خانم گل لیگ برتر فوتبال زنان: پدرم بازی‌هایم را ندیده است


خانم گل لیگ برتر فوتبال زنان: پدرم بازی‌هایم را ندیده است

مسابقات جام جهانی فوتبال زنان به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و این روزها مصادف شده با پایان لیگ برتر فوتبال زنان ایران. لیگ برتری که با آنچه تعریف لیگ برتر بر روی کاغذ است، تفاوت‌های بسیاری دارد اما با قدرت در ماه‌های گذشته کار خود را ادامه داد تا به ایستگاه پایانی برسد.

به بهانه این روزهای فوتبالی در ورزش زنان، به سراغ خانم گل فوتبال ایران رفتیم. زهرا قنبری بیست و هفت سال سن دارد و اهل کرمانشاه است. زهرا بزرگ شده تهران است اما تاکید دارد که به اصالت کرمانشاهی‌اش اشاره کنم. در طول مصاحبه بارها به نقش پر رنگ پدر و مادرش در موفقیت‌هایش اشاره کرده و معتقد است مادرش مهم‌ترین الگوی او است. لیسانس روانشناسی ورزشی دارد و با پنجاه گل زده، همراه با تیم شهرداری بم قهرمان لیگ ایران و خانم گل فوتبال کشور شده است. گپ زدن با دختران فوتبال ایران همیشه جذاب است و شاید برای شما هم جالب باشد که حرف‌های یکی از برترین بازیکنان تیم ملی و فوتبال ایران را بخوانید.

رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان را پیگیری می‌کنید؟

خیلی فرصت نکرده‌ام جز به جز پیگیر اخبار باشم چون هنوز لیگ‌مان تمام نشده و درگیر تمرین و مسابقات بوده‌ام اما تا جایی که زمان داشتم بازی‌ها را دنبال کردم و بازی آمریکا و تایلند را کامل دیدم.

چقدر از فوتبال زنان جهان شناخت داری؟

فوتبال زنان را پیگیری می‌کنم، این دوره سطح مسابقات خیلی بهتر شده. تیم‌های آمریکا، ژاپن و آلمان سبک بازی قدرتمندانه‌ای دارند. فوتبال زنان نه تنها در جام جهانی بلکه در آسیا هم قدرتمند است. تیم فوتبال آمریکا پرستاره‌ترین تیم است و فکر می‌کنم این دوره هم قهرمان شوند. بیشتر از هر تیمی بازی‌های آمریکا را دیده‌ام و دنبال می‌کنم چون ستاره‌های زیادی دارد و کلاس بازی‌شان خیلی بالاست.

در بین بازیکنان فوتبال زنان طرفدار کدام هستی؟

مارتا و الکس مورگان بازیکنان محبوب من هستند. به خوبی می‌شناسم‌شان و به نظرم در پیشرفت فوتبال زنان در سراسر جهان اثرات بسیاری داشته‌اند. جدا از فعالیت فوتبالی‌شان که در آن بهترین هستند، در ابعاد حقوق زنان و تلاش برای رفع تبعیض‌ها کار می‌کنند و این موضوع به بازیکنانی تمام عیار تبدیل‌شان کرده است.

فکر می‌کنی تیم زنان ایران بتواند یک روز در جام جهانی حاضر شود؟

کار بسیار سختی است اما غیرممکن نیست. آرزوی هر بازیکنی است که در جام جهانی بازی کند. شرایط تیم‌های برتر دنیا با ما زمین تا آسمان تفاوت دارد اما ما هر سال رو به پیشرفت هستیم. توانایی و استعداد دختران ایران بسیار بالاست. اگر بازی‌های اخیر تیم ملی ما در مسابقات انتخابی المپیک را ببینید متوجه می‌شوید که دختران ایران صاحب سبک بازی و تکنیک و تاکتیک تیمی هستند. ما بیشتر از هر چیز به برنامه و سرمایه‌گذاری در فوتبال زنان نیاز داریم. اگر هدفگذاری دقیق، برنامه بلند مدت، حمایت و سرمایه‌گذاری داشته باشیم حتما می‌توانیم یک روز به جام جهانی صعود کنیم.

فکر می‌کنید فوتبال زنان اولویت چندم فدراسیون فوتبال ایران است؟

اولویت اول نیست اما جایگاه خوبی دارد. من نزدیک به پانزده سال است که در تیم‌های ملی بازی می‌کنم. رشد فوتبال زنان در سال‌های اخیر خوب بوده است و در یک سال گذشته ما بیشترین برنامه‌ها را داشتیم. اردوی منظم و بازی تدارکاتی. شاید نیاز به تلاش بیشتر داریم اما همین اقدامات نشان می‌دهد که فدراسیون به فوتبال زنان توجه دارد. اضافه شدن مربیان با تجربه مرد به کادر فنی، کمک زیادی به حرکت در این مسیر کرده و می‌توان به روزهای بهتر امیدوار بود.

تجربه‌ات از بازی در کشورهای دیگر چیست؟

سال گذشته وقتی به سوئد رفته بودیم بازیکنانش می‌گفتند ما حداقل هفته‌ای دو بار با یکدیگر تمرین می‌کنیم تا هماهنگی‌مان حفظ شود. ما در ایران دوره‌هایی داشته‌ایم که بالغ بر دو سال تیم ملی وجود نداشته است! یا همین چند ماه پیش در مسابقات انتخابی المپیک در قطر هر کسی بازی ما را می‌دید تمجید می‌کرد. تیم ملی ما نباید رها شود. داشتن تیم ملی قوی این انگیزه را به بازیکنان لیگ می‌دهد که با قدرت و کیفیت بازی کنند تا به تیم ملی برسند که خود به خود کیفیت مسابقات لیگ را بالا می‌برد.

برخی معتقدند بازیکنان در لیگ ما به خوبی آماده نمی‌شوند و در تیم ملی باید دوباره تحت تمرینات بدنسازی قرار بگیرند. چقدر با این نظر موافقی؟

من معتقدم بازیکن نباید فقط به تمرین در دوران مسابقه و در درون تیم اکتفا کند. بازیکنان باید به شکل شخصی به تمرینات اختصاصی بپردازند و اجازه ندهند بدن‌شان از فرم خارج شود. متاسفانه در لیگ برتر ما همه تیم‌ها مربی بدنساز تمام وقت ندارند و خب همین موجب می‌شود که گاهی بازیکنان از نظر بدنی در شرایط عالی نباشند و در این شرایط یک بازیکن حرفه‌ای باید خودش به فکر آمادگی و تمریناتش باشد تا بتواند در تیم ملی هم بدرخشد.

پیش از آغاز جام جهانی فوتبال زنان شاید بودیم که تیم‌های ملی مردان برخی کشورها با حضور در اردوی زنان، از آنها حمایت کردند. شرایط در کشور ما چطور است؟ آیا تا به حال از مردان فوتبالیست به تمرینات شما آمده‌اند؟

تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است. ما خیلی گمنام هستیم. هنوز در کشور ما خیلی‌ها نمی‌دانند که تیم ملی فوتبال زنان داریم و برایشان سوال است که مگر زنان هم فوتبال بازی می‌کنند؟ ما پخش تلویزیونی نداریم و رسانه‌ها هم آنقدر که به فوتبال مردان توجه دارند به زنان نمی‌پردازند. حمایت مردان فوتبالیست موجب دلگرمی ماست. کمک می‌کند تا شناخته شویم و معتقدم اگر مردان فوتبالیست از زنان فوتبال حمایت کنند، شرایط برای رشد خیلی بهتر می‌شود.

به لژیونر شدن فکر می‌کنی؟

سال‌های قبل پیشنهادهایی از الجزایر و پرتغال داشتم اما قبول نکردم. سه سال پیش با تیم گاز شمال عراق قهرمان شدم اما الان شاید پیشنهادهای جدی را بررسی کنم و بدم نمی‌آید برای کسب تجربه به تیم‌های دیگر کشورها بروم.

رویاهایت در فوتبال زنان چیست؟

بزرگترین آرزویم این است که با پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال زنان بازی کنم. دلم می‌خواهد بتوانم روزی در یک تیم مطرح دنیا بازی کنم و نشان دهم که دختران ایرانی خیلی خوب فوتبال را می‌فهمند و بازی می‌کنند.

خانواده‌ات بازی‌هایت را دیده‌اند؟

در بازی‌های لیگ که تهران بودیم مادرم، خواهران و خواهرزاده‌هایم چند بار به ورزشگاه آمده بودند اما پدرم تا به حال مسابقاتم را ندیده است.

شرایط مالی و قراردادی لیگ برتر زنان چطور است؟

قراردادهای ما نسبت به لیگ برتر مردان خنده‌دار است. من این فصل ۶۰ میلیون تومان قرارداد بسته‌ام و بالاترین رقم‌ها در همین حدود است. البته هزینه رفت و آمدم از تهران به بم هم در همین رقم نهفته. سالیان درازی در فوتبال زنان چیزی به نام رقم دریافتی وجود نداشته است. ما عاشق فوتبالیم. پوشیدن پیراهن تیم ملی از بچگی هدفم بوده و همه این سال‌ها همه دختران فوتبالیست برای عشق‌شان دویده‌اند.

به‌عنوان خانم گل و ستاره فوتبال زنان، چقدر مشهور هستی؟

خیلی ما را نمی‌شناسند. در شهر بم بارها پیش آمده که درخیابان کسی مرا شناخته اما مجموعا بازیکنان فوتبال زنان مشهور نیستند. امسال ازابتدای فصل تلاش کردم تا بهترین عملکرد را داشته باشم. در هر بازی هر تعداد موقعیتی که داشتم تبدیل به گل می‌کردم و شاید اگر تیم‌هایی که مقابل‌مان بازی نکردند هم بازی می‌کردند، امروز تعداد گل‌هایم بیشتر بود اما خدارا شکر می‌کنم و امیدوارم فصل آینده شرایط لیگ بهتر از امسال باشد و روزی برسد که بازی‌های‌مان پخش تلویزیونی داشته باشد و مردم ایران بدانند که دختران ایران هم فوتبال با کیفیت بازی می‌کنند.

newspap​er.iran-varzeshi.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟