ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش


ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش

ورزنه - مگر می‌شود مسافر دشت اصفهان شد و به ورزنه نرفت. برای توریست‌هایی که به شوق اصفهان گردی به ایران می‌آیند، ورزنه نامی آشناست. ورزنه یا شهر سفید، با فرهنگ غنی، تمدنی کهن، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمند، پکیج کاملی برای تور‌های گردشگری اصفهان است. در پس دروازه‌های شهر سفید چه می‌گذرد؟ راز شهر سفید چیست؟

مگر می‌شود مسافر دشت اصفهان شد و به ورزنه نرفت. برای توریست‌هایی که به شوق اصفهان گردی به ایران می‌آیند، ورزنه نامی آشناست. ورزنه یا شهر سفید، با فرهنگ غنی، تمدنی کهن، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمند، پکیج کاملی برای تور‌های گردشگری اصفهان است. حس کنجکاوی و کشف حقایق ورزنه، توریست‌ها و گردشگران زیادی به این بخش از اصفهان می‌کشاند. در پس دروازه‌های شهر سفید چه می‌گذرد؟ راز شهر سفید چیست؟ اگر سوالاتی از این قبیل ذهنتان را مشغول کرده، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش

ورزنه کجاست؟
با اینکه ورزنه هنوز شهرستان نشده؛ اما به اندازه یک شهر تاریخی بزرگ در مرکز بخش بن رود استان اصفهان جولان می‌دهد، پس شایسته است آن را شهر بنامیم. شهر ورزنه با مساحتی در حدود ۲۳۰۰ کیلومتر مربع و با ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت، در نزدیکی تالاب بین الملی گاوخونی قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های شرق استان اصفهان است که تمدنی کهن را به دوش می‌کشد. زیرخاکی‌ها و گنجینه‌های تاریخی این شهر خبر از کهن سالی شهر می‌دهند. ورزنه با جاذبه‌های طبیعی خارق العاده، گنجینه‌ی آثار باستانی و فرهنگی غنی، همچون نگینی در مرکز ایران می‌درخشد.

ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش

ورزنه، شهر سفید
هیج جادوی در کار نیست؛ نه ساختمان‌ها سفید است و نه گرد سفید به روی شهر پاشیده اند. تنها سفیدی بارزی که در این شهر به چشم می‌خورد، چادر‌های زنان است. گرمای طاق فرسای کویری با چادر‌های سیاه میانه‌ی خوبی ندارد؛ قبل از اینکه ورزنه جلوه‌ی شهر بگیرد، زنان سرزمینش چادر‌های سفید بر سر می‌کردند. همین رسم از دیرباز تاکنون در میان فرهنگ مردمانش حرف اول را می‌زند. اگر بخواهیم موشکافانه فرهنگ پوشیدن چادر‌های سفید را بررسی کنیم دلایل مختلفی به دست می‌آید.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش
برخی معتقدند که گرمای تابستان مسبب آن است و برخی دلیل آن را به وجود کشتزار‌های پنبه و رونق پارچه بافی در ورزنه نسبت می‌دهند. قدمت این شهر تاریخی به زمان زرتشتیان می‌رسد؛ برخی رنگ سفید چادر‌ها را برگرفته از لباس روحانیان زرتشت می‌دانند. با وجود تمام این تعابیر، هرجای شهر ورزنه را که بنگرید سفیدی چادر‌های زنان به چشم می‌آید همین امر باعث شده تا آن را شهر سفید بنامند.
خانه‌های قدیمی و زنان سفید پوشی که در هر گوشه از کوچه‌های آن به چشم میخورند، سوژه عکاسی بسیاری از مستندسازان شده اند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم این صحنه‌های زیبا را از دست ندهید و آلبومی پر از خاطره و تجربه‌های ناب را از این سفر گردآوری کنید.

جاذبه‌های طبیعی ورزنه

ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش

کویر ورزنه
تنها با یک ساعت رانندگی می‌توانید خارق العاده‌ترین بخش سفرتان را تجربه کنید. کویر ورزنه از زیباترین بیابان‌های کشورمان است که در ۱۰۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. شب‌های کویر ورزنه گویی شفاف تر، ستارگان درخشنده‌تر و طلوع و غروب خورشید زیباتر از جا‌های دیگر است. منظره‌ی فوق العاده‌ی تپه‌های شنی و تفریحات کویری، این مکان را به یکی از بهترین کمپینگ‌های منطقه تبدیل کرده است.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشسورترینگ، شتر سواری، ماشین سواری، زیپ لاین و ... از جمله سرگرمی‌های مهیج در کویر ورزنه است. پیشنهاد می‌کنیم در یک عصر پاییزی خودتان را به صرف یک فنجان چای در کویر ورزنه دعوت کنید و از تماشای منظره‌ی غروب خورشید لذت ببرید؛ چرا که بهترین تجربه در طول عمرتان خواهد بود.
امکانات تفریحی هیجان انگیزی مانند آفرود و موتور‌های چهار چرخ و همچنین زیپ لاین شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانید آرامش و هیجان را با هم تجربه کنید. در سال‌های اخیر گروه‌های کویرنوردی زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و از این امکانات هیجان انگیز استفاده می‌نمایند.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشدریاچه نمک خارا
جاذبه‌های طبیعی ورزنه تنها به تپه‌های ماسه‌ای و کویر‌های زیبایش ختم نمی‌شود. ۵۰ کیلومتر که از کویر ورزنه فاصله بگیرید و به سمت تالاب گاوخونی پیش بروید تا یکی از زیباترین دریاچه‌های نمک ایران را ببینید. قطعا این دریاچه در استخراج و تامین نمک صادراتی و داخلی سهم بزرگی دارد. تبخیر در این دریاچه به شدت بالاست؛ همین امر سبب رسوب نمک به شکل‌های مختلف شده است. کویری از نمکزار با طرحی از اشکال هندسی از جذابیت‌های دریاچه نمک خارا می‌باشد. در این میان گودال‌های بزرگ آب همچون سرآبی در جا‌های مختلف این نمکزار دیده می‌شوند.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشتالاب گاو خونی
تالاب گاو خونی از معروف‌ترین تالاب‌های کشورمان است که به عنوان منطقه‌ی گردشگری بین الملی اصفهان شناخته شده است. این تالاب معروف در مجاورت شهر ورزنه و بعد از تپه‌های شنی قرار دارد. تالاب گاو خونی از رودخانه‌های زاینده رود، زر چشمه و رود ایزد خواست، سیراب می‌شود. البته زاینده رود تامین کننده‌ی اصلی آب این تالاب می‌باشد. سراسر تالاب را نیزار‌ها و جنگل‌های گز فرا گرفته اند. تپه‌های ماسه بادی در بخش غربی و کوه سیاه در شمال غربی تالاب گاوخونی، از جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشپارک ساحلی ورزنه
در کنار مناطق کویری و تپه‌های پر از شن و ماسه، دیدن منظره‌ای زیبا با قایق‌هایی روان بر روی آب می‌تواند کمی عجیب باشد، اما واقعیت دارد. در پارک ساحلی ورزنه می‌توانید لذت قایق سواری را تجربه کنید. لازم به ذکر است که این پارک در حاشیه زاینده رود خاطره انگیز واقع شده است.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشگنجینه‌ای از آثار باستانی
شهر تاریخی ورزنه، گنجینه‌ای غنی از آثار باستانی است که از کاوش در آن خسته نمی‌شوید. در گوشه و کنار این شهر تاریخی می‌توان حضور تمدن‌های کهن را احساس کرد. مسجد جامع ورزنه معروف‌ترین بنای تاریخی این شهر می‌باشد که قدمتی بالغ بر ۶۰۰ سال دارد؛ اما متاسفانه نفس‌های آخرش را می‌کشد و در آستانه‌ی تخریب است. این مسجد با شکوه از دیر باز محل برگزاری مراسم مذهبی در منطقه می‌باشد.
در لیست مجموعه تاریخی ورزنه، یک پل قدیمی، رباط شاه عباسی، کاروانسرا‌های تاریخی، بادگیر‌های قدیمی، برج‌ها و قلعه‌های متعدد، آسیاب‌های آبی و چند کبوترخانه ثبت شده است. بقعه‌ی امامزاده شاه زین العابدین از دیگر بنا‌های تاریخی برزنه می‌باشد که از ارکان اصلی ثبات مذهب شیعه در منطقه محسوب می‌شود.

ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش

بهترین زمان سفر به ورزنه
با توجه به اینکه کشوری چهارفصل داریم؛ اقلیم‌های مختلف، بهترین زمان سفر را تعیین می‌کنند. ورزنه در شرق استان اصفهان و در قلب کویری ایران قرار گرفته و طبعا از آب و هوای گرم و خشک بیابانی طبعیت می‌کند. مسلما تابستان گزینه‌ی مناسبی برای سفر به ورزنه نیست؛ اما اگر در فصل پاییز و زمستان برای سفرتان برنامه ریزی کنید، می‌توانید از آب و هوای معتدل و دنج آنجا لذت ببرید.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوشکویر ورزنه به تنهایی یکی از مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری اصفهان است که بیشتر میزبان تور‌های یک روزه است. اگر قصد اقامت شبانه در بیابان‌های ماسه‌ای کویر را دارید حتما در نظر داشته باشید که شب‌های کویر در زمستان سرد و طاقت فرسا است. اوایل فصل بهار و اواخر پاییز بهترین زمان برای گشت و گذار در ورزنه است.
ورزنه؛ شهر فرشته‌های سفید پوش


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین