تظاهرات آلمانی ها در مقابل پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین


تظاهرات آلمانی ها در مقابل پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین

تهران - ایرنا - هزاران آلمانی مخالف حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، مقابل پایگاه نظامی ایالات متحده در شهر رامشتاین تظاهرات می کنند.

مخالفان حضور نظامی آمریکا در آلمان اعتراضات گسترده‌ای را برای ۲۳ و ۳۰ ژوئن (دوم و نهم تیرماه) برنامه ریزی کرده‌اند.
بنا بر اعلام بخش آلمانی خبرگزاری اسپوتنیک، هزاران نفر از فعالان صلح در آلمان قصد دارند در این دو روز در مقابل پایگاه نظامی آمریکا واقع در شهر رامشتاین تظاهرات کنند.
بر این اساس تظاهرات کنندگان خواهان پایان حضور نظامی آمریکایی‌ها در آلمان و توقف سیاست‌های جنگ طلبانه واشنگتن بویژه در قبال ایران هستند.
در همین ارتباط «راینر براون» از سازمان دهندگان این حرکت اعتراضی با نام «پایگاه هوایی رامشاین را تعطیل کنید» گفت، احتمال دارد آمریکا بار دیگر کلاهک‌های هسته‌ای خود را به این پایگاه منتقل کرده و به رقابت تسلیحاتی در اروپا دامن بزند.
به گفته وی، با خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های میانبرد، امکان بازگشت این کشور به مسابقه موشکی با روسیه و استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا در اروپا وجود دارد.
پایگاه رامشتاین عملیات هوایی ایالات متحده را در ۵۱ کشور مستقل در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا پشتیبانی می‌کند.

در جنگ عراق و افغانستان سربازان مجروح آمریکایی به این پایگاه منتقل می‌شدند.
شروع اعتراضات به حضور نظامی آمریکا در آلمان به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. پس از آنکه متفقین از آلمان فدرال تحت اشغال خواستند برای اطمینان از امنیت نیروهای متفقین، قوانین اضطراری تصویب کند، جنبشی مردمی با عنوان «خارج از پارلمان» در مخالفت با این روند در آلمان ظهور یافت.

۱۲ دسامبر سال ۱۹۷۹ نیز زمانی که اعلام شد در صورت شکست مذاکرات خلع سلاح آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده صدها فروند موشک‌های در آلمان مستقر می‌کند، بزرگترین جنبش علیه حضور نظامی آمریکا در آلمان شکل گرفت.

آلمان، میزبان بیشترین تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان است و به عبارتی ۲۷ درصد پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان، در این کشور قرار دارد.


منتخب امروز


فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟