تن پرستار در بیمارستان هرات و دو بخش دیگر جامع در شهر نیز فعالیت دارند که در مقایسه با جمعیت بیش از 4 میلیونی در هرات ناچیز است و این روند سبب شده تا حجم کاری در بیمارستان و مراکز درمانی هرات افزایش یابد و سبب کاهش کیفیت کاری و چالش‌های گسترده برای پرستاران شده است.

قاری زاده افزود: مهمترین موضوع برای پرستاران در هنگام کار در مراکز درمانی امکانات بهداشتی است که نبود امکانات سبب شده تا روند کاری پرستار با کندی و مشکلات مختلف سپری شود.

وی تاکید کرد: پرستاران در حال حاضر با حداقل حقوق و به‌صورت 24 ساعته بدون استراحت مشغول درمان و پرستاری از بیماران هستند اما حکومت تاکنون برای حمایت از انها نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

قاری زاده ادامه داد: مهم‌ترین چالش بر سر راه پرستاران در هرات نبود ظرفیت کافی در هرات است و تنها هر پرستار پس از اتمام دوره دبیرستان به گذراندن دوره‌های دوساله پرستاری اکتفا می‌کند و پس از اتمام این دوره‌ها کار در بیمارستان هرات را آغاز می‌کند اما این روند در کشورهای خارجی تا رتبه‌های درسی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که از حکومت می‌خواهیم برای ظرفیت سازی بهتر پرستاران زمینه‌های ادامه تحصیل در رشته پرستاری محیا شود.

از طرفی دیگر پرستاران در بیمارستان هرات می‌گویند که با توجه به حوزه‌ای بودن بیمارستان هرات و سرازیر شدن بیماران از ولایت‌های حوز غرب به بیمارستان هرات و افزایش بیماران و نبود امکانات اساسی در مراکز درمانی روند درمان بیماران به کندی صورت می‌گیرد.

آنها می‌گویند که با توجه به اندک بودن حقوق پرستاران در هرات و همچنین ساعت کاری 24 ساعته سبب دلسردی آنها شده است و از حکومت می‌خواهند علاوه بر ارسال امکانات کافی به مراکز درمانی در هرات تعداد پرستاران را نیز افزایش دهند.

سکینه حسینی عضو شورای ولایتی در هرات نیز از بالابودن حجم کاری در مراکز درمانی و بیمارستان هرات و نبود برنامه‌های استاندارد پرستاری شکایت داشته و تاکید کرد هنگامی که یک پرستار در یک روز به 56 بیمار رسیدگی کند آیا آن را با کیفیت کاری انجام می‌دهد؟

وی همچنین گفت که مسوولان محلی و مقام‌های وزارت بهداشت باید ایجاد زمینه‌های ظرفیت‌سازی برای پرستاران را در دست اجرا گیرند و برای خدمات رسانی با کیفیت و بهتر به بیماران چالش‌ها را نیز رفع سازند.

به گزارش فارس، از روز جهانی پرستار در هرات در حالی تجلیل می‌شود که پرستاران در هرات با حجم کاری زیاد، حقوق کم و از همه مهم‌تر با ناامنی‌ها در شهرستان‌های هرات نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ شورای ولایتی در هرات نیز تاکید دارد که ، عدم رسیدگی به پرستاران و عدم امکانات در مراکز درمانی و از سوی دیگر افزایش بیماران سبب کاهش خدمات بهداشتی و پرستاری شده است.

/انتهای پیام/

کمبود نیروی پرستار در هرات؛ نبود امکانات درمانی بیماران را با مشکل مواجه کرده است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !