گول گل را نخوریم


گول گل را نخوریم

آستارا - ایرنا - دیو اعتیاد این بار خود را به شکل گل آراسته کرده و نوجوانان و جوانان را نشانه گرفته است و باید با نه گفتن به استشمام یا مصرف هر ماده گیاهی و غیر گیاهی ناشناس و مشکوک، فریب این سم خوش سیما را نخوریم.

کارشناسان و صاحب نظران حوزه‌های بهزیستی و معضلات اجتماعی تأثیرات جسمی و روانی گل را نسبت به سایر انواع مواد مخدر، بسیار خطرناک و غیرقابل جبران می‌دانند و در خصوص رواج استعمال آن در قشر جوان و نوجوان هشدار می‌دهند.

ترویج استعمال گل در میان جوانان بی شک از نقشه‌های دشمن برای استحاله این قشر توانمند و با اراده است و با نام گذاری گل به این افیون جدید، تلاش کرده‌اند تا در مورد ماهیت و خاصیت آن، پرسشی در ذهن‌ها خطور نکند و با القای بی ضرر و مفید بودن گل به علت گیاهی و طبیعی بودن، جوانان را به مصرف آن ترغیب کنند.

گل، دارای گلبرگ‌های سبز و سوزنی با ساقه‌ای به ارتفاع یک تا دو متر است و استشمام بوی تند آن، سر درد می‌آورد و امکان رشد و پرورش این گیاه در زمین‌های مرطوب و کوچک وجود دارد و خشک شده آن در لای کاغذ سیگار یا داخل کپسول‌های دارو استعمال می‌شود و مصرف آن به هر شکل و شیوه، برای جسم و جان مضر است.

گول گل را نخوریم

ماده مخدر گل به عنوان ماده‌ای سنتی، بیش از مواد صنعتی زیانبار است اما مصرف کنندگان آن از اثرات ویرانگر آن اطلاع کافی ندارند و به تصور مصرف نوعی گیاه دارویی و آرامش بخش، به سراغ این سم و زهر مهلک می‌روند.

ادعای آرامش بخش بودن، کسب هوشیاری زیاد و تمرکز در آزمون‌ها با مصرف گل، سخنی کذب و اغفال کننده است و متأسفانه تعدادی از جوانان با باور به اینگونه سخنان تبلیغاتی، در دود و آلودگی آن گرفتار و از مسیر درست زندگانی منحرف می‌شوند.

گفته می‌شود مصرف گل نسبت به سایر انواع مخدر، راحت تر و سریع‌تر است و کارشناسان نسبت به رواج استعمال آن در پارک‌ها و تفریح گاه‌ها هشدار می‌دهند و با توجه به روند کاهش سن اعتیاد در جامعه، خطر استفاده از گل به خصوص در قشر نوجوان و جوان، باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته شود.

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های علمی به خصوص در حوزه شیمی و ترکیب مواد، حد و مرزی ندارد و چه بسا در پستوی کارگاه‌های غیرمجاز و به دست افرادی که از بازی با جان مردم بیمی ندارند، ماده‌ای مخدر تولید شود که با یک بار استشمام یا مصرف خوراکی، اختیار و اراده انسان را در دست گیرد و رهایی از باتلاق متعفن آن غیرممکن باشد.

خانواده، اولین و بهترین مانع اعتیاد است و کانون گرم و صمیمی آن به واسطه اعتماد و تکیه بر همدیگر، بزرگترین مانع نفوذ اعتیاد و انحراف است و تا جایی که خللی در روابط اعضای خانواده ایجاد نشود، نفوذ و تلاش عنصر بیگانه برای انحراف فکری، جسمی و اعتیاد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد باید سطح آگاهی عمومی در خصوص گل و مضرات آن ارتقا یابد و با اطلاع رسانی مستمر و دوره‌ای، تبیین تحکیم بنیان خانواده‌ها، ترویج ورزش و بیزاری از عزلت و گوشه گیری، برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی و حضوری، بهره مندی از ظرفیت منابر، مساجد و محافل جمعی و ارائه آموزش‌ها و هشدارهای علمی در دانشگاه‌ها و مدارس، جامعه را از خطر گل‌های خاردار مصون سازیم.

عیسی پاشاپور مسئول دفتر ایرنا در آستارا

۷۱۲۴ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگها