حواس‌مان به چشم و زبان در مسیر عبودیت باشد/منظور قرآن از صادقین چه کسانی است؟


حواس‌مان به چشم و زبان در مسیر عبودیت باشد/منظور قرآن از صادقین چه کسانی است؟

مدیر مدرسه علمیه مروی با بیان‌اینکه باید به زبان و چشم در مسیر عبودیت توجهی ویژه شود، گفت: قرآن کریم گاهی متّقین را با عنوان صادقین معرفی می‌کند، صادقین یعنی کسانی که می‌فهمند چه می‌کنند و باور درونی خود را ظهور می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» در جلسه درس اخلاق که در حوزه مروی برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: همه دستورات الهی برای اصلاح انسان است و اگر ما با این دیدگاه به دین نگاه کنیم باید برای رشد خود توجه عمیق تری داشته باشیم. تعالی بشر در جهت ارتباط عبودی با خدای متعال است که این امر هم در قسمت های مختلف زندگی حاصل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: دو عضو از بدن که می‌تواند باعث رشد یا تنزل انسان شود زبان و چشم است که شکرگزاری نسبت به آنها کم است. باید به این دو عضو در رابطه با عبودیت با خدای متعال بیشتر دقت شود.

وی افزود: هر چه را که خدا به ما عنایت کرده، اصل آن نعمت است و در جهت نیاز فطری انسان در مسیر کمال حقیقی قرار داده شده است و بیان از طریق زبان تحقق پیدا می‌کند. برای مثال خواب نشانه ای از سوی خداوند است.

آیت‌آلله تحریری با اشاره به تفاوت انسان و حیوان بیان کرد: بسیاری از ویژگی های انسان در حیوان هم وجود دارد ولی نحوه استفاده از آن در اختیار بشر است و به جهات تعالی روحی، ظرفیتی را خدای متعال به انسان داده که می‌تواند با آن این تفاوت ها را درک کند.

وی با بیان ویژگی انسان مومن ابراز کرد: باید اعمال و رفتار خود را با محتوای درونی مان بسنجیم. فرد مومن از لحاظ ظاهری و باطنی به قیامت و حساب و کتاب چون از طرف خدا است اعتقاد دارد و این ایمان در این دنیا امتحان می‌شود و اعمال و رفتار ما نشان دهنده باورها و ایمان ما است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وظیفه انسان در مقابل نعمت های الهی، گفت: شکرگزاری این اعضا و نعمت های خدا در مرحله اول این است که الزامات الهی را انجام بدهیم و از محرمات دوری کنیم و بعد از اقرار به ایمان باید در جهت عمل، آن را حفظ کنیم.

وی افزود: خداوند زمینه را برای شایستگی مطلق در وجود انسان قرار داده که در قرآن به این افراد صالحین گفته شده است و شرط آن اطاعت عملی و قلبی از دستورات خداوند و حرکت در صراط مستقیم است.

آیت‌آلله تحریری با اشاره به ویژگی بالاترین بندگان الهی تصریح کرد: بهترین بندگان کسانی اند که شاکر باشند. اگر بخواهیم سپاسگزار نعمت های خداوند باشیم باید به هدف خلقت در اعمال و رفتار توجه کنیم.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: قرآن کریم گاهی متقین را با عنوان صادقین معرفی می‌کند صادقین یعنی کسانی که می‌فهمند چه می‌کنند و باور درونی خود را ظهور می‌دهند. انسان باید خدا را به خاطر حیات شکر و هدف آن یعنی عبودیت را محقق کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید مراقب گفتارمان باشیم، زندگی در دنیا با سختی همراه است ولی آخرت زحمت بیشتری دارد که با دوری از شهوات به آن می‌رسیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان