بوستان بازی ، رویای کودکان اردستانی


بوستان بازی ، رویای کودکان اردستانی

کاشان- ایرنا- داشتن بوستان بازی با امکانات و تجهیزات کافی از جمله رویای کودکان اردستانی است که متاسفانه مسوولان امر پس ازگذشت سالها هنوز نتوانستند این نیاز اساسی آنان را تامین کنند.

احداث شهربازی استاندارد و مناسب در شهر ۴۲ هزار نفری اردستان با دست کم پنج هزار نفر دانش آموز از نیازهای اصلی کودکان است که مسوولان امر باید برای رفع آن برنامه ریزی کنند.

شهربازی علاوه بر ایجاد اشتغالزایی، نشاط اجتماعی را برای خانواده ها به ویژه کودکان به همراه دارد، چرا که صاحبنظران حوزه اجتماعی معتقدند بین فقر امکانات فرهنگی و رشد آسیب های اجتماعی رابطه مستقیمی وجود دارد که برنامه ریزان امر باید به این مهم توجه کنند.

شاید تجربه‌ای عجیب یا حتی دردناک اما هر اسمی که بگذاریم، هنوز هستند کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالانی در اطراف ما که تصورشان از بازی، دنیای کودکی و اوقات فراغت گاه بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم؛ از جزئیات ماجرا که بگذریم، دست کم در خاطره‌هایشان از تاب و سرسره خبری نیست.

دین مبین اسلام هم حتی مقوله اوقات فراغت را برابر کنار زدن خستگی‌ها و به کار گرفتن استعدادها می‌داند و با توجه به همین درجه از اهمیت در کشورهای مختلف برنامه‌های گوناگونی را برای گروه‌های سنی مورد نظر تدارک می‌بینند که در کنار پر کردن زمان‌های خالی، به ویژه کودکان و نوجوانان را در چارچوب تفریح، سرگرمی و ورزش با مفاهیم و ارزش‌ها نیز آشنا و جهت حضوری موفق در اجتماع آماده کنند.

کارشناسان امر فرهنگ حاکم، جنس، سلیقه، نیازهای روحی، سن و توان مالی افراد را در انتخاب روش غنی سازی اوقات فراغت آنها اثرگذار می‌دانند؛ همه این مسائل اما پیش از هر چیز نیازمند دغدغه مندی، برنامه ریزی و اقدام عملی است تا اندک امکاناتی را در این راستا در اختیار جامعه هدف قرار دهد.

اهمیت موضوع آنجاست که اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در صورت استمرار کم توجهی برنامه ریزان، می‌تواند به یکی از جدی ترین تهدیدها برای سلامت اخلاقی و روانی جامعه و بروز و شیوع انواع ناهنجاری‌ها در نسل آینده تبدیل شود که در نتیجه قربانی شدن آنها، منابع ارزشمند انسانی از چرخه تولید خارج و باری بر دوش جامعه افزوده می‌شود.

شماری از والدین کودکان اردستانی در گفت و گو با ایرنا تاکید کردند که مسوولان شهرستان باید به فکر کودکان این شهر باشند، تامین این نیاز آنان به برنامه ریزی، سرمایه گذاری و تلاش مضاعف نیاز دارد.

آنان یادآور شدند فرزندانمان امروز در کمند شبکه های اجتماعی و موبایل و اینترنت گرفتار شدند بنابراین برای رهایی شان از این وضعیت

موجود فکری کرد که ایجاد مراکز شادی و سرگرمی نظیر بوستان بازی حداقل کاری است که می توان آن را انجام داد.

۵۰ درصد وسایل بازی پارک‌های اردستان غیراستاندارد است

بوستان بازی ، رویای کودکان اردستانی

شهردار اردستان در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: از زمان راه اندازی شهرداری در اردستان تا کنون، با تأسف یک مجموعه بزرگ فرهنگی تفریحی یا پارک محلی مناسبی ساخته نشده است.

محسن حیدری افزود: چند پارک محلی در سال‌های پیش ساخته شد اما وسایل بازی کودکان آهنی و غیر استاندارد بود که بر این اساس راه اندازی ۶ پارک محلی جدید و تجهیز آنها به وسایل استاندارد در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به غیر استاندارد بودن ۷۰ درصد وسایل بازی کودکان نصب شده در پارک‌های اردستان و کاهش این آمار به ۵۰ درصد با اقدام‌های صورت گرفته، بیان کرد: از جمله برای چهار پارک وسایل و اسباب بازی پلی اتیلن تهیه و نصب شد و برای شهرک کاوه و امام حسن (ع) نیز ۲ دستگاه سرسره و تاب پلی اتیلن سفارش داده شده اما تا رسیدن به استانداردها فاصله زیادی وجود دارد.

شهردار اردستان اضافه کرد: پارک بوستان که بزرگترین پارک این شهر محسوب می‌شود، پیست اسکیت و سایر امکانات و لوازم آن از استاندارد لازم برخوردار نیست و بخش خصوصی تنها در تعطیلات تابستانی امکاناتی را در آن مستقر می‌کند که نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی تصریح کرد: اقدام‌های صورت گرفته تا کنون، در شأن مردم اردستان نبوده؛ از جمله پیاده راه‌هایی برای پیاده روی مردم ساخته شده اما فاقد هرگونه امکانات ورزشی، تفریحی برای کودکان و بزرگسالان بوده و در چنین شرایطی سرمایه گذار هم برای توسعه وجود ندارد.

حیدری در ادامه به تلاش‌ها برای جبران کمبودها با کمک بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: پارک بزرگ خانوادگی و بانوان پردیسان نیز در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع در حال دیوار کشی و ساخت است که هزینه آن به افزون بر ۳۰ میلیارد ریال می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به ساخت مجموعه ورزشی جام دیجیتال گفت: این مجموعه چند سال پس از آغاز کار، خانه کودک نیز راه اندازی کرده و اکنون درخواست طرح توسعه داد که با مخالفت شورای اسلامی شهر رو به رو شد.

شهردار اردستان افزود: متقاضی پس از ساخت مجموعه جام دیجیتال و پینت بال دیگر تمایلی به راه اندازی کافه رستوران نداشت که برای طرح ساخت زمین چمن فوتبال، والیبال و کافه رستوران بار دیگر رایزنی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در ورودی شمال شهر قصد ایجاد پیست موتورسواری داریم که در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم و همچنین ساخت یک مجموعه در این ورودی هستیم که در زمان شهرداران پیشین برنامه ریزی شده بود و واگذاری زمین به طرح مورد نظر از سوی اداره راه و شهرسازی را پیگیری می‌کنیم.

فقدان مجموعه‌های فرهنگی تفریحی در اردستان

بوستان بازی ، رویای کودکان اردستانی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردستان نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این شهرستان نیازمند ساخت یک مجتمع بزرگ فرهنگی، هنری و تفریحی بوده که البته تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

فضل اله بصیرت افزود: یکی از مهمترین چالش‌های اردستان نداشتن مجتمع فرهنگی هنری است و هنرمندان شهرستان نمی‌توانند از چنین امکاناتی برای شکوفایی استعدادهای خود استفاده کنند و بخشی از ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در اختیارشان قرار گرفته، چندان مناسب نیست.

وی تصریح کرد: کارهای زیادی در حوزه فرهنگ باید در شهرستان اردستان صورت گرفته و با دید برنامه ریزی پیش برویم تا شرایط مناسبی ایجاد شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردستان یادآور شد: چهار مؤسسه قرآنی مجوزدار، چهار دارالقرآن، ۴۱ کانون فرهنگی هنری مساجد با ۲۰ کتابخانه، ۶ باب کتابخانه عمومی نهادی، پنج انجمن ادبی، هفت خبرگزاری رسمی، سه کانون تبلیغاتی و سینما در مجموع در حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان فعالیت دارند.

مسؤول امور بانوان و خانواده فرماندار هم کمبود زمین بازی استاندارد در اردستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر وسایل بازی پارک‌ها آهنی، قدیمی، غیر استاندارد و فاقد کف پوش مناسب هستند که مجموع این شرایط می‌تواند به جای سرگرمی و رقم زدن اوقاتی خوش، آسیب دیدگی کودکان را هم دنبال داشته باشد.

منصوره آدمیار اضافه کرد: بیشتر روستاها حتی فاقد چنین امکاناتی هستند و برخی نقاط نیز دارای لوازم غیر استاندارد بوده و در مجموع نمی‌توان از آنها به عنوان فضاهای تفریحی مناسب نام برد.

وی تشریح کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی به دنبال کسب درآمد بوده و در مناطقی با ارزش افزوده مناسب سرمایه گذاری می‌کنند، در حالی که اردستان به دلیل کاهش جمعیت نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی هزینه‌های سنگین ساخت پارک‌های بزرگ و مجهز به امکانات و لوازم ورزشی و تفریحی استاندارد باشد.

به گفته مسؤول امور بانوان و خانواده فرمانداری اردستان، ورود دولت با همکاری بخش خصوصی تنها راه برطرف کردن کاستی‌های شهرستان در حوزه فعالیت‌های رفاهی، فرهنگی، تفریحی است.

برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت، طرحی خوب اما ناکافی

سال تحصیلی با توجه به احتمال یکنواختی فضای کلاس درس و مدرسه برای دانش آموزان می‌تواند خسته کننده باشد و از این رو فصل تابستان به واسطه دوری از مقوله آموزش، زمانی مناسب برای آسودن و روی آوردن به رشته‌های ورزشی و سایر سرگرمی‌های نشاط آور به شمار می‌رود.

سال گذشته نزدیک به پنج هزار پایگاه اوقات فراغت تابستانه با حوزه‌های فعالیت فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، ورزشی، علمی و مهارتی تنها در استان اصفهان تشکیل شد اما پاشنه آشیل آنها فقدان نوآوری و هماهنگی بین بخشی بود.

ایده طرح غنی سازی اوقات فراغت در واقع از دهه ۷۰ در کشور با هدف بهبود نسبی شرایط و تلطیف فضا در کنار برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد کودکانه و مناسبتی شکل گرفت که البته از سوی کارشناسان امر، اقدامی قابل تقدیر اما ناکافی عنوان شده است.

شاید یکی از مهمترین برنامه‌های طرح غنی سازی اوقات فراغت، ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به شمار می‌آید؛ زیرا می‌تواند حتی آینده کاری دانش آموزان را دگرگون کند اما باید دید که جامعه هدف چگونه به موضوع نگاه می‌کند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای اردستان در این زمینه اظهار داشت: ظرفیت برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان در فصل تابستان ۹۸ برای افزون بر یکهزار نفر از علاقه مندان در نظر گرفته شده که در نوبت‌های صبح و عصر برگزار شود.

حسن قاسمی با اشاره به ارائه گواهینامه معتبر پایان دوره به شرکت کنندگان در کلاس‌ها پس از قبولی در آزمون پایانی، استقبال اندک از این کلاس‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: افزون بر ۳۰۰ نفر در این کلاس‌ها نام نویسی کردند.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز فقدان ردیف اعتباری برای فعالیت و حمایت از برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد: کانون‌های تربیتی و سایر مرکزهای فرهنگی و آموزشی وابسته نیز شرایط اعتباری خوبی در حوزه اوقات فراغت ندارند.

به گفته مرتضی شکری، نبود اعتبار موجب شده تا برنامه ریزی منسجم و درستی شاهد نباشیم و بار هزینه‌های برخی فعالیت‌ها به خانواده‌ها تحمیل شود که این موضوع در مناطق کم برخوردارتر امکان پذیر نیست.

وی بر این باور است، خانواده‌ها به جای پربار کردن بیشتر به دنبال پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود رفتند که در این راستا تهیه برنامه جامع استاندارد با تدوین چشم انداز و بر مبنای استعداد شناسی و کمک به رشد استعدادها ضروری به نظر می‌رسد.

از نیازهای مردمی تا دغدغه مسؤولان محلی

بوستان بازی ، رویای کودکان اردستانی

یک استاد دانشگاه هم در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: راهی جز افزایش فضای سبز برای ارتقای امید و نشاط و توسعه پارک‌ها نداریم و راهکار توسعه فضاهای تفریحی و پارک‌ها در شهرستانی با اقلیم اردستان نیز استفاده بهینه از امکانات موجود و بهره گیری از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های بازچرخانی آب است.

ابوالفضل مختارزاده افزود: ساخت پارک ترافیک، باغ گل‌های سازگار با اقلیم منطقه، رستوران‌های سبز در فضای باز پارک‌ها، ایجاد محله‌های سبز با جلب مشارکت مردم و بازیافت آب برای ایجاد و توسعه فضای سبز محله‌ها و همکاری شهرداری و راه و شهرسازی در واگذاری زمین مورد نیاز این مجموعه‌ها ضروری می‌نماید.

وی تاکید کرد: تشویق مردم با در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای صدور پروانه، عوارض و پرداخت واحدهای سبز، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی، تمهید مسیرهای دوچرخه سواری، ایجاد زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال در پارک‌ها جهت افزایش تحرک شهروندان، راه اندازی مرکزهای فرهنگی و هنری می‌تواند بخشی از نیاز مردم منطقه را تأمین کند.

فرماندار اردستان نیز تصریح کرد: مشکلات کنونی یک شبه به وجود نیامده و برای چاره اندیشی و برطرف کردن آن نیز یک روز، یک نفر و یک دولت کفایت نمی‌کند و باید همه عوامل دست اندرکار یک موضوع با همدلی و هماهنگی در یک راستا گام بردارند.

حمیدرضا تأملی با تاکید بر لزوم ساماندهی فعالیت‌ها و تعامل دستگاه‌های ذی ربط تشریح کرد: نمونه فرهنگ نادرستی که در شهرستان اردستان حاکم شده این است که با وجود قرار گرفتن مسؤولیت امور اجرایی برعهده دولت، مردم همچنان مسائل مرتبط را با نماینده مجلس درخواست کرده و بر همین اساس انجام شدن یک کار را هم تنها از چشم نماینده می‌بینند؛ در حالی که برای پیگیری و اجرای یک طرح دستگاه‌ها و شخصیت‌های گوناگونی وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: بخشی از مشکلات مربوط به دستگاه بوده اما سیاسی کاری، کم اطلاعی، نداشتن تجربه کار در محیط اداری، پیگیری امور شخصی یا تمرکز بر مسائل قومی و منطقه‌ای از سوی برخی متولیان امور شهری در دوره‌های گوناگون نیز در به وجود آمدن این شرایط نقش پررنگی به ویژه در شهرستان اردستان داشته است.

فرماندار اردستان با اشاره به نقش خود مردم در به وجود آمدن این شرایط تصریح کرد: انتخاب نمایندگانی مناسب، دغدغه مند و توسعه محور در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها نیز می‌توانست در پیشبرد امور و برطرف کردن کاستی‌ها نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

وی اضافه کرد: با وجود همه این کاستی‌ها باید با استفاده از امکانات موجود وارد عمل شویم چرا که اگر نهادها و مجموعه‌های فرهنگی و انقلابی برای اوقات فراغت مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برنامه ریزی نکرده و جهت دهی مناسبی برای آن نداشته باشند، دیگرانی این کار را خواهند کرد.

شهرستان اردستان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، بیش از ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که افزون بر چهار هزار و ۴۰۰ نفر آنها را دانش آموزان به عنوان جامعه هدف طرح‌های مرتبط با غنی سازی اوقات فراغت تشکیل می‌دهند.

اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

۷۴۳۱/‏۸۱۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!