اعلام ضوابط و مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور


اعلام ضوابط و مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی ضوابط و مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور را اعلام کرد

اعلام ضوابط و مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار "تقی مهری" در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور در صورتی با غیبت اجازه تردد به کشور را دارند که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند؛ در این صورت از تاریخ ورود به غیبت می‌توانند حداکثر دو بار در سال و در مجموع به مدت سه ماه تا پایان سال ۱۴۰۰ به کشور تردد کنند.
وی ادامه داد: مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور با بیش از ۸ سال غیبت که نتوانسته اند از طریق قانون جریمه مشمولان غایب وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند نیز می‌توانند با این تسهیلات به کشور تردد کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: مشمولان واجد شرایط برای دریافت مجوز تردد باید به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت مراجعه و گذرنامه آنان پس از احراز شرایط، ممهور به مهر تردد با عنوان "اجازه تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور" شود.
این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: آن دسته از مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که به واسطه غیبت بیش از ۸ سال، درخواست جریمه مشمولان غایب را تا پایان فروردین ۹۸ ثبت کرده اند، ولی تاکنون موفق به پرداخت مبلغ جریمه نشده اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+۱۰ نسبت به اخذ وضعیت درخواست خود اقدام کنند و با پرداخت مبلغ جریمه تا پایان سال ۹۸ به صورت نقدی یا اقساط از کارت معافیت سربازی بهره‌مند شوند.
کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها پیشگام در کشف جرایم و دستگیری مجرمان
اعلام ضوابط و مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشوررئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به کارکرد کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در ارتقای امنیت و احساس آرامش، از پیشگام بودن این بخش‌ها در کشف و دستگیری مجرمان در میان واحد‌های نیروی انتظامی خبر داد.
سردار "محمد شرفی" در برنامه "نمادو" با مهم خواندن ساختار‌های نیروی انتظامی که نقش بسیار پررنگی در برقراری نظم و امنیت و تامین آسایش و آرامش فردی و عمومی در جامعه دارند، اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد کل دستگیری‌ها و ۵۰ درصد کشفیات از نوع مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز در نیروی انتظامی با تلاش کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها انجام می‌شود و هر سال به صورت میانگین ۶ میلیون پرونده قضایی در کلانتری‌ها تشکیل و با پیگیری کارکنان این بخش منجر به صدور حکم قضایی می‌شود.
وی ادامه داد: در ساختار نیروی انتظامی، یکی از میدانی‌ترین و عملیاتی‌ترین رده ها، حوزه کلانتری و پاسگاه‌ها و فرماندهی انتظامی بخش هاست که به لحاظ نزدیکی به مردم و آحاد جامعه در سطوح مختلف از گسترش و وسعت بالایی برخوردار است.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا به وظیفه ذاتی ماموران این واحد‌های انتظامی در تامین نظم و امنیت اشاره کرد و گفت: همه وظایفی که نیروی انتظامی در سطح کلان به عنوان رسالت اصلی خود به عهده دارد کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در مقیاس کوچکتر و در حوزه خود مشغول انجام آن هستند.
سردار شرفی تصریح کرد: هر کلانتری از قسمت‌ها و دوایر متعددی تشکیل شده که هر کدام از این دوایر در راستای وظایف محوله خود مشغول انجام وظیفه و خدمت رسانی به شهروندان هستند.
وی ادامه داد: دایره مبارزه با مواد مخدر با رویکرد مقابله با توزیع کنندگان و فروشندگان موادمخدر و جمع آوری معتادان متجاهر، دایره اطلاعات و امنیت با رویکرد اشراف اطلاعاتی بر مخلان نظم و امنیت اجتماعی و کنترل جمعیت‌ها و اتباع بیگانه و نظارت بر صنوف و مبارزه با مفاسد اجتماعی و حفظ ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله بخش‌های مختلف در کلانتری‌ها و پاسگاه هاست که با مقیاس کوچک‌تر مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: دایره قضایی در بحث رسیدگی به دعاوی مردمی و رسیدگی به شکایات به ویژه در امور جلب و اجرای احکام و امور قضایی و همچنین دایره مشاوره و مددکاری با رویکرد جلب مشارکت‌های مردمی، اطلاع رسانی، آموزش و آگاه‌سازی مردمی در بخش‌های مختلف اجتماعی نقش برجسته‌ای در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دارند.
سردار شرفی گفت:کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به جهت گستردگی دامنه ایفای نقش برای تامین نظم و امنیت و پیشگیری از جرم به صورت پیوسته در جغرافیای ماموریت با هر سه رویکرد پیشگیری انتظامی، اجتماعی و وضعی در فرآیند پیشگیری از جرم نقش موثر و بی بدیلی دارند و می‌توانند در شرایط مختلف یاری‌رسان ساختار‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری باشند؛ از جمله این اثربخشی‌ها ایجاد رضایت برای شهروندان با ارائه خدمات شایسته و مطلوب و پای کار آوردن سایر نهاد‌های خدمات شهری است.
وی به طرح تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها که یکی از مطالبات هیئت رئیسه ناجا است، اشاره و عنوان کرد: درصدد هستیم با توسعه ساختاری کلانتری ها، توجه به منابع انسانی و بهره مندی از فناوری‌های نوین گامی ارزشمند جهت تعالی این واحد‌ها و رضایت مندی شهروندان از خدمات آنان برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ گمشده ای را پیدا میکنی