ترویج فرهنگ کتابخوانی در یزد نیازمند تلاش های فرابخشی است


ترویج فرهنگ کتابخوانی در یزد نیازمند تلاش های فرابخشی است

یزد – ایرنا – استاندار یزد با تاکید بر اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان گفت: موفقیت در این حوزه نیازمند تلاش های فرابخشی است و برای تحقق این مهم از مدیران و کارکنان همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی و اداری انتظار می رود، فراتر از وظایف بخشی خود تلاش کنند.

محمدعلی طالبی روز پنجشنبه در نشست اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۸ مصوبه‌ای درباره فعالیت‌های بخش «یزد، پایتخت کتاب ایران» در استان مشاهده نشده است، افزود: فعالیت‌ها در این زمینه باید شفاف‌تر، عمومی‌تر و با اطلاع رسانی مطلوب‌تر انجام شود و برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادها در کارگروه‌های مختلف به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: مسئولیت سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیردولتی در بخش «یزد، پایتخت کتاب ایران» نیز باید شفاف‌تر شود و مشارکت بیش از پیش آنها را شاهد باشیم.

استاندار یزد با بیان اینکه از شهرداری‌های استان برای اختصاص سهم نیم درصد کتابخانه ها انتظار بیشتری می‌رود، ادامه داد: برای تأمین منابع کتابخانه مرکزی یزد نیازمند بسیج عمومی هستیم؛ در این راستا استانداری بخش قابل توجهی از کتاب‌های خود را در اختیار این کتابخانه قرار می‌دهد و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه کمک کنند.

طالبی اظهار امیدواری کرد: با تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی شهر یزد در سال ۱۳۹۸، این کتابخانه در سالی که مرکز استان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شده است، به عنوان نماد فرهنگی استان معرفی شود.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد در ادامه راجع به کتابخانه های وقفی و چالش‌های بوجود آمده بین ادارات کل کتابخانه های عمومی و اوقاف وامور خیریه استان در این رابطه، از محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواست با برگزاری نشست مشترک به رفع چالش ایجاد شده کمک کند.

طالبی همچنین از صادقیان خواست در نشستی برای رفع اختلاف‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و متولیان مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد که کتابخانه آن به منظور احداث پارکینگ تخریب و ساخت مجدد آن متوقف شده است، تلاش کند.

استاندار یزد با یادآوری اینکه برخی طرح‌های خیری مربوط به کتابخانه ها با وجود شروع عملیات ساخت به سرانجام نرسیده است، اضافه کرد: برنامه ویژه ای برای مجتمع‌های فرهنگی امام علی (ع) و امامشهر یزد تدارک دیده شده است، چرا که نباید سرمایه‌های استان معطل بماند.

رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه های عمومی یزد نیز در این نشست با تبیین عملکرد یک ساله این نهاد، خاطر نشان کرد: انجمن کتابخانه های این استان در سال ۱۳۹۷ از نظر کیفیت برگزاری نشست‌ها در کشور برتر شده است.

در این نشست همچنین حکم احمد ترحمی به عنوان عضو حقیقی انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد اهدا و از شهرداران برتر استان در اختصاص سهم نیم درصد کتابخانه ها تجلیل شد.

شهر میراث جهانی یزد که در سالهای اخیر همواره جزو نامزدهای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب ایران بود، پنجم اسفند ۱۳۹۷ در آئینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران به این عنوان دست یافت.
شهرهای مهاباد و ارومیه از آذربایجان غربی، شهرری از تهران، خورموج و برازجان از بوشهر، دزفول و رامهرمز از خوزستان، سبزوار از خراسان رضوی، خرم‌آباد از لرستان، خاش از سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم و سیرجان از کرمان، اسلام‌آباد غرب از کرمانشاه، شیراز، اوز و صدرا از فارس، بابل از مازندران، ابرکوه و یزد از استان یزد ۲۰ نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بودند که در نهایت این عنوان برای سال ۱۳۹۸ به شهر یزد رسید.
یزد با ۱۱۱ باب کتابخانه عمومی شامل ۹۶ کتابخانه نهادی روستایی و شهری و ۱۵ باب کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
در کتابخانه‌های عمومی استان با حدود ۱۰۸ هزار نفر عضو، افزون بر ۲ میلیون نسخه کتاب موجود است.
استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

۷۵۳۲/‏۲۰۴۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...