حدود 1000 حلقه چاه فاقد پروانه منطقه گنبدکاووس تعیین تکلیف شدند


حدود 1000 حلقه چاه فاقد پروانه منطقه گنبدکاووس تعیین تکلیف شدند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر امور منابع آب سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش در شرق استان گلستان اعلام کرد که حدود هزار حلقه چاه آب فاقد پروانه بهره برداری درحوزه این سه شهرستان، براساس مصوبه مجلس تعیین تکلیف شدند.

حسین قنبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برابر قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره داری مصوب ۱۳ تیرماه ۸۹ مجلس شورای اسلامی که ۱۰ روز بعد ازآن به تصویب شورای نگهبان نیز رسید، تمامی چاه‌های فاقد پروانه بهره برداری که قبل از سال ۱۳۸۵ حفر شده‌اند، بایستی تعیین تکلیف شوند.

قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره برداری مشتمل بر ماده واحده و هفت تبصره است که در آن وزارت نیرو با همکاری وزارت جهادکشاورزی و با هدف صیانت از سفره آب‌های زیر زمینی و مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی، موظف به انجام آن شدند و در اجرای آن، با رعایت ضوابط قانونی به این چاه ها مجوز بهره برداری داده می شود.

وی بدون اشاره به آمار چاه‌های فاقد پروانه بهره برداری در منطقه گنبدکاووس، افزود: تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه باقی مانده که صاحبان آن در سامانه مربوطه و یا به صورت حضوری ثبت نام کردند، در حال پیگیری و انجام است.

قنبری از وجود ۳۵۰۰ حلقه چاه آب دارای پروانه بهره داری نیز در سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش خبر داد و اضافه کرد: چاه‌هایی که بعد از سال ۸۵ به صورت غیر مجاز حفر شده باشند، بدون اسثتنا و با دستور مقام قضایی مسدود و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه بهره برداری در سال‌های اخیر با همکاری محاکم قضایی روند رو به رشدی داشته به طوری که از سال گذشته تا الان برای انسداد ۲۰ حلقه چاه آب فاقد پروانه رای قطعی صادر شده که هم اکنون از سوی پیمانکار در حال پر شدن هستند.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای صدور رای انسداد چاه‌های فاقد پروانه در محاکم قضایی منطقه را نیز حدود ۵۰ فقره اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون هزینه انسداد و پر کردن هر حلقه چاه آب حدود ۵۵ میلیون ریال است که فعلاً از سوی دولت پرداخت و بایستی از متخلف دریافت شود.

قنبری همچنین با تاکید برضرورت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی بالاخص پرهیز از کشت شالی در منطقه از سوی کشاورزان، گفت: به دلیل شرایط بارش‌ها درسال آبی جاری، بیشتر کشاورزان منطقه که دارای چاه آب هستند، اقدام به کشت این محصول کرده اند که نیاز به آب زیاد دارد.

وی افزود: باوجود اینکه مصوبه قبلی هیات وزیران، کشت شالی در گلستان را ممنوع اعلام کرده اما اخیراً اجازه کشت این محصول به روش خشکه کاری داده شده با این حال به دلیل شرایط اقتصادی، کشت شالی همچنان به روش غرقابی و سنتی درحال انجام است.

قنبری از کشاورزان منطقه نیز درخواست کرد تا درصورت مشاهده حفر چاه غیرمجاز توسط افراد یا کشاورزان سودجو مراتب را به اداره امور منابع آب منطقه گنبدکاووس گزارش نمایند.

سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش با مجموع جمعیت تقریبی ۵۵۰ هزار نفر حدود ۲۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارند.

/‌۳۰۳۹/‌۱۸۶۰


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مادر شهید «اسدالله یحیایی» ایثار را به یادگار گذاشت