گردان: افتخار می‌کنم مورد توجه فولاد و نکونام هستم


سمیرا شیرمردی/ صنعت‌نفت آبادان در فصل گذشته با وجود اینکه با کاهش 50 درصدی بودجه مواجه شده بود اما نتایج نسبتا خوبی کسب کرد. این تیم با پائولو سرجیو توانست بازی‌های زیبایی به نمایش بگذارد و در پایان فصل در رده نهم جدول قرار بگیرد. شاید اگر مشکلات مالی و البته یک سری اختلافات در باشگاه وجود نداشت، صنعت‌نفت روزهای بهتری هم سپری می‌کرد اما این اینطور نشد. شهاب گردان دروازه‌بان صنعت‌نفت آبادان که بیشترین دقایق بازی را برای تیم انجام داده، درباره شرایط زردپوشان در فصل گذشته، آمار و ارقام ثبت شده و... صحبت‌های جالبی دارد.

* * *

- صنعت‌نفت آبادان که یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایران به حساب می‌آید، در فصل گذشته به صورت میانگین در بازی‌های خانگی حدود 5700 تماشاگر داشته که آمار جالبی به نظر نمی‌رسد.

درست است که صنعت‌نفت آبادان هواداران زیادی دارد اما فکر می‌کنم متاسفانه در فصل گذشته شرایط ورزشگاه به صورتی بود که شاید خیلی‌ها دوست داشتند به ورزشگاه بیایند اما به خاطر این شرایط نمی‌آمدند. در واقع جو ورزشگاه آنطور که باید خوب نبود. در کنار آن، باید بگویم درست است که صنعت‌نفت هواداران 2 آتشه زیادی دارد اما آبادان شهر نسبتا کوچکی است که فکر می‌کنم حضور 5، 6 هزار هوادار در هر بازی خانگی آمار بدی نیست.

- اما در یک سری بازی‌ها همیشه ورزشگاه پر می‌شود، مثلا بازی با استقلال یا پرسپولیس. شاید هم تعدادی از هواداران به خاطر اینکه از عملکرد مدیریت باشگاه راضی نبودند و به آن انتقاد داشتند، دوست نداشتند به ورزشگاه بیایند.

بله، بازی‌های دیگری هم داشتیم که ورزشگاه پر شد. باز هم می‌گویم شاید خیلی‌ها دوست داشتند به ورزشگاه بیایند اما شرایط مهیا نبود. مساله دیگر هم این است که مثلا اگر من در مجموعه‌ای، طرفدار تیمی هستم، تحت هر شرایطی از آن تیم طرفداری می‌کنم. حتی اگر مثلا از یک نفر خوشم نیاید. اینکه از یک نفر خوشم نیاید و بروم طرفدار دیگر تیم دیگری بشوم، من دیگر هوادار نیستم، یک تماشاگر هستم. هواداران یک تیم باید تحت هر شرایطی طرفدار آن تیم باشند. اینکه نتایج را دوست نداشتیم برویم سمت یک تیم دیگر، این می‌شود تماشاچی بودن، نه هواداری. البته صنعت‌نفت آبادان هواداران 2 آتشه زیادی دارند اما یک سری از آنها شاید به خاطر یک سری مسائل دوست نداشتند به ورزشگاه بیایند.

گردان: افتخار می‌کنم مورد توجه فولاد و نکونام هستم---

- صنعت‌نفت آبادان در فصل گذشته، گل‌های خوبی زده که بیشترین آن روی پاس در عمق و شوت بوده.

فکر می‌کنم اینکه ما از روی شوت گل‌های زیادی زدیم آمار خیلی خوبی است. ما موقعیت‌های خیلی خوبی به دست آوردیم و باید گل‌های بیشتری هم می‌زدیم که بدشانس بودیم. البته فوتبال خوزستان به صورتی است که بیشتر روی زمین کار می‌کنند. ما هم بازیکنان شوتزنی داشتیم که با وجود آنها، توپ کمتر روی هوا می‌رفت و بیشتر گل‌هایمان روی زمین، کارهای تکنیکی و شوت بود. این آمار تقریبا قابل پیش‌بینی بود چون نوع فوتبال خوزستان و البته اینکه سرمربی هم دوست داشت فوتبال روی زمین باشد، باعث شد روی این شیوه‌ها گل‌های بیشتری بزنیم.

- با وجود اینکه دوست داشتید روی زمین بیشتر کار کنید اما ظاهرا وضعیت زمین ورزشگاه‌تان چندان مساعد نبود.

چرا خوب بود. فقط در یک مقطع کوتاه از فصل، تقرببا بعضی از جاهای زمین مشکل داشت که آن هم برطرف شد.

- بیشترین گل خورده هم از پاس در عمق و ارسال از سمت چپ بوده.

بالاخره وقتی تیمی گل می‌خورد یک سری اشتباهات صورت می‌گیرد. اینکه ما بیشترین گل را از سمت چپ خوردیم، شاید به خاطر این بود که یک سمت تیم رونده‌تر بود و میل هجومی بیشتری داشت. وقتی یک طرف تیم رونده‌تر باشد، این آسیب‌پذیری هم وجود دارد. در کل تیم ما علاقه‌ای به سیستم دفاعی نداشت و تهاجمی کار می‌کردیم. وقتی هم در حمله بودیم، از آن طرف، هم آسیب می‌دیدیم. ما در طول مسابقات همیشه تلاش می‌کردیم برنده باشیم و اینکه از یک سمت بیشترین گل را خوردیم غیرقابل پیش‌بینی نیست چون احتمالا از همان سمت هم گل‌های زیادی زدیم. در کل، معمولا گل‌ها از جناجین است که خیلی عجیب نیست.

- نکته جالب این است که صنعت‌نفت آبادان در 15 دقیقه پایانی بازی با 11 گل زده، بیشترین گل زده را داشته.

معمولا تیم‌هایی که توانایی جسمانی بالا دارند می‌توانند این آمار را داشته باشند اما بقیه تیم‌ها با خاطر اینکه انرژی‌شان تحلیل می‌رود در دقایق پایانی نمی‌توانند خوب کار کنند.

- البته صنعت‌نفت بیشترین گل را هم در 30 دقیقه پایانی خورده.

من فکر می‌کنم در آن زمان، تمرکز تیم پایین بود. در کل فکر می‌کنم در فوتبال دنیا هم بیشترین گل در 15، 20 دقیقه پایانی رد و بدل می‌شود.

- تیم‌تان در بازی‌های خانگی 21 امتیاز کسب کرد و خارج از خانه 16 امتیاز که خیلی عجیب نیست.

فاصله 5، 6 امتیازی بین بازی‌های خانگی و خارج از خانه، نرمال است. ما در خانه فقط یک بار باختیم و آن هم به ذوب‌آهن بود. متاسفانه مساوی زیاد داشتیم که این مساله باعث شد امتیازات زیادی را از دست بدهیم.

گردان: افتخار می‌کنم مورد توجه فولاد و نکونام هستم---

- البته در خانه 2 باخت داشتید.

بله، یکی از آنها به خاطر دعوا و درگیری بود که رای کمیته انضباطی باعث شد 3 بر صفر بازنده باشیم. البته در آن بازی از حریف عقب بودیم اما اشتباهات داوری آنقدر زیاد بود که دیگر هواداران طاقت نداشتند. آن بازی خیلی عجیب بود چون اشتباهات زیادی از سوی تیم داوری می‌دیدیم، آن هم در ورزشگاه خودمان. در نهایت به خاطر این مسائل هواداران به زمین آمدند و بازی نیمه تمام ماند و 3 بر صفر به سود حریف شد. در کل 16 امتیاز خارج از خانه قابل قبول بود اما می‌توانستیم امتیازات بیشتری بگیریم.

- شما در فصل گذشته بیشترین دقایق بازی را برای صنعت‌نفت آبادان داشتید. البته در 27 بازی حضور داشتی اما در یک بازی بیرون رفتی.

بله، مصدوم شده بودم و آمدم بیرون. در کل فصل خیلی خوبی در صنعت‌نفت آبادان داشتم و از اینکه این تیم را انتخابم کردم خیلی راضی بودم. در صنعت‌نفت آبادان، همبازیان، مربیان و مخصوصا مربی دروازه‌بانی خیلی خوبی داشتم. همه تلاش می‌کردیم و انگیزه بالایی داشتیم. به همدیگر کمک زیادی می‌کردیم و در کل فصل خیلی خوبی داشتیم.

- 4 اخطار هم داشتی که به نظر می‌رسد این همه اخطار برای دروازه‌بان در یک فصل، زیاد است.

بله، 4 اخطار زیاد است اما پیش می‌آید. بعضی وقت‌ها به خاطر اینکه بازیکن قدیمی‌تر و باتجربه‌تری بودم با داور صحبت می‌کردم که به خاطر این مسائل کارت می‌گرفتم. بعضی وقت‌ها هم شرایط بازی طوری بود که باید وقت تلف می‌کردیم چون به برد نیاز داشتیم و به خاطر آن کارت گرفتم.

- فکر می‌کنی بعد از شما، کدام بازیکن رکورد بیشترین بازی را داشته؟

طالب ریکانی یا ساکی.

- نه، وفا هخامنش بیشترین دقایق بازی را داشت اما میلاد جهانی در بیشترین بازی‌ها حضور داشت.

خب، جهانی به خاطر اینکه وینگر است و در این پست تعویض زیاد انجام می‌شود، دقایق کمتری نسبت به چند بازیکن دیگر داشت.

- حتما می‌دانی بیشترین گل زده را کدام بازیکن داشت.

بله، طالب 6 گل زده، جهانی هم 5 گل.

- اینکه گلزنان صنعت‌نفت آبادان نتوانستند تعداد گل‌های خود را 2 رقمی کنند، کمی عجیب است.

ما بازیکنانی داشتیم که قابلیت 2 رقمی کردن گل‌هایش را داشتند اما دیر به خود باوری و اعتماد به نفس بالا رسیدند. اگر زودتر این اتفاق می‌افتاد، مطمئنا تعداد گل‌های زده تیم و آمار فردی بازیکنان بهتر می‌شد.

گردان: افتخار می‌کنم مورد توجه فولاد و نکونام هستم---

- فکر می‌کنی با توجه به مشکلاتی که صنعت‌نفت آبادان در فصل گذشته داشت، رتبه‌تان خوب است یا نه؟

ما کمی بدشانسی آوردیم، وگرنه می‌توانستیم رتبه بهتری به دست بیاوریم. اگر فولاد خوزستان در بازی آخر آن گل را نمی‌زد، رتبه ما بالاتر می‌شد اما متاسفانه بدشانس بودیم. در مورد مشکلات هم باید بگویم تیم ما از بودجه و مسائل مالی، 50 درصد نسبت به فصل قبل، کاهش داشت. مثلا اگر فصل قبل‌تر 20 میلیارد هزینه می‌شد، در این فصل 10 میلیارد هزینه کرده بودند که با توجه به این کاهش هزینه، نتایج فوق‌العاده بود.

- الان چند درصد از مبلغ قراردادتان را گرفتید؟

ما تا الان 65 درصد گرفتیم که باید ببینیم بقیه آن چه زمانی پرداخت می‌شود.

- دیگر خیلی از باشگاه‌ها به این صورت شدند که بخشی از قراردادها را نمی‌دهند.

همه به این صورت نیستند اما واقعا این مساله اپیدمی شده و دارد جا می‌افتد که بخشی از قراردادها را نمی‌دهند.

- کار کردن با سرجیو چطور بود؟ ظاهرا ارتباط دوستانه‌ای با بازیکنان داشت و به همین دلیل همه اعضای تیم او را خیلی دوست داشتند.

بله، همینطور است. البته اینکه فکر می‌کنید ارتباط دوستانه عجیب و غریبی بین او و اعضای تیم بود، نه. ارتباط فوتبالی و کاملا محترمانه‌ای بود. وقتی سرجیو آمد، کار خیلی سختی داشت چون تیم کاملا عوض شده بود و چندین هفته برد نداشتیم. با این شرایط او سعی می‌کرد شرایط روانی تیم را بالا نگه دارد. در واقع به جز مسائل فنی، بزرگترین کاری که انجام می‌داد این بود که می‌توانست تیم را به لحاظ روحی و اعتماد به نفس بالا ببرد. با بازیکنان برخورد خوبی داشت و صحبت‌هایش سرشار از انرژی بود. اینکه سرجیو رفت، ناراحت شدم اما خیلی خوشحالم تیم خوبی انتخاب کرد. قرارداد او در تیم جدیدش 7، 8 برابر صنعت‌نفت است. تجربه خوبی در کار با سرجیو به دست آوردم که از این بابت هم خیلی خوشحالم.

- این در حالی بود که سرجیو نیم فصل هم پیشنهاد داشت اما به خاطر تعهدی که به قراردادش با صنعت‌نفت آبادان داشت، قبول نکرد.

دقیقا. نکته جالب این است که دریافتی سرجیو از بازیکنان خیلی کمتر بود. من در جریان پیشنهادهایی که به او می‌شد بودم اما با وجود اینکه 2، 3 پیشنهاد خیلی خوب در نیم فصل داشت، قبول نکرد و گفت تا پایان قراردادم در صنعت‌نفت می‌مانم.

- قرارداد شما هم ظاهرا با صنعت‌نفت آبادان به پایان رسیده. شما می‌مانی یا اینکه قرار است به تیم دیگری بروی.

بله، قراردادم تمام شده و باید ببینم شرایط به چه صورت است. صنعت‌نفت فعلا سرمربی ندارد و باید دید چه کسی انتخاب می‌شود و چه تفکراتی دارد.

- گفته می‌شود در لیست جواد نکونام برای حضور در فولاد خوزستان هستی؟

نمی‌دانم اما باعث افتخار است که مورد توجه باشگاه فولاد و نکونام هستم.

9


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟