فرهنگ عامه مردم شهر یزد در قاب کتاب


فرهنگ عامه مردم شهر یزد در قاب کتاب

یزد - ایرنا - استان یزد با سابقه زیاد در زمینه فرهنگی از مناطقی است در کشور که محل همزیستی اقوام و ادیان مختلف بوده و این همزیستی شکل گیری فرهنگی غنی را در این استان زمینه سازی کرده است، ثبت ویژگی‌های مختلف فرهنگ عامه این استان از نیازهایی است که با توجه به شتاب تغییرات فرهنگی در سال‌های اخیر احساس می شود، این مهم دستمایه نگارش کتاب فرهنگ عامه...

رمضانخانی در این کتاب ویژگی‌های فرهنگ عامه مردم یزد را در دو بخش اصلی میراث ملموس و میراث ناملموس (معنوی) و در قالب ۳۰ فصل معرفی کرده و این اثر در سال ۹۵ و در ۵۶۰ صفحه توسط پژوهشگاه هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.

معرفی موقعیت جغرافیایی و تاریخی یزد، معماری سنتی ویژه مناطق کویری، مساجد تاریخی و بقاع متبرک امامزادگان، موزه ها و مدارس، قنات‌های و آب انبارها، حمام‌های سنتی و بازارها، آثار و بناهای زرتشتیان، هنرها و صنایع دستی، پوشاک و غذاهای سنتی و داروهای گیاهی یزد و بازی‌های سنتی یزد از موضوعات بخش مادی فرهنگ یزد است که در این کتاب در قالب ۱۶ فصل تشریح شده است.

سنت‌ها و آیین‌ها، نذر و دعاها، باورها و دانش عامیانه، آداب ازدواج و سوگ، لالایی‌ها، متل، قصه و چیستان‌های یزدی، گویش و اصطلاحات یزدی، آیین سفر و آیین‌های ملی و باستانی از موضوعات مهمی است که در بخش میراث ناملموس (معنوی) یزد در قالب ۱۴ فصل کتاب معرفی شده است.

رمضانخانی در بخشی از مقدمه این کتاب یادآور شده: کتاب حاضر سعی کرده است علاوه بر ثبت و ضبط گوشه‌ای از فرهنگ گذشتگان، به مخاطب امروز خاطرنشان کند که همه سرزمین‌های ایران با تمام اقوام و ادیانش، به واقع تجلی‌گاه جلوه‌های ارزشمندی است که همراه با مردمانش آغاز شده و بسیاری از وجوه آن خوشبختانه تداوم یافته و هنوز هم نمودهای آن پویا، زنده، خلاق و جذاب است.

در بخش پیوست‌های این کتاب تصاویری زیبا از جلوه‌های مختلف مادی و غیرمادی فرهنگ مردم یزد درج شده است.

۶۰۱۴/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟