70 عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در قم اجرا می شود


70 عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در قم اجرا می شود

قم - ایرنا - معاون امور هماهنگی استانداری قم گفت: به مناسبت دهه کرامت 70 عنوان برنامه در بخش های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در سطح استان برگزار می شود.

یونس عالی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: فعالیت های مورد توجه برای اجرا در دهه کرامت هم در جلسات استانی و هم کشوری مورد ارزیابی قرار گرفته و در این خصوص ۷۰ عنوان برنامه مصوب شده است.

وی افزود: آذین بندی سیما و منظر شهری، برگزاری جشن و برنامه های فرهنگی در سطح ادارت و دستگاه های استان، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در سطح شهر، برگزاری برنامه هایی ورزشی به خصوص برای دختران، رایگان شدن موزه حرم مطهر و عوارضی قم در سالروز میلاد کریمه اهل بیت (س)، اجرای مراسم های مذهبی و فرهنگی در بوستان ها و پارک های شهر و همچنین مجتمع های بین راهی، اجرای برنامه پیاده روی مخصوص بانوان، پخش سرود و سلام به ساحت حضرت معصومه (س) و استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف استان همچون بسیج و اوقاف از جمله برنامه های تدارک دیده شده در دهه کرامت است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای اعزام سفیران کرامت به مناطق سیلزده، اهتمام به برگزاری مراسم های شادی آفرین در مناطق کمتر برخوردار استان، تلاش برای اجرای برنامه های گسترده در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و اطلاع رسانی لازم در این خصوص، از دیگر برنامه های مورد نظر در این دهه است.

عالی پور گفت: همچنین در این ایام هیات‌های مذهبی و موکب‌های اربعین با رویکرد برگزاری جشن و پذیرایی در خدمت زائران خواهند بود و شهرداری قم برخی بخشودگی‌ها و تخفیفات را در رابطه با امور شهری به مردم ارائه می‌دهد.

وی افزود: برنامه ریزی برای کمک به بانوانی که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند، تجلیل از مقام خدیجه انقلاب اسلامی که بانویی تبعه فرانسه بود و اختصاص جایزه کریمه برای بانوانی که به دین مبین اسلام و مکتب تشیع روی آورند، نیز در اجرای برنامه های دهه کرامت مورد توجه قرار گرفته است.

روزهای یکم تا یازدهم ذی القعده که بین سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) قرار دارد به نام دهه کرامت نامگذاری شده است.

عالی پور در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان را باعث افتخار استان دانست و گفت: این رویداد علاوه بر شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی قم، موجب معرفی توانمندی‌های اقتصادی استان نیز شد.

وی درخصوص طرح برخی مباحث حاشیه‌ای پیرامون برگزاری این رویداد، افزود: در معاونت امور زائران نه پول و نه امکان اختلاسی وجود دارد و به همین دلیل نباید کار بزرگی را که در خصوص برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان با دستاوردهای قابل قبول انجام شد، دچار حاشیه کرد.

وی ادامه داد: با این حال بنده آمادگی کامل برای پاسخگویی به تمام ابهامات مطرح در این زمینه را دارم چرا که تمام امور مرتبط با برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان در فضایی شفاف انجام شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه گفت با همکاری همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، قم در موضوع امنیت، رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد.

سید محمد رضا هاشمی در ادامه بیان کرد: پرداختن به مسائل مرتبط با امور اجتماعی یکی از فعالیت های مهم معاونت سیاسی استانداری است که در همین رابطه بودجه این بخش در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از خود با رشد چشمگیر به ۶۰ میلیارد ریال رسید.

وی تاکید کرد: معاونت امور سیاسی و اجتماعی با ۶ اداره کل تلاش می‌کند تا امنیت پایدار در سراسر استان برقرار باشد و در این زمینه اقدامات چشمگیری انجام داده است.

هاشمی گفت: در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مصوبات مطرح در جلسات معاونت سیاسی و اداره کل‌های مرتبط با آن اجرایی شد و توانست نقش موثری در پیشبرد اهداف استان داشته باشد.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی و احزاب استان در فضای دوستانه مشغول فعالیت هستند و بی حاشیه ترین نشست‌های دانشجویی در دانشگاه قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث احزاب و گروه‌ها جز استان‌هایی هستیم که خانه احزاب در آن شکل گرفته و ارتباط خوبی میان جریانات سیاسی استان برقرار است.

هاشمی گفت: درحوزه تجمعات غیر قانونی طی سال گذشته ۲۷ درصد تجمعات، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش نشان می‌دهد که بیان کننده افزایش قانونمندی در سطح استان است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه امنیت استان جز رتبه‌های برتر کشور است، افزود: در حوزه مقابله با سرقت، کارگروه پیشگیری از سرقت مسائل را به طور جد پیگیری می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: ستاد انتخابات استان با تشکیل کمیته‌های تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار قم گفت: در بحث جمع آوری معتادان متجاهر متولی جمع آوری نیروی انتظای و متولی نگهداری بهزیستی استان است که در این خصوص اقدامات لازم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در قم کمتر از یکهزار معتاد متجاهر داریم، تاکید کرد: معتادان متجاهر به مراکز نگهداری استان هدایت و تا تکمیل دوره درمان در این مراکز به سر می‌برند.

وی ادامه داد: یک مجموعه ۳۵۰ هکتاری به منظور ساخت مرکز نگهداری معتادان و ارائه آموزش‌های مهارتی به آنان در محدوه راه ارتباطی قم - کاشان در حال احداث است.

هاشمی گفت: بحث آمار طلاق استان محرمانه نیست و آمار مورد تایید مراکز رسمی همچون ثبت احوال در این زمینه قابل استفاده است البته در این زمینه باید مراقب بود با ارائه آمارهای غیر واقعی، فضای تشنج بر خانواده‌ها حاکم نشود.

وی بیان کرد: در خصوص موضوع عفاف و حجاب نیز همه راهکارها برای رعایت قداست قم در این زمینه مورد توجه است.

وی ادامه داد: بعد از اعلام دغدغه رهبر معظم انقلاب در این خصوص، ستادی در استان تشکیل شده که با حضور نهادهای فرهنگی و سایر دستگاه های متولی تصمیمات خوبی برای گسترش عفاف و حجاب در استان و مقابله با بدحجابی در آن دردست انجام است، البته برای موفقیت این طرح‌ها باید خانواده‌ها همراهی لازم را داشته باشند.

همچنین در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز گفت: جلسات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، تنظیم بازار و نشست مشترک بخش خصوصی و دولت در قم به منظور توسعه اقتصادی هرچه بیشتر استان به صورت منظم برگزار می‌شود.

مهرداد غضنفری بیان کرد: بر همین اساس، در نتیجه اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، ۱۶ واحد صنعتی تعطیل شده به چرخه تولید بازگشتند و ۲۰ هزار فرصت شغلی با یکهزار و ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار در این بخش تثبیت شد.

وی ادامه داد: در ارتباط با تنظیم بازار اقلام و اجناسی که مشمول قیمت گذاری هستند را کنترل می‌کنیم تا مناسب سازی قیمت‌ها با نگاه به منافع مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام شود.

وی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و نظارت‌های مستمر در بخش‌های اقتصادی استان، قم دارای پایین‌ترین نرخ تورم است و در مقایسه با سایر استان‌ها در این بخش با مشکل‌های کمتری رو به روست.

غضنفری گفت: جلسات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت به صورت منظم در قم برگزار می‌شود و در این جلسات فعالان اقتصادی به آسانی نظرات خود را بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: از اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استان انتظار نقش آفرینی بیشتر در فرآیند توسعه اقتصادی قم را داریم.

وی ادامه داد: هدایت منابع بانکی استان به سمت تولید روند خوبی دارد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع بانکی برای حفظ و ارتقا بخش تولید استان تزریق شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تحقق صد درصدی سند اشتغال استان در سال ۹۷، گفت: در سال جاری نیز حداقل چهار هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال برای ۱۳ هزار تن اختصاص خواهد یافت.

وی در خصوص استقرار واحدهای هیدورکربنی در قم نیز بیان کرد: نمی‌شود برای آلایندگی تمام این واحدها اطلاق عام داشت.

وی افزود: درخواست سرمایه گذاران در این رابطه به روال عادی و قانونی بررسی کارشناسی می‌شود تا آن دسته از فعالیت‌ها که از منظر آلایندگی مشکلی ندارند، بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و محیط زیست رویه قانونی خود را در این رابطه پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: تاکید ما در همه بخش‌های اقتصادی به خصوص در حوزه شهرک‌های صنعتی، رویکرد سلامت محوری و شفافیت در امور است و با تلاش‌های انجام شده در این رابطه از ابتدای سال جاری تا کنون واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی قم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ برابر رشد داشته و حدود ۳۰ هکتار زمین در سال جاری برای ساخت واحدهای صنعتی اختصاص یافته است، به نحوی که رتبه نخست واگذاری زمین در میان شهرک‌های صنعتی کشور به قم اختصاص یافت.

غضنفری گفت: با این وجود اگر گاهی مشکلی در تخصیص زمین مورد نیاز به سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در شهرک‌های صنعتی قم مشاهده می‌شود، مربوط به امور ثبتی و قانونی است که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.

وی در خصوص بودجه استان نیز بیان کرد: در سال جاری بودجه عمرانی استان ۲۶۵ میلیارد تومان و بودجه هزینه‌ای قم ۱۷۸ میلیارد تومان لحاظ شده است که تناسبی با وضعیت استان ندارد و مدیران دستگاه های اجرایی مکلف شدند از محل بودجه‌های شناور مراکز خود، سهم استان را افزایش دهند.

وی افزود: برای توسعه هر چه بیشتر استان از همه ظرفیت‌های تحت اختیار همچون تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت قانونی استفاده می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار قم نیز در این جلسه گفت: به زودی با مشارکت بخش خصوصی در ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز پارکینگ طبقاتی ایجاد می‌شود.

محسن بهشتی همچنین اجرای طرح ساماندهی اطراف حرم مطهر با پشتیبانی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان به ارزش هزار میلیارد تومان را از دیگر برنامه های معاونت عمرانی استانداری قم دانست که می‌تواند نقش موثری در افزایش سطح خدمت رسانی به مجاوران و زائران کریمه اهل بیت (ع) داشته باشد.

وی در خصوص موضوع مونوریل نیز گفت: این طرح که به ۴.۷ کیلومتر تقلیل پیدا کرده فعلاً به دلیل اختلاف پیمانکار و کارفرما متوقف است اما بنابر جلسه‌ای که در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد قرار است از محل اعتبارات ملی با همکاری سازمان برنامه و بودجه دنبال شود.

وی ادامه داد: این طرح از ابتدا به دلیل انجام نشدن کارشناسی‌های لازم با مشکل مواجه بوده است و اکنون نیز تغییر کاربری آن از لحاظ قانونی و عملیاتی قابل اجرا نیست.

بهشتی گفت: در خصوص بحث فرودگاه نیز ۹۰ درصد مشکلات قانون در مسیر اجرای آن برطرف شده، نه آنکه پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

وی افزود: سیستم قضایی در این خصوص حکمی داده و منابعی برای آن تامین شده و قرار است فاز گردشگری از ساخت و سازهای مرتبط با احداث فرودگاه جدا شود.

وی با اشاره به اینکه کار احداث فرودگاه قم دنبال می‌شود، ادامه داد: پروژه فرودگاه برای استان ضروری است و می‌تواند محرک خوبی باشد، اما فرآیند این پروژه در بستر لازم انجام نشده است و دستگاه های مرتبط تجربه برخورد در این زمینه را نداشتند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته و کنترل دستگاه های نظارتی، فرودگاه قم از این بن بست خارج و همه حق و حقوق مردم در این رابطه حفظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مطلوب سدهای استان اشاره کرد و افزود: در همین رابطه ۴۵ میلیون متر مکعب حقابه برای احیای محیط زیست و تقویت کشاورزی استان اختصاص یافت که از محل رودخانه قمرود وارد دشت‌های پایین دست می‌شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت منطقه پردیسان نیز بیان کرد: با وجود برخی مشکلات در این منطقه اما اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به پردیسان با هیچکدام از مناطق قم قابل مقایسه نیست و طرح‌های گسترده‌ای برای رفاه حال شهروندان در این منطقه در حال اجراست.

بهشتی به پیشنهاد برخی دانشگاه‌ها برای افزایش درآمدهای خود از محل انجام برخی طرح‌های اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: برخی دانشگاه‌های استان این پیشنهاد را دادند که برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود، برخی طرح‌های اقتصادی را انجام دهند، البته در این زمینه هیچ گونه اجازه تغییر کاربری داده نخواهد شد و صرفاً دانشگاه می‌توانند برخی خدمات درآمد زا را نیز در کنار فعالیت های علمی در چهارچوب قانون ارائه دهند.

وی همچنین بیان کرد: بودجه شهرداری قم یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان است که در کنار سایر بودجه‌های دولتی، ارائه تسهیلات، فروش اوراق و سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌توان گفت، سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای عمران و آبادانی هرچه بیشتر قم به کار گرفته می‌شود.

وی در خصوص احداث سایت پسماند زباله‌های صنعتی در قم نیز گفت: در خصوص ساماندهی پسماندهای صنعتی جلسات مختلفی برگزار شده است و خود مسئولان واحدهای صنعتی متولی ساماندهی پسماندهایشان هستند و باید آن را به سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان منتقل کنند اما برخی از آنان این کار را انجام نمی‌دهند و در یک اقدام غیر قانونی پسماند صنعتی خود را در دشت‌ها و بیابان‌های استان رها می‌کنند که برخورد قانونی لازم با آنها صورت می‌گیرد.

بهشتی گفت: به منظور ساماندهی این وضعیت در کنار سایت البرز یک سایت پسماند صنعتی هم جانمایی شده است و در شورای برنامه ریزی استان به دنبال اجرای آن هستیم.

فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: برنامه جامعی برای شهرستان قم در حوزه معاونت های سه گانه سیاسی و انتظامی، برنامه ریزی و اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی انجام شده است و اکنون تمام فعالیت‌ها بر اساس این برنامه راهبردی ارزیابی می‌شود.

مرتضی حیدری با اشاره به اینکه قم نسبت به تمام کشور شرایط متفاوتی دارد، افزود: مسائل، مشکلات و اموری که منتج به بحران می‌شود در سطح شهرستان و روستاهای قم شناسایی شده است.

وی با اشاره به ۱۶ موضوع مورد توجه در بحث ساماندهی مسائل شهرستان قم گفت: قانون پایش اطلاعات انبارها که نقش مهمی در کنترل قاچاق و کنترل قیمت کالاها دارد، بحث خانه‌های مسافر و خانه‌های بازی که ۸۰ واحد در این زمینه بدون مجوز ایجاد شده است، مهدهای کودکی که به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند، مساله پسماندهای ویژه، صنوف مزاحم، بازارهای روز مشکل دار و قهوه خانه‌های غیر مجاز از جمله مواردی هستند که در این رابطه مورد توجه و نظارت قرار خواهند گرفت.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022