راه اندازی نظام ثبت تروما در کشور ضروری است


راه اندازی نظام ثبت تروما در کشور ضروری است

قزوین - ایرنا - رییس انجمن ارتوپدی شاخه البرز و قزوین گفت: با توجه به اینکه بیشترین صدمات و تروما در رشته ارتوپدی است باید نظام ملی ثبت ترومای اندام و ستون فقرات در کشور محقق شود.

دکتر محسن توکلی روز پنجشنبه در کنگره ارتوپدی منطقه شمال کشور که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، افزود: پیشنهاد می شود انجمن ارتوپدی با همکاری انجمن ارتوپدی صدمات اندام و ستون فقرات با همکاری یکدیگر اقدام کنند چون این مهم با وجود اهمیت فراوان متاسفانه هنوز در ایران تحقق پیدا نکرده است.

وی، ترومای اندام و ستون فقرات را یکی از مهم ترین شاخه های رشته ارتوپدی ترومای اندام و ستون فقرات دانست و اضافه کرد: تروما طیف وسیعی از تصادفات، صدمات مختلف ورزشی، زمین خوردن ها و صدمات ناشی از کار و کارگری را شامل می شود که تمامی جراحان ارتوپد به نوعی با آن درگیر هستند.

توکلی ادامه داد: بیشترین مراجعه کنندگان این رشته بیمارانی هستند که دچار صدمات مختلف استخوان یا نسج نرم اندام و یا هر ۲ با هم شده اند.

وی همچنین گفت: با توجه به این موضوع و تصادفات زیاد و آمار بالای مجروحان، انجمن ارتوپدی توجهی خاص نسبت به تروما دارد و به همین دلیل در برنامه سه روزه کنگره شاخه شمال نیز که در قزوین جریان دارد بیشتر درباره تروما و شکستگی ها سخنرانی و بحث خواهد شد.

توکلی خاطرنشان کرد: هر ارتوپد در دوران رزیدنتی بیش از همه در خصوص نحوه درمان بیماران صدمه دیده اندام و ستون فقرات آموزش دیده و به طور مسلم چون علم در حال پیشرفت است و دایم در آن تغییر ایجاد می شود این آموزش در دوران پس از رزیدنتی هم باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای ارایه بهترین خدمت باید از نظر علمی به روز بود، گفت: یکی از راه های تحقق این موضوع شرکت در این گونه همایش هاست.

توکلی یادآور شد: باید توجه داشت که نوع صدمه و درمان در کودکان، افراد بالغ و افراد مسن تفاوت های زیادی دارد و در همه این گروه ها نحوه درمان تحت تاثیر شدت و نوع صدمه است.

رییس انجمن ارتوپدی شاخه البرز و قزوین افزود: اساتید و دست اندرکاران رشته سلامت و آموزش و انجمن ها باید رسیدگی و توجه بیشتری در خصوص آموزش و نحوه درمان تروما داشته باشند.

دبیر کنگره ارتوپدی منطقه شمال کشور نیز گفت: در این کنگره مقالات و پانل های مختلف به بحث و تبادل نظر، انتقال تجربیات همکاران در خصوص چالش های هر روز یک جراح ارتوپد در اتاق عمل و در حین عمل و تصمیم گیری در شرایط سخت حین عمل جراحی می‌پردازد.

دکتر سلمان آذرسینا افزود: این کنگره با مشارکت گروه‌های شانه و آرنج، هیپ، زانو، مچ پا و پا و دست، اطفال، پرستاری ارتوپدی، فیزیوتراپی و ارتوز و پروتز به مدت سه روز در قزوین در حال برگزاری است.

این جراح ارتوپد با ابراز تاسف از اینکه به علت شیوع نسبتاً کم و پیچیدگی‌های خاص جراحی شانه اغلب این موارد به روش های تهاجمی درمان می شوند، افزود: انجام این جراحی‌ها نیاز به آموزش ویژه و دقت به نکات فراوانی دارد که در کنگره ارتوپدی قزوین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۷۳۸۸*۳۰۱۳


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)