220 هزار هکتار از اراضی کردستان سمپاشی شد


220 هزار هکتار از اراضی کردستان سمپاشی شد

سنندج - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 220 هزار هکتار از باغات و مزارع این استان با هدف بهره وری بالا و باکیفیت محصولات کشاورزی سمپاشی شده است.

محمد غفوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کردستان هم اکنون دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار باغ بوده که در پیش بهار ۲۰ هزار هکتار آن سمپاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۲۰ هزار هکتار اراضی سمپاشی شده ۹۵ هزار هکتار آن در راستای مقابله با سن مادر گندم و ۱۰۵ هزار هکتار دیگر نیز برای مبارزه علف های هرز انجام شده است اضافه کرد: برای این میزان تاکنون پنج میلیارد ریال هزینه شده و پیش بینی می شود در این راستا ۱۰ میلیارد ریال هزینه شود.

غفوری با بیان اینکه سالانه ۳۵۰ هزار تُن محصول باغی در این استان تولید می شود گفت: در بهار تمام درختان هسته دار و دانه دار برای کنترل آفات و بیماری ها سمپاشی می شوند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان افزود: سالانه حدود ۵۰۰ تن سم در این استان مصرف می شود که بهره برداران برای خرید هر لیتر از این میزان حدود ۴۲ هزار ریال یارانه دولتی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق باغی استان ایستگاه های پیشاهنگی و تجهیزات هواشناسی استقرار یافته است اظهار داشت: از طریق این ایستگاه ها و تجهیزات، زمان سمپاشی باغات به موقع تشخیص داده و اقدامات لازم انجام می شود.

غفوری با اشاره به توزیع رایگان سم های موش و ملخ و سمپاش های رایگان در میان کشاورزان استان اضافه کرد: در این راستا ۲ تن سم موش با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۱۱ تن سم ملخ و تعداد زیادی سمپاش با هزینه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و تحویل کشاورزان داده شده است.

به گزارش ایرنا، این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کشاورزان این استان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارند و جمعیت بهره بردار کشاورزی ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

۷۳۴۹‬ / ‬۳۰۳۴ ‬ ‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه