طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک اصفهان اجرا می شود


طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک اصفهان اجرا می شود

اصفهان – ایرنا - معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی در هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: در این راستا طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک استان اجرا می شود.

محمد سعید محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، هدف از اجرای این طرح را توانمندسازی کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: در این طرح قرار نیست کودکان با مواد مخدر آشنا شوند بلکه از طریق نقاشی کردن مضرات این مواد در تفکر آنها نقش می‌بندد و مهارت "نه" گفتن در دوران نوجوانی را نهادینه می‌کند.

وی اظهار داشت: سنین کودکی، دوران طلایی برای آموزش محسوب می‌شود و شخصیت کودکان در این زمان شکل می‌گیرد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های آموزشی در این دوران می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان، فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه اعتیاد را در سه سطح؛ پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد و کاهش آسیب عنوان کرد و گفت: این سازمان به عنوان محور سلامت اجتماعی، فعالیت‌های گسترده‌ای را در ارتباط با موضوع مواد مخدر و اعتیاد انجام می‌دهد.

وی، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که به صورت غیرمستقیم در راستای ایجاد یک زندگی سالم و پیشگیری از اعتیاد و بیماری‌های مرتبط با آن مهم و مؤثر است.

محمدی، از دیگر برنامه‌های بهزیستی در هفته مبارزه با مواد مخدر به همایش بهبود یافتگان در حاشیه زاینده رود و برگزاری نمایشگاه با موضوع پیشگیری از اعتیاد در همه شهرستان‌های استان را از جمله دیگر برنامه‌های برشمرد.

وی یادآور شد: همچنین برنامه پیاده‌روی کودکان مهدهای کودک و پیش از دبستان در گذر فرهنگی چهارباغ و همچنین نشست با مراکز درمانی بهزیستی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان با تاکید بر اهمیت آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم گفت: باید همگان به این مهم اذعان داشته باشند که هر بیماری، درمان و درمانگر خاص خودش را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بر این اساس یکی از راهبردهای مهم این سازمان در مقوله پیشگیری اولیه، انتشار اطلاعات و آگاه سازی شهروندان است که نقشی مؤثر در ارتقای دانش شهروندان و آحاد جامعه دارد.

محمدی با بیان اینکه شهروندان در صورت شناسایی مراکز درمانی ترک اعتیاد بدون مجوز باید گزارش لازم را به مقامات قضائی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ارائه دهند گفت: این دو نهاد با این مراکز برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کنند.

وی یادآور شد: این مراکز برای ادامه فعالیت لازم است نسبت به گرفتن مجوز از بهزیستی استان اقدام کنند و با بررسی وضعیت متقاضی و در نظر گرفتن توانمندی‌ها مجوز صادر می‌شود.

این مسؤول با اشاره به فعالیت مراکز کاهش آسیب در استان اصفهان گفت: هم اکنون پنج مرکز کاهش آسیب برای کنترل و پیشگیری از رفتارهای پرخطر معتادان در استان وجود دارد..

وی با اشاره به مراکز درمان سرپایی فعال بهزیستی برای معتادان گفت: ۵۷ کمپ نیز در استان برای این امر فعالیت دارند که ۵۵ مرکز درمانی سرپایی است و به تجویز دارو برای درمان معتادان می‌پردازد.

محمدی همچنین به وجود ۲ مرکز اجتماع درمان‌مدار که مخفف آن "بی تی" است برای زنان و مردان در استان اشاره کرد و گفت: مرکز ماده ۱۶ نیز مرکزی ویژه برای نگهداری معتادان متجاهر است که با ظرفیت ۱۲۰ نفر به نگهداری و برنامه‌های ترک اعتیاد برای این دسته از معتادان می‌پردازد.

از ۳۱ خرداد تا هفتم تیرماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد.

۶۹۹۴/‏۶۰۲۶/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟