ترامپ می خواهد همه را در امریکا دور بزند و با ایران توافق کند


ترامپ می خواهد همه را در امریکا دور بزند و با ایران توافق کند

با ورود ژاپن به مذاکرات بازی جدید برای نشاندن ایران پای میز مذاکره این بار با مضمون «ترامپ می خواهد همه را در امریکا دور بزند و با ایران توافق کند» راه خواهد افتاد.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت: فرستادن پی در پی واسطه به ایران -که آخرین آنها شینزو آبه نخست وزیر ژاپن است- بعید است به هیچ نتیجه ای ولو موقت و کوچک، منجر شود. بحران موجود میان ایران و امریکا در واقع نیازی به میانجی ندارد چرا که اساساً سوء تفاهمی در کار نیست.

بیشتر بخوانید:

برای کاهش تنش ایران و آمریکا کمک می‌کنیم

ترامپ: دنبال جنگ با ایران نیستم

دولت امریکا نه جایی برای مذاکره گذاشته، نه امیدی به توافق. هدف خود را براندازی نظام در ایران از طریق فشار به مردم قرار داده و در این راه نه تا امروز از هیچ کاری کوتاهی کرده و نه نشانه ای هست که بخواهد در آینده بکند. ایران دورنمایی برای توافق نمی بیند و مذاکره را نیز ابزاری برای باج خواهی می داند که خود به عاملی برای تشدید فشارها و نشانه ای از تاثیرپذیری ایران از فشارها تبدیل خواهد شد.

دولت امریکا به جای تحریک این و آن، بهتر است در اندیشه باشد که چگونه می خواهد از راهی که در حوزه فشار اقتصادی بر مردم ایران رفته، بازگردد. کاملاً طبیعی است که ایران از همه ابزارهای قدرت خود برای هزینه مند کردن فشارهای امریکا استفاده خواهد کرد و نه آبه و نه هیچکس دیگر نمی تواند از ایران درخواست کند زورگویی و فشار طرف مقابل را تحمل کند و پای میز مذاکره هم حاضر شود.

از سوی دیگر آبه ممکن است مایل به ایفای نقش 'واسطه میان شخص ترامپ و مقام های ایران' باشد. اگر چنین شود، به معنای آن خواهد بود که بازی جدید برای نشاندن ایران پای میز مذاکره این بار با مضمون «ترامپ می خواهد همه را در امریکا دور بزند و با ایران توافق کند» راه خواهد افتاد. بعید است با توجه به نزدیکی حیرت انگیز ترامپ به دست راستی ها در اسراییل، کسی در ایران این ژست را جدی بگیرد.

احتمال دیگر این است که آبه وعده کاهش بخشی از تحریم ها خصوصاً در زمینه خرید نفت را به ایران بدهد و در ازای آن خواهان مذاکره شود. این یعنی امریکا ۱۰۰ درصد تحریم را اعمال کرده و حالا می خواهد با کاهش ۱۰ درصد از آن، از ایران امتیاز صد درصدی بگیرد. اگر چنین باشد، این هم نشانه ای است از اینکه ترامپ نه خود تاجر خوبی است و نه خبر دارد که ایرانیان همواره بازرگانان زبردستی بوده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند