به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، محققان می‌گویند، ورزش هنگام صبح می‌تواند واکنش‌های سوخت‌وسازی ماهیچه‌های اسکلتی را افزایش دهد اما عصرها مصرف انرژی بدن را برای مدت زمان بیشتری بالا می‌برد.

احتمالا همه ما می‌دانیم که سلامت ساعت زیستی بدن بسیار ضروری است. خواب کم و ناکافی می‌تواند عواقب بدی روی سلامت بدن بگذارد. اما محققان به موارد تازه‌تری برخورد کرده‌اند که اثر ساعت زیستی بدن در سلامتی‌مان را تایید می‌کنند.

محققان دانمارکی –با همکاری محققان آمریکایی- دریافته‌اند که اثر ورزش در صبح با ورزش در زمان‌های دیگر روز متفاوت است. بررسی روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد، اثر ورزشی که هنگام مرحله تاریک/ فعال موش‌ها، منطبق با صبح انسان، شروع می‌شود با ورزشی که هنگام مرحله نور/ استراحت، منطبق با عصر انسان، انجام می‌شود بسیار متفاوت است.

ورزش‌های صبحگاهی برنامه‌های ژن موجود در سلول‌های ماهیچه‌ای را فعال می‌کنند و توانایی آنها را برای سوخت‌وساز قند و چربی، بالا می‌برند.

از طرفی ورزش کردن در عصرها، مصرف انرژی در تمام بدن را به مدت زمان بیشتری افزایش می‌دهد.

البته نمی‌توان گفت که ورزش صبحگاهی از ورزش در عصر ضرورتا بهتر است.

محققان، تعدادی از اثرات موجود در سلول‌های ماهیچه‌ای، مانند واکنش رونویسی ژنی و اثرات آن روی متابولیت‌ها را بررسی کردند و نتایج نشان داد، این واکنش‌ها در ورزش‌های صبحگاهی بسیار قوی‌تر هستند. در واقع نوعی مکانیسم مرکزی که حاوی پروتئین HIF1-alfa است، این واکنش‌ها را کنترل کرده و ساعت زیستی بدن را تنظیم می‌کند.

از آنجایی که ورزش صبحگاهی سوخت‌وساز قند و چربی را افزایش می‌دهد، برای افرادی که به دیابت نوع ۲ و اضافه وزن مبتلا هستند، بسیار مفید است.

از طرفی نتایج این تحقیق نشان داد که ورزش هنگام عصر می‌تواند مصرف انرژی را تا ساعت‌ها پس از پایان ورزش افزایش دهد.

بنابراین نمی‌توان گفت که ورزش در کدام زمان از روز بهتر است. فقط می‌توانیم اثرات دو حالت را بررسی کنیم و ببینیم که کدام زمان برای هر یک از ما مناسب است.

به گزارش طبنا، این محققان می‌گویند، این بررسی می‌تواند به افرادی که بیماری‌های سوخت‌وسازی دارند کمک کند. آنها با دانستن اینکه بهترین زمان ورزش برای سوخت‌وساز بهتر، چه موقع از روز است (که بنابر این بررسی صبح‌هاست) می‌توانند از ورزش نتیجه خوبی بگیرند.

مترجم: نادیا زکالوند