کارخانه‌های تولید خوراک دام با 40 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند


مدیر کل بهبود تغذیه و امور دام وزارت جهاد کشاورزی : در حال حاضر واحد‌های تولیدی و کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام با 40 درصدظرفیت کار می‌کنند در حالی که ظرفیت آن‌ها خیلی بالاتر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ تورج صارمی در پنجمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: سال گذشته ۱۰ و نیم میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان در ۷۰۰ واحد تولیدی، تولید شد در حالی که ظرفیت اسمی این کارخانه ها، ۲۱ میلیون تن در سال است.

وی گفت: سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید خوراک دام در کشور اضافه می‌شود و از سال ۹۲ تا ۹۷ تولید خوراک دام از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن به بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
صارمی به نقش ۷۰ درصدی خوراک دام در قیمت محصولات پروتئینی اشاره کرد و افزود: خوراک دام ۶۰ تا ۷۰ درصد در قیمت تمام شده و کیفیت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ نقش دارد.
وی بر ارتقاء کیفیت تولید خوراک دام تاکید کرد و گفت: برای رقابت با محصولات خارجی باید علاوه بر افزایش تولید، کیفیت خوراک دام را نیز ارتقاء یابد.
صارمی با اشاره به پیش بینی فائو که تا سال ۲۰۵۰ تولید انواع محصولات پروتئین جهان یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تن تن خواهد بود، گفت: برای تولید این میزان محصولات پروتئینی به تولید یک میلیارد و هفتصد میلیون تن خوراک دام نیاز است.
مدیرکل بهبود تغذیه و امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال ۲۰۱۸، یک میلیارد و ۱۲ میلیون تن خوراک دام و طیور در ۱۳۰ کشور به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار تولید شده است و هفت کشور جهان از جمله برزیل، مکزیک، هند، چین، آمریکا و روسیه بزرگترین تولیدکننده خوراک دام در جهان هستند.

افزایش ۱۴ درصدی تولید خوراک آماده دام

مدیر کل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت کشاورزی، از افزایش ۱۴ درصدی تولید خوراک آماده دام از سال ۹۲ تا سال ۹۷ خبر داد

تورج صارمی در پنجمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: در سال ۹۲ سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن خوراک آماده دام و ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن خوراک آماده طیور تولید می‌شد که این رقم در سال ۹۷ به ترتیب به ۶ میلیون و ۳۶۶ هزار تن و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.
وی تعداد کارگاه‌ها و کارخانجات تولید خوراک دام در کشور را در سال ۹۷ حدود ۷۰۰ واحد بیان کرد و افزود: ظرفیت اسمی سالیانه این واحد‌ها حدود ۲۱ میلیون تن است.
صارمی ظرفیت بالفعل تولید خوراک دام را ۱۰ و نیم میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: ارزش سرمایه گذاری در این بخش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان است.
وی میزان اشتغال مستقیم در صنعت خوراک دام و طیور را بیش از بیست هزار نفر ذکر کرد.
صارمی به آمار صادرات خوراک دام کشور از سال ۹۰ تا ۹۶ اشاره کرد و گفت: میزان صادرات خوراک دام در سال ۹۰، ۲۶ تن و به ارزش ۱۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۶ به ۲۰۸ تن و ارزش ۸۳ میلیون دلار رسید.
مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی به تولیدات محصولات دام و طیور در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته گوشت قرمز ۸۲۹ هزار تن، شیرخام ۱۰ میلیون و ۵۸۸ هزار تن، گوشت طیور ۲ میلیون و ۳۵۵ هزار تن، تخم مرغ ۹۰۱ هزار تن و عسل ۹۰ هزار تن تولید شد که در مجموع ۱۴ میلیون و ۷۶۳ هزار تن تولیدات محصولات دام و طیور در سال گذشته است.

آغاز به کار پنجمین نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان
پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با مشارکت ۶۱ شرکت مطرح داخلی و خارجی با حضور کارشناسان خارجی و متخصصان داخلی آغاز به کار کرد.
این رویداد مهم بستری مناسب برای حضور همه فعالان این صنعت است تا با آخرین دستاورد‌های علمی و فناوری‌های روز دنیا در صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان آشنا شوند و بی تردید حیطه‌ای مناسب برای تبادل اطلاعات در عصر ارتباطات است.
یکی از خصوصیات منحصر به فرد نمایشگاه صنعت خوراک Iran Feed Expo که آنرا با بقیه نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود متمایز می‌کند، علاوه بر تخصصی بودن موضوع برگزاری، کمک به بالابردن سطح دانش و علوم روز و فناوری‌های نوینی است که بطور همزمان در بقیه کشور‌ها در جهت بالابردن راندمان تولید خوراک از آن استفاده می‌شود.
این نمایشگاه تا ۱۳ تیر برپاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی