هیئتی خودکفا در جوار مسجد روح‌الله/همت مسجدی‌ها برای احیای یاد شهدا


هیئتی خودکفا در جوار مسجد روح‌الله/همت مسجدی‌ها برای احیای یاد شهدا

هیئت آل‌طاهای مسجد روح‌الله امروز به پایگاه زنده نگاه‌داشتن یاد و نام شهدا در منطقه افسریه تبدیل شده است؛ تمام هزینه‌های این هیئت توسط نمازگزاران مسجد، تامین و هر یک از جلسات یکشنبه‌های آن به نام یک شهید برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همیشه مساجد را مهم ترین سنگر و پایگاه اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور معرفی کرده و تاکید کرده اند که زلف هر برنامه و طرحی بهتر است با این خانه های خدا گره بخورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه رمضان امسال هم در دیدار با جامعه قرآنی کشور بر لزوم گسترش فعالیت های قرآنی در مساجد تاکید کردند. همه این تاکیدات نشان دهنده عظمت جایگاه مسجد در اندیشه های دینی است.

هیت های مذهبی که به برکت انقلاب اسلامی گسترش کمی و ارتقای کیفی یافته اند و هر روز مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کنند گاهی گرفتار برخی مسائل انحرافی و خرافی شده اند که کم رنگ بودن فعالیت های قرآنی در آنها و نظارت نداشتن مستمر یک روحانی بر فعالیت های این نهاد مردمی، مهم ترین دلایل ظهور چنین وضعیتی است.

اهالی مسجد روح الله افسریه این مشکل را برطرف کردند به گونه ای که همه فعالیت های دینی، فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی اهالی این منطقه از افسریه، مسجدمحور و برپایه آموزه های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

اولین و مهم ترین و اساسی ترین موضوع درباره هیئت آل طاها که در این مسجد راه اندازی شده است، مدیریت همه امور تحت نظارت حجت الاسلام والمسلمین «حسین دقیقی شاهرودی»، استاد حوزه و کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی است که مجوز فعالیت این هیئت نیز به نام وی صادر شده است.

هیئتی خودکفا در جوار مسجد روح‌الله/همت مسجدی‌ها برای احیای یاد شهدا

همین که فعالیت هیتی، مسجدمحور باشد و امام جماعت مسجدی، بر فعالیت های آن نظارت کند، کافی است تا آن هیئت در مقابل خرافات و انحرافات احتمالی بیمه شود. چنان که این مهم درباره هیئت آل طاها صدق می کند.

شعری در وصف هیت آل طاها بر دیوار حسینیه مسجد روح الله نصب شده است که حجت الاسلام والمسلمین دقیقی درباره آن گفت: «این شعر را یکی از اهالی این هیت سروده است و تمام اعضای آن، این شعر را حفظ کرده اند.»

کارهای تبلیغی هیئت آل طاها و اطلاع رسانی درباره برنامه های آن توسط اعضای این هیئت به ویژه شخص حجت الاسلام دقیقی انجام می شود. از سوی دیگر تمام هزینه های هیئت توسط نمازگزاران مسجد روح الله تامین و هر یک از جلسات یک شنبه های آن به نام یک شهید برگزار می شود.

خانواده شهدای منطقه افسریه تهران آنقدر به هیت آل طاها علاقه پیدا کرده اند که همه ساله مراسم یادبود فرزندان خود را در این هیت برپا می کنند. نکته مهم دیگر این است که اعضای هیت به گونه ای تربیت شده اند که ابتدا در نماز جماعت مسجد روح الله و سپس در مجلس روضه سیدالشهدا(ع) و مصائب آل الله شرکت می کنند.

رویکرد موسس و فعالان هیئت آل طاها عمق بخشی به فعالیت های این هیئت به منظور افزایش بصیرت دینی و انقلابی مردم است به همین دلیل جلسات این مجموعه دینی و مردمی، با بیان احکام شرعی و تحلیل های سیاسی و فرهنگی روز همراه است؛ در واقع سعی شده جلسات هیئت آل طاها به سخنرانی مذهبی و روضه خوانی محدود نشود.

یکی از اقدامات مهم در این هیئت، میدان دادن به نسل جوان است به طوری که قاری، مناجات خوان، مداح و تیم اجرایی آن، از نوجوانان و جوانان هستند، به این صورت هیئت آل طاها به یک دانشگاه تربیت نیروهای متدین، انقلابی و مردمی تبدیل شده است. جالب است بدانید، حاج آقا حسین دقیقی، دم در ورودی این هیئت می نشیند و کفش های شیعیان اهل بیت(ع) را جفت می کند.

سخن آخر اینکه، هیئتی که زلفش با قرآن و مسجد گره خورده باشد، از گزندهای اعتقادی و خرافات نوظهور در امان می ماند؛ واقعیتی که درباره هیئت آل طاهای مسجد روح الله منطقه افسریه تهران به تمام معنا صدق می کند.

یادآور می‌شود، مسجد روح الله در تهران، افسریه، 15 متری چهارم، نبش خیابان 38 (شهید تارخ) واقع شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی