500 تن کلزا در میامی خریداری شد


500 تن کلزا در میامی خریداری شد

شاهرود- ایرنا- رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان میامی گفت: امسال تاکنون 500 تن کلزا از کشاورزان شهرستان میامی خریداری و به کارخانه روغن کشی فرستاده شده است.

مهدی حق پرست روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه نخستین برداشت کلزای میامی در بخش کالپوش انجام شد، ادامه داد: این محصول برای فرآوری و روغن کشی به تهران منتقل می‌شود و تاکنون ۱۸۰ تن کلزای میامی ارسال شده است.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا را ۳۴ هزار و ۵۰۰ ریال عنوان کرد و افزود: بهای خرید به محض تحویل محصول به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

رئیس اداره تعاون روستایی میامی گفت: در جریان بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب، امسال بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی میامی دچار آب گرفتگی شد که در نتیجه ۱۰ درصد از مزارع کلزا خسارت دید.

وی همچنین از خرید تضمینی گندم در سه مرکز میامی، ری آباد و فرومد خبر داد و اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

حق پرست با اشاره به اینکه همزمان با خرید تضمینی گندم، انبار یک هزار تنی شرکت تعاونی میامی هم به بهره برداری رسیده است، افزود: ۲ مرکز خرید گندم و کلزا در بخش کالپوش راه اندازی شده است.

در سال زراعی جاری حدود ۳۴۰ هکتار از اراضی دیم و ۳۰۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان میامی زیر کشت محصول راهبردی کلزا رفت.

سال گذشته ۷۰۰ تن کلزا در میامی برداشت شد.

کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش ترین روغن‌های خوراکی است.
پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود و کاشت آن دارای مزیت و فایده بسیار است.

شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.

در این شهرستان ۶۹ هزار و ۷۵۵ هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، هر سال ۳۵ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات دیموآبی می‌رود.
سطح باغ‌های این شهرستان سه هزار و ۵۸۲ هکتار بوده و انواع محصولات باغی مانند پسته، زردآلو، سیب، انگور ودیگرمحصولات تولید می‌شود.
میامی در شرق استان سمنان، با ۲ بخش مرکزی و کالپوش با ۴۹ روستا بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت دارد که ۸۸ درصد آنها در روستاها به کشاورزی، باغداری و دامداری اشتغال دارند.

۷۳۵۷/۷۴۰۸‏/‏۶۱۶۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان