210 هزار هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد


210 هزار هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

زاهدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 210 هزار هکتار از مراتع این استان از اسفند سال گذشته تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده و این اقدام با جدیت همچنان ادامه دارد.

غلام حیدر زورقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرایط محیطی مناسب وهجوم دستجات بیشتر ملخ از آن‌سوی مرز به سمت شهرستانهای سیستان و بلوچستان کم کم سطح مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر را افزایش داده به گونه‌ای که هم اینک ۱۳ شهرستان این استان درگیر مبارزه با این آفت خطرناک هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در رده نخست مبارزه با ملخ صحرایی در کشور قرار دارد از مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه کرد این سازمان در استان علیه این آفت تاکنون از سوی سازمان حفظ نباتات کشور ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: این سازمان نیازمند حمایت‌های استانی در زمینه اعتبارات برای مبارزه جدی تر با این آفت خطرناک است.

وی بیان کرد: هم اینک ۶۰ تیم دیده بانی و مبارزه علیه ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت را انجام می‌دهند.

زورقی اظهار داشت: برای کمک به انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در سیستان و بلوچستان از سازمان جهاد کشاورزی استان‌های قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی و همچنین دستگاه‌های اجرایی استان خودروهای کمکی به مناطق آلوده اعزام شده است.

وی بیان کرد: ضروریست کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

۷۳۱۶**۳۲۱۳


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، دستپخت اتاق بازرگانی