آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ


آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

کرج – ایرنا – آیین آغاز عملیات ساخت کتابخانه مرکزی البرز که روز سه شنبه با حضور مسئولان استانی و کشوری مرتبط برگزار شد گامی در راستای رفع دغدغه فرهنگی استاندار و تحقق آرزوی دیرینه اهالی فرهنگ و ادب در این استان است.

البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر از سال ۱۳۸۹ به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد اما تاکنون از داشتن کتابخانه مرکزی محروم بوده است.

این استان ۴۷ کتابخانه نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی دارد و از سال ۱۳۹۰ پیگیری‌های زیادی برای ساخت کتابخانه مرکزی در آن انجام شده است.

تلاش‌های مجدانه و پیگیری‌های احمدعلی هراتی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی البرز از چهار ماه پیش و به دنبال بیان دغدغه مندی عزیزاله شهبازی استاندار پیگیر این استان در نشست انجمن کتابخانه های استان مبنی بر لزوم ساخت کتابخانه مرکزی جدی تر شد و سرانجام نتیجه داد.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

هراتی در آئین کلنگ زنی این طرح مهم فرهنگی، تحقق آن را در راستای گام دوم انقلاب و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب تعریف کردند که پس از ۴ ماه پیگیری و دغدغه مندی استاندار البرز با استقبال و مشارکت جدی و مؤثر مسوولان محلی و شهرداری و شورای شهر کرج امروز کلید خورد.

استاندار البرز در آئین آغاز عملیات ساخت کتابخانه مرکزی استان بار دیگر با یادآوری دغدغه‌های فرهنگی خود از جمله ساخت این کتابخانه، از پیگیری‌ها و حمایت‌های انجام شده برای تحقق این مهم قدردانی کرد.

وفاق مسئولان، نویدبخش آینده‌ای مطلوب برای البرز

استاندار البرز گفت: وفاق و همدلی مسئولان از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران کل دستگاه‌ها نویدبخش آینده‌ای مطلوب برای البرز است.

عزیزاله شهبازی روز سه شنبه در آئین آغاز عملیات ساخت کتابخانه مرکزی البرز در کرج افزود: مسئولان استان در بخش‌های مختلف همه تلاش خود را برای موفقیت استان به کار گرفته اند و در این این وحدت همه جریان‌های سیاسی و حزبی پیشرفت و اعتلای استان را ملاک قرار داده اند.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

وی ادامه داد: اتحاد مسئولان و توانمندی‌های این منطقه از جمله منابع غنی انسانی می‌تواند البرز را به استانی پیشرو در بخش‌های مختلف تبدیل و به کشورمان سرویس دهی کند.

وی خاطر نشان کرد: برای البرز آینده مطلوبی با اتحاد و یکدلی ترسیم شده و مجموعه دولت در استان نیز در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود.

شهبازی توجه به مباحث مختلف استان از جمله حوزه فرهنگی را از رویکردهای اولویت دار خود برشمرد و اعلام کرد که دولت در کنار شهرداری و دیگر متولیان در حمایت و کمک به تکمیل و ساخت کتابخانه مرکزی البرز از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیازمند اصلاح

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی اختصاص ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار شهری برای ساخت کتابخانه مرکزی البرز را حائز اهمیت دانست و گفت: برخی قواعد و قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیازمند اصلاح و تفویض اختیار به مدیران کل استانی است.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

محمدجواد کولیوند افزود: باید تمرکز مدیریتی برخی نهادها از جمله نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان‌ها کشیده شود و با اختیاراتی که به مدیران کل داده شود شاهد بهره وری مطلوب‌تری در امور باشیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر توجه به زیرساخت‌های کتابخوانی از جمله ساخت کتابخانه مرکزی باید به نوع جدید کتابخانی نیز توجه و زمینه برای تحقق این مهم نیز فراهم شود.

ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی، اولویت مدیریت شهری کرج

شهردار کرج گفت: فرهنگ پایه و زیربنای توسعه کلانشهرها است و مدیریت شهری کرج نیز در این راستا ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

علی کمالی زاده افزود: برای جانمایی کتابخانه مرکزی قرار گرفتن در مناطق کم برخوردار و دسترسی شهروندان مناطق مختلف در نظر گرفته شد.

وی با یادآوری تغییر رویکرد مدیریت شهری در اجرای طرح‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: پیشتر اولویت مدیریت شهری فعالیت‌های عمرانی از جمله ساخت زیرگذر و پل بود اما در سال‌های اخیر این رویکرد تغییر کرده و اکنون طرح‌های فرهنگی پیوست عمرانی دارند.

حمایت از تغییر کاربری ملک‌های شخصی به فرهنگی

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با یادآوری مصوبه این شورا درباره حمایت از تغییر کاربری‌های مختلف ملک‌های شخصی و اماکن خصوصی به کاربری فرهنگی بر اظهار داشت: اماکن خصوصی در این طرح می‌توانند به کتابخانه، کافه کتاب و سرای محله تبدیل شوند.

عباس زارع افزود: این طرح در برخی شهرهای کشور با موفقیت اجرا شده و امیدواریم در کرج نیز مورد استقبال مردم قرار گیرد.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی نماد دغدغه مندی استاندار البرز در حوزه فرهنگ

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه باید به حوزه‌های فرهنگی توجه بیشتر در این مسیر سرمایه گذاری شود، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی با حمایت شورای شهر کمک شایانی به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی کرج کرده و اکنون ۲۰ سالن سینما و ۲ گالری عرضه آثار هنری در دست ساخت است.

عملیات ساخت کتابخانه مرکزی البرز روز سه شنبه همزمان با دهه کرامت (۱۳ تا ۲۳ تیر) در آئینی با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرج و جمعی دیگر از مسئولان در کرج آغاز شد.

این کتابخانه با مشارکت استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج و اداره کل کتابخانه های عمومی البرز با اعتبار مالی ۵۲۰ میلیارد ریال در پنج طبقه و زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع به مدت ۲ سال ساخته می‌شود.

در این کتابخانه بخش‌های مختلفی از جمله سالن مخزن، مرجع، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، آرشیو و سالن نمایش فیلم و اسلاید، بخش نابینایان، کودکان، نشریات، سالن آمفی تئاتر، سالن چندمنظوره، بخش کتب و نسخ خطی، سالن‌های مطالعه اختصاصی و گروهی در نظر گرفته شده است.

کتابخانه مرکزی البرز در تقاطع بلوار سربازان گمنام به خیابان شهید بهشتی، جنب پارک ابن سینا ساخته خواهد شد.

کتابخانه های استان با داشتن یک میلیون ۳۰۰ هزار نسخه کتاب، ۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر عضو دارند.

۷۵۳۲/‏۶۹۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا