ایران در رتبه دوم کشف شهاب سنگ دنیا قرار دارد


ایران در رتبه دوم کشف شهاب سنگ دنیا قرار دارد

تهران-ایرنا- مدیر نخستین موزه شهاب سنگ کشور گفت: با کشف تعداد هزار و 200 قطعه شهاب سنگ در بیابان‌های ایران و به خصوص استان کرمان و ثبت آنها در بانک شهاب سنگی دنیا، جایگاه ایران از رتبه 220 به رتبه دوم در این حوزه ارتقا پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حجت کمالی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح نخستین موزه شهاب سنگ ایران اظهار کرد: ۱۵ سال به طول انجامید تا با استفاده از مقالات، کتب و تحقیقات میدانی در بیابان‌های کشور این تعداد شهاب سنگ کشف شود.

وی که در مجموعه فرهنگی برج آزادی سخن می‌گفت، ادامه داد: این پروژه با حمایت کم مسئولان رو به رو بود و همچنین مشکلات فراوان زیادی نیز وجود داشت اما با رویکرد ملی و با وجود تمامی سختی‌ها به کار ادامه دادیم.

کمالی عنوان کرد: وجود موزه شهاب سنگ آموزش این موضوع را به دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به حوزه تسهیل می‌کند. همچنین با داشتن نمونه‌های مرجع و آموزش‌های درست، راه پیشرفت هموارتر می‌شود.

این محقق رشته زمین‌شناسی عنوان کرد: رشته‌های تخصصی حوزه شهاب سنگ در معدود کشورها در دانشگاه تدریس می شود که امیدواریم برنامه‌ریزی هایی در این زمینه انجام شود.

به گفته وی، عمر برخی از شهاب‌سنگ‌های کشف شده به میلیاردها سال می‌رسد، به این معنا که پیش از تشکیل منظومه شمسی به وجود آمده‌اند.

** برخی رسانه‌ها فعالیت‌های بنیاد را بدنام می کنند

در ادامه این مراسم، علی‌اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی گفت: این موزه با همکاری سازمان‌های میراث فرهنگی و کل موزه‌ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تمامی فعالیت های گالری‌ها و نمایشگاه‌های مختلف زیر مجموعه بنیاد رودکی در برج آزادی بدون مجوز امکان پذیر نیست و با نظارت سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود.

صفی‌پور تصریح کرد: همچنین در تلاش هستیم تمامی اجزای فعالیت های فرهنگی و هنری در چارچوب آیین‌نامه‌ها و در راستای ارتقا ء فرهنگ توریسم باشد.

مدیر عامل بنیاد رودکی با اشاره به غرض ورزی برخی رسانه‌ها نسبت به فعالیت این بنیاد، گفت: برخی رسانه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را با گزارش‌های غرض آلود و ایجاد تصاویری بدنام می کنند و شعار از دست رفتن برج آزادی را سر می‌دهند، در حالی که مجموعه آزادی سال‌های زیادی است که فعالیت های فرهنگی موثر دارد و هر ساله نیز خود را تجهیز می‌کند تا میزبان خوبی برای اهالی فرهنگ، علم و مردم باشد.

صفی پور عنوان کرد: رستوران برج آزادی نیز با مجوز و نظارت کامل فعالیت می‌کند و گزارش‌های بدون پایه و اساس تنها موجب ایجاد شائبه و نارضایتی در جامعه می‌شود.

مدیر عامل بنیاد رودکی اظهار کرد: در جلسه اخیر بنیاد رودکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی برای اختصاص بودجه به بنیاد دادند که در نظر داریم برای بازسازی مجموعه برج آزادی استفاده شود.

** فعالیت ۱۵۰ موزه غیر دولتی در کشور

در ادامه آیین افتتاح نخستین موزه شهاب سنگ ایران، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و صنایع دستی کشور و معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: ۱۵۰ موزه غیر دولتی که توسط اشخاص حقیقی شکل گرفته، در کشور فعالیت می کند که نشان می‌دهد میراث کشور توسط افراد حقیقی پاسداری می‌شود و اتفاق بسیار خوبی در جهت توسعه‌یافتگی کشور است.

وی ادامه داد: هدف موزه ها سوق جامعه به سمت توسعه پایدار است. جوامعی که دارای تغییرات بنیادی هستند، به توسعه پایدار دست پیدا کرده‌اند و همچنین مبنای هر تغییر آگاهی است.

کارگر اضافه کرد: زمانی که از محیط زیست، جامعه و تاریخ شناخت و آگاهی لازم را نداریم، نمی‌توانیم برخورد و برنامه‌ریزی صحیحی در مورد آنها داشته باشیم.

مدیرکل امور موزه‌ها تصریح کرد: به دلیل عدم شناخت از جامعه در برنامه‌ریزی‌های توسعه پایدار دچار اشتباه هستیم. به عنوان مثال فکر می‌کنیم که خشکسالی در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده در حالی که خشکسالی در ۲۵۰۰ سال پیش نیز بوده است.

وی همچنین گفت: اگر از تجارب مدیریت آب در گذشته بهره بگیریم، برنامه‌ریزی های دقیق‌تری را انجام می‌دهیم. همچنین موزه شهاب سنگ ها بسیار مهم است زیرا ما را با پدیده‌ای خارج از کره زمین آشنا می‌کند و تنها آثار ملموس از کرات دیگر در زمین است.

کارگر عنوان کرد: شهاب سنگ‌ها پنجره‌ای پررمز و راز هستند که از جهان دیگر به سمت ما باز شده است. این موزه در جایگاه خود بسیار ارزشمند است و برای توریست های خارج کشور جاذبه فراوانی دارد.

** ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ گنجینه با ارزش ی برای کشور است

همچنین علی مفاخریان شهردار منطقه ۹ تهران نیز گفت: شهاب سنگ‌ها توجه به پدیده‌های جهان و نگاه به گذشته است و مطالعه روی تاریخ شهاب سنگ‌ها در حوزه زمین‌شناسی و ستاره‌شناسی حائز اهمیت و بیانگر تاریخ کهکشان است.

وی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ، گنجینه با ارزش ی برای کشور و جمع‌آوری آنها در نوع خود بی‌نظیر است. دو برخورد شهاب سنگی در آریزونای ایالت متحده آمریکا و آفریقا روی داده که باعث تغییرات جعرافیایی و اقلیمی شده است که نشان می‌دهد حیات فرا زمینی و زمینی در ارتباط با یکدیگر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج