رسولی: تأسیس دیوان محاسبات شهری نیازمند تصویب قانون است


رسولی: تأسیس دیوان محاسبات شهری نیازمند تصویب قانون است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تأسیس دیوان محاسبات شهری مستلزم تصویب قانون از سوی دولت و مجلس است.

سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس در خصوص پیشنهاد امینی نایب رئیس شورای شهر تهران درخصوص تشکیل دیوان محاسبات شهری گفت: یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری ها به ویژه در حوزه های مالی و محاسباتی است.

وی افزود: برای انجام این ماموریت قانون گذار بازوهای اجرایی را در اختیار داشته است که علاوه بر اختیار انتخاب شهردار انتخاب حسابرسان شهرداری و قائم مقام آنان نیز جزو اختیارات شورای اسلامی است.

رسولی گفت: ذیحسابان هم مانند دستگاه های اجرایی مأمورین نظارتی و کنترلی هستند و نحوه دخل و خرج شهرداری را بر اساس قانون و بودجه اختصاص یافته و سایر قوانین بالادستی بررسی می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امکان دیگری که قانونگذار در اختیار شورا گذاشته است براساس ماده ۸۰ قانون شوراها انجام حسابرسی سالیانه از طریق رسیدگی به صورت‌های مالی شهرداری ها و تهیه تفریغ بودجه با استفاده از حسابرسان است.

رسولی گفت: در کنار اینها تنظیم برنامه‌های پنج ساله، بودجه های سنواتی و ارائه گزارش ماهیانه درآمد هزینه شهرداری که از سوی خزانه دار اعلام می‌شود به عنوان راه کارهای انجام این نظارت تعیین شده است.

وی تصریح کرد: در عین حال نقیصه ای هم وجود دارد و آن اینکه راهکارهای موجود از ضمانت اجرایی مکفی برخوردار نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: راه های منتهی به بررسی روش های نظارتی کافی نیست لذا از ابتدای شورای پنجم تلاش شد دیوان محاسبات شهری تاسیس شود و این هدف پیگیری شد و در حال حاضر نیز این هدف دنبال می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: آنچه از سوی امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته شده است در حقیقت بیان مجدد اهمیت تشکیل این نهاد مستقل حسابرسی است اما تشکیل آن مستلزم متوسل شدن به دولت و مجلس است زیرا ایجاد آن نیازمند قانون است.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیش‌بینی بیشترین بارش کشور از 24 تا 30 اردیبهشت