هفته سیزدهم بارداری، وضعیت جنین چیست؟


هفته سیزدهم بارداری، وضعیت جنین چیست؟

در هفته سیزدهم بارداری جنین تو به اندازه یک دانه نخود است!

در هفته سیزدهم بارداری جنین تو به اندازه یک دانه نخود است! در حدود ۷/۴ سانتی متر از ابتدا تا انتها (تاج سر تا کفل) طول دارد و وزن او نزدیک به ۲۳ گرم است. سر جنین در هفته سیزدهم بارداری در حدود یک سوم از کل طول بدن او را در بر می گیرد. در این هفته، بخشی از مغز او که مسؤل افکار پیچیده مثل حل مشکلات و خاطرات است، شروع به شکل گیری می کند.
اثر انگشت های کوچک و ظریف او بر روی انگشتانش در حال تشکیل هستند، گرچه تکمیل این روند تا هفته هفدهم بارداری طول می کشد. حالا او در راستای تکمیل مهارت های جدیدش، مکیدن را یاد گرفته و حتی ممکن است انگشت شستش را هم بمکد.
جنین تو فرو بردن مایع آمنیوتیک را آغاز کرده است. این مایع عمدتاً از آب تشکیل شده است، اما همچنین حاوی مواد مغذی است که جنین برای رشد و سلامتی به آن ها نیاز دارد؛ مثل کربوهیدرات ها، پروتئین، گلوکز و الکترولیت ها. مایع باقی مانده و اضافی به وسیله کلیه های او به ادرار تبدیل می شود و به مایع آمنیوتیک بازگردانده می شود.
اگر جنین تو پسر است، بیضه های او حالا شکل گرفته اند و آلت تناسلی او در حال تکمیل شدن است. اگر جنین دختر باشد، تشکیل تخمدان های او به اتمام رسیده و حالا در حدود ۲ میلیون تخمک دارد. اما هنوز برای مشاهده این جزئیات در اسکن بسیار زود است.
در پایان هفته سیزدهم بارداری تو سه ماهه اول بارداری را پشت سر خواهی گذاشت. این به معنای آن است که علائم اولیه بارداری مثل حال ناخوش صبحگاهی و سوزش معده به زودی از بین می روند.
با بزرگ تر شدن و انبساط رحم در چند هفته آینده، شکم تو بزرگتر شده و برجسته تر به نظر می رسد. هرچه جنین تو بزرگتر شود، وزن اضافی او باعث ایجاد فشار و درد بر پشت و لگن تو خواهد شد. انجام تمرین های ساده ورزشی مخصوص دوران بارداری می تواند به تقویت و مراقبت این نواحی کمک کند. این تمرین ها را از پزشکت یاد بگیر و در روز چند دقیقه ای را به انجام آنها اختصاص بده.
با ناپدید شدن احساس حالت تهوع و خستگی در این دوران، کاملاً طبیعی است که در مورد سلامت خودت یا جنین دچار شک و نگرانی شوی و حتی با خودت فکر کنی که آیا هنوز باردار هستی یا نه؟! عجیب است اما حتی ممکن است برای این احوال ناخوش احساس دلتنگی هم بکنی!
بهتر است وقتت را صرف سایر علائم ویژه دوران حاملگی کنی. احتمالاً از این به بعد به دلیل بارداری حالت قرمزی و برافروختگی برای تو پیش می آید و موهایت پر تر و زیباتر خواهد شد. سعی کن از این دوران لذت ببری و بدن خودت را در دوران بارداری دوست داشته باشی. ذهنت را از تمام چیزهای دلهره آور پاک کن و به زیبایی خودت و نوزاد عزیزت فکر کن!
اگر بابت سلامت خودت یا جنین هر نوع نگرانی داری، بهتر است با پزشکت تماس بگیری و در مورد احوالت به او اطلاعات بدهی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری