«الف-دزفول» روی آنتن می‌رود


«الف-دزفول» روی آنتن می‌رود

کارگردان فیلم مستند «الف-دزفول» که امشب در قالب جشنواره مستند از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود، درباره دغدغه‌ای که منجر به ساخت این مستند شده است، سخن گفت.

«الف-دزفول» روی آنتن می‌رود

به گزارش فانوس، علی شهابی کارگردان فیلم مستند «الف - دزفول» که امشب دوشنبه ۱۷ تیرماه در قالب «سومین جشنواره مستند» از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود درباره این اثر گفت: چون خودم اهل خوزستان بوده و از کودکی آثار جنگ را حس کرده‌ام از همین رو در پی ساخت فیلم‌های اجتماعی با مضمون جنگ و جامعه هستم. همچنین همواره علاقه دارم تاریخچه یا زبان حال مردم و جامعه را بگویم.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه این فیلم به سفارش سیمای مرکز خوزستان بود، درباره چرایی نامگذاری این مستند توضیح داد: در زمان جنگ وقتی عراق می‌خواست شهرهای خوزستان را بمباران کند، فهرست نام شهرها را در رادیو اعلام می‌کرد که همیشه سرفهرست آن شهرها، دزفول بود؛ یعنی الف- دزفول و سپس به ترتیب مثلاً ب- آبادان و ج- اندیمشک بنابراین نام فیلم به این فهرست برمی‌گردد.

شهابی با اشاره به اینکه دزفول نه در این فیلم که در میان مردم دزفول نیز به این عنوان شناخته می‌شود، گفت: ساخت هر فیلمی سخت است اما ساخت این کار بیشتر به پژوهش آن مرتبط بود چون نقاط بمباران شده دزفول زیاد بود و بنابراین در مرحله اول، باید تمام اطلاعات بمباران شهر را به دست می‌آوردیم. مرحله بعدی پژوهش چرایی بمباران و تهاجم به دزفول بود که مسأله مهمی بود. و نکته دیگر پرداختن به دلایل جنگ شهرها و دیگری استراتژی دولت عراق بود که می‌خواست شمال (دزفول و اندیمشک) و جنوب (خرمشهر و آبادان) استان خوزستان را به اصطلاح قیچی کند. بنابراین دزفول و اندیمشک خیلی حساس بودند. از این رو باید این حساسیت به علاوه نگرش مردم و مسئولان و همچنین جوانب امنیتی موضوع را در نظر می‌گرفتیم که این کار ۶ ماه زمان برد.

این مستندساز با تأکید بر همکاری آرشیوی صداوسیما و آرشیو مرکز خوزستان از کمک اهالی قدیمی دزفول به ویژه رزمندگان جنگ دزفول و سپاه یاد کرد و درباره تأکید بر نقش رادیو در فیلم «الف-دزفول» گفت: ما نمی‌خواستیم صرفاً اثری بسازیم که تنها اطلاعات تصویری و گزارش گونه‌ای از یک موضوع تاریخی را انتقال دهد. در حین پژوهش متوجه شدیم رادیو دزفول خودش حکایت جذابی دارد و بین مردم شهر دزفول نیز خیلی شناخته شده است. از این رو سعی کردیم نمادهایی را استفاده کنیم که برای مردم دزفول خوشایند باشد و هم سابقه تاریخی این شهر را به مردم معرفی کند. افزون بر این، چون در فیلم صدای گوینده رادیوی عراق می‌آید که اسم شهرها را اعلام می‌کند بنابراین آن را بهانه خوبی قرار دادیم تا به رادیو بپردازیم و آن را نقطه ای برای ارائه شکل و ساختار جدیدی در یک فیلم با موضوع دفاع مقدس و جنگ شهری قرار دادیم تا در لابه‌لای آن به کار بچه‌های دزفول در رادیوی این شهر نیز اشاره شود. اغلب مردم نمی‌دانند اصلاً این شهر در زمان جنگ رادیو داشته است بنابراین تأکید بر رادیو نوآوری و نخ تسبیح ما در این کار بود.

شهابی همچنین درباره برگزاری جشنواره مستند اظهار کرد: جشنواره مستند جشنواره خوبی است که فرصتی برای تماشای مستندهای اجتماعی ایجاد می‌کند و می‌تواند در تعریف سینمای مستند اجتماعی مؤثر باشد. آرای مردمی هم در این جشنواره می‌تواند در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد اما نباید به آن بسنده کرد و باید همچون گذشته در کنار بررسی متخصصان حرفه ای به دقیق تر شدن نتایج کمک کند.

علی شهابی کارگردان فیلم «الف -دزفول» متولد سال ۱۳۵۵ در آبادان است. وی تهیه‌کننده و کارگردان صداوسیمای مرکز آبادان است که حدود هجده سال سابقه تولید برنامه و فیلم‌های تلویزیونی را در کارنامه دارد. وی در طول این مدت، چهل فیلم مستند و تعدادی کار داستانی تولید کرده است و در میان آثارش فیلم‌هایی درباره دفاع مقدس همچون فتح و آزادی خرمشهر، شکست و حصر آبادان و بمباران اندیمشک وجود دارد.

وی پس از فیلم «الف-دزفول» نیز فیلم‌های دیگری چون «اسکندر» با مضمونی ورزشی، «در امتداد آفتاب» در موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی و مستند «آبشار» درباره توانیابی که در تربیت نیروهای فوتبالی می‌کوشد؛ ساخته است. «الف- دزفول» دوشنبه ۱۷ تیر ساعت ۱۹ به عنوان یکی از آثار شرکت کننده در سومین جشنواره مستند از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و ساعت ۲۴ بامداد و ۱۱ صبح فردا بازپخش می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان