بررسی جامعه شناسی +توانایی دانش‌آموختگان این رشته


بررسی جامعه شناسی +توانایی دانش‌آموختگان این رشته

گرایش جامعه شناسی در زیر گروه علوم اجتماعی قرار دارد و با علوم دیگر مانند علوم اجتماعی، سیاست، اقتصاد، آمار و حقوق و جامعه شناسی در ارتباط است.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که به تحقیق‌های نظری و عملی علاقه‌مند هستند باید به سراغ انتخاب گرایش جامعه شناسی بروند تا بتوانند به کار‌های پژوهشی و انجام بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی، مدیریت برنامه‌های مطالعاتی مورد نیاز دستگاه‌های مملکتی بپردازند. در ادامه باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی این رشته دانشگاهی بپردازد.

بررسی جامعه شناسی +توانایی دانش‌آموختگان این رشته

جامعه شناسی چیست؟

اغلب این سوال که جامعه شناسی چیست مطرح می‌شود و در پاسخ به این سوال باید گفته که گرایش جامعه شناسی با مطالعه جامعه بشری، ساختار‌های اجتماعی و شناخت قوانین و مقررات اجتماعی (سیاست، حقوق وجامعه شناسی)، تمامی عقاید و رفتار‌های اجتماعی خاص، تغییرات اجتماعی در طول دوره زمان، شناخت تفاوت‌های اجتماعی گروه‌ها و به طور کلی مردم در ارتباط خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته مدیریت+ توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه این رشته

مطالعه جامعه شناسی به معنای اجرای تحقیقات تجربی (بر اساس مشاهدات)، استفاده از آمار‌ها جهت تجزیه و تحلیل و شناخت روابط تصادفی مابین مشاهدات و شناخت چگونگی ارتباط این مشاهدات با نظریه‌های جامعه شناسی متفاوت خواهد بود.

گرایش جامعه شناسی در زیر گروه علوم اجتماعی قرار دارد و با علوم دیگر نظیر: علوم اجتماعی، سیاست، اقتصاد، آمار و حقوق و جامعه شناسی در ارتباط است.

نقش و توانایی دانش‌آموختگان رشته جامعه شناسی

تفکر جامعه شناسانه به بیان «آنتونی گیدنز» بیش از هر چیز به خودشناسی کمک می‌کند که به نوبه خود می‌تواند به شناخت بهتر ما از دنیای روابط اجتماعی کمک کند.

این مطلب را از دست ندهید: همه آنچه که باید درباره رشته راهنمایی و مشاوره بدانید

مطالعه جامعه شناسی تا آنجا که با اندیشه جزمی مبارزه می‌کند، درک تنوع فرهنگی را می‌آموزد، بینش عملکرد نهاد‌های اجتماعی را برای ما فراهم می‌سازد و امکانات آزادی انسان را افزایش می‌دهد.

با توجه به برنامه‌ای که تنظیم شده و هدف عمومی این دوره، دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی توانایی‌های زیر را خواهند داشت:

دست زدن به کار‌های پژوهشی و انجام بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی، مدیریت برنامه‌های مطالعاتی مورد نیاز دستگاه‌های مملکتی اجرای برنامه‌های اجتماعی در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی انجام امور مربوط به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی (در سطح استادی) تدریس پاره‌ای از دروس رشته علوم اجتماعی خاص در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور طبق شرایط و ضوابط مربوط به آن ارزشیابی برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی

بررسی جامعه شناسی +توانایی دانش‌آموختگان این رشته

تعداد و عناوین واحد‌های درسی دوره کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی

در اکثر دانشگاه‌های کشور تعداد واحد‌هایی که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی باید طی کند تا مدرک خود را دریافت کند، ۳۲ واحد است (این تعداد واحد حداکثر تا ۴ واحد کمتر یا بیشتر ممکن است نسبت به دانشگاه‌های مختلف نوسان داشته باشد).

از این تعداد واحد، تعدادی شامل دروس تخصصی و اجباری است، معمولاً ۶ واحد اختصاص به دروس اختیاری دارد، و ۶ واحد نیز از آنِ پایان‌نامه است.

این مطلب را از دست ندهید: مهم‌ترین نمونه سوالات نوبت دوم رشته انسانی پایه یازدهم به همراه پاسخ نامه

دروس تخصصی و اختیاری در دانشگاه‌های مختلف بسته به حوزه تخصصی اعضای گروه آموزشی مربوطه، تفاوت می‌پذیرد، اما می‌توان گفت؛ در اکثریت غالب دانشگاه ها، دروس زیر جزو دروس تخصصی و اجباری هستند:

۱- نظریه‌های جامعه‌شناسی ۱، ۲- نظریه‌های جامعه‌شناسی ۲، ۳- روش تحقیق کمّی پیشرفته، ۴- روش تحقیق کیفی پیشرفته، ۵- اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان، ۶- فلسفه علوم اجتماعی، ۷- بررسی مسائل اجتماعی.

دروس زیر نیز بسته به تصمیم گروه آموزشی مربوطه، می‌توانند در صورت ارائه، در قالب دروس تخصصی و اجباری یا اختیاری تدریس شوند:

۱- جامعه‌شناسی سیاسی، ۲- جامعه‌شناسی انقلابات، ۳- جامعه‌شناسی معرفت، ۴- جامعه‌شناسی فرهنگ، ۵- جامعه‌شناسی ادبیات، ۶- جامعه‌شناسی هنر، ۷- جامعه‌شناسی دین، ۸- جامعه‌شناسی قشر‌ها و نابرابری‌های اجتماعی، ۹- جامعه‌شناسی تغییرات اجتماعی، ۱۰- جامعه‌شناسی خانواده، ۱۱- جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، ۱۲- جامعه‌شناسی پزشکی، ۱۳- جامعه‌شناسی ارتباطات، ۱۴- جامعه‌شناسی سازمان‌ها، ۱۵- جامعه‌شناسی صنعتی، ۱۶- جامعه‌شناسی کار و شغل، ۱۷- جامعه‌شناسی انحرافات، ۱۸- روانشناسی اجتماعی، ۱۹- جامعه‌شناسی شهری، ۲۰- جامعه‌شناسی روستایی، ۲۱- جامعه‌شناسی توسعه، ۲۲- جامعه‌شناسی علم و تکنولوژی وغیره.

بررسی جامعه شناسی +توانایی دانش‌آموختگان این رشته

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه برای دانشجویان رشته جامعه شناسی

دانشجوی رشته جامعه شناسی باید به تحقیق‌های نظری و عملی علاقه‌مند باشد؛ یعنی از یک سو نظریه‌های اجتماعی را مطالعه کند و آن‌ها را مورد نقد و تحلیل قرار دهد و از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیق‌های میدانی علاقه‌مند باشد.

این مطلب را از دست ندهید: علم سالمند شناسی در جامعه به کار گرفته نمی‌شود

دانش و بینش ریاضی در این گرایش بسیار مهم است زیرا دقیق فکر کردن و دقیق اندیشیدن در پژوهشگری اجتماعی اهمیت بسیاری دارد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفر اخیر محمدجواد ظریف، به چین با اهداف مختلفی صورت گرفته است؟