25 کیلومتر تا روزنامه


25 کیلومتر تا روزنامه

سنندج - ایرنا - مطالعه روزنامه در عصر جدید برای آن دسته از افرادی که علاقه و اعتمادی به فضای مجازی ندارند، از جذابیت منحصر بفردی برخوردار است و آنان حاضرند روزانه با طی مسافت های طولانی و سختی های زیاد برای خرید و مطالعه آن اقدام کنند.

این روزها با گسترش دسترسی به فضای مجازی و استفاده از دنیای اطلاعات با گشت و گذار در این فضا، بسیاری از نیازهای روز مره انسان امروزی تأمین می‌شود.

مطالعه روزنامه در عصر جدید متأثر از فضای مجازی شده به صورتی که بسیاری از کسانی که تا چند وقت پیش این اطلاعات و اخبار را از روزنامه‌ها و رسانه‌ها دنبال می‌کردند، امروز در فضای مجازی تغذیه می‌شوند.

روزنامه در گذشته تأثیر بسزایی در اطلاع رسانی و خط دهی های سیاسی داشت اما امروز با تولد شبکه‌های مجازی، خط فکری جامعه متأثر از این فضا شده و جایگاه روزنامه‌های مکتوب نزد افکار عمومی کم و کمتر شده است.

اگر تنها راه احتمالی ادامه حیاط روزنامه ورود به فضای مجازی باشد شاید در آینده ایی نزدیک، روزنامه‌های کاغذی جای خود را به بخش دیجیتالی بدهند.

با این همه گستردگی فضای مجازی و دسترسی سریع، آسان و ارزان قیمت به اینترنت، اما هستند کسانی که سن و سالی هم ندارد ولی با تعصب خاصی به روزنامه علاقه مند هستند و چند برابر استفاده از فضای هزینه می‌کنند تا شب هنگام در کنار کانون گرم خانواده با یک استکان چای، روزنامه مورد علاقه شأن را مطالعه کنند.

امید بانصیری جوان ۲۶ ساله بیجاری که اهل شهر بابارشانی است برای خرید و مطالعه روزنامه‌های ایران و خبر ورزشی، هر روز مسافت ۲۵ کیلومتری محل سکونت خود به شهر بیجار را طی می‌کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: هر روز در سرما و گرما به عشق خرید روزنامه‌ها عازم بیجار می‌شوم و تا شب هنگام با خیالی آسوده خبرهای روز را از این طریق مطالعه کنم و در جریان رویدادهای خبری قرار بگیرم.

بانصیری با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است که با روزنامه‌های ایران، خبرورزشی، ایران ورزشی و اطلاعات آشنایی دارد و در کنار تهیه آنها سایر روزنامه‌ها را در کیوسک مطبوعاتی مطالعه می‌کند، گفت: علاقه ایی به فضای مجازی ندارم و نسبت به اخباری که در این شبکه‌ها مطرح می‌شود بی اعتماد هستم و فقط اخبار را از طریق روزنامه‌ها دنبال می‌کنم.

به گفته وی در شهر بابارشانی نمایندگی فروش روزنامه وجود ندارد اما او امیدوار است روزی در سایر شهرهای بیجار هم کیوسک‌های روزنامه فروشی فعال شوند تا مجبور نباشد این مسافت را برای خرید روزنامه طی کند.

با وجود مخاطبانی مثل با نصیری، افزایش چند برابری قیمت کاغذ و حمل و نقل موجب شده است که شهرستانی مثل بیجار از توزیع روزنامه محروم شود و تعداد بسیار کمی از برخی از روزنامه‌ها در این شهر توزیع شود.

این افزایش موجب کاهش تیراژ بسیاری از روزنامه‌های مطرح کشور شد و شرکت‌های نشر مطبوعات سهمیه شهرستان‌های کوچک را یا بطور کامل قطع کرده‌اند یا به حداکثر پنج تا ۱۰ نسخه کاهش داده‌اند که این کاهش نیز موجب نارضایتی بسیاری از شهروندانی شده است که علاقه دارند شب هنگام در کنار اعضای خانواده، روزنامه مطالعه کنند و از اخبار مطلع شوند.

از طرفی نحوه‌ی ارسال مطبوعات به شهرستان‌ها در کشور توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود که این امکان نیز با افزایش قیمت قطعات یدکی و مصرفی دستخوش برخی چالش‌ها شده است.

از آنجایی که سود فروش روزنامه برای توزیع کنندگان شهرستان حدود ۱۰ درصد قیمت فروش است، توان مالی توزیع کنندگان برای افزایش کرایه حمل و نقل امکان پذیر نیست و باید در این خصوص مسئولین مربوطه اقدامی مناسب نمایند.

یکی از نمایندگی‌های توزیع روزنامه در بیجار در این خصوص گفت: با توجه به گرانی کاغذ در کشور، تیراژ بسیاری از روزنامه‌های کشوری و استانی کاهش یافته و در حال حاضر نیز تنها روزنامه ایران و اطلاعات به صورت مرتبط در این شهر توزیع می‌شود.

میلاد حمله‌وری اضافه کرد: در صورت تمایل افرادی که توانایی توزیع روزنامه در سایر شهرهای بیجار را دارند، امکان افزایش تیراژ روزنامه برای متقاضیان در این شهرها نیز وجود دارد.

وی در خصوص افزایش قیمت حمل و نقل نیز اظهار داشت: چند روزی است که با افزایش قیمت کرایه حمل و نقل سواری‌های خطی در استان، روزنامه به بیجار نمی‌آید و همه مشتریان از این قضیه نگران هستند.

حمله‌وری گفت: پیش از گرانی حمل و نقل با کاهش تعداد نسخه روزنامه، بسیاری از مشتریان ثابت روزنامه را از دست دادیم و در این چند روزه هم به علت عدم ورود روزنامه به بیجار، سایر مشتریان هم اشتراک نشریات مورد علاقه خود را لغو کرده‌اند.

او یاد آور شد: پارسال بیش از ۵۰ عنوان روزنامه و مجلات با بیش از ۱۰۰ نسخه و جلد در بیجار توزیع می‌شد و تعداد زیادی هم از مردم اشتراک ثابت داشتند اما از ابتدای امسال عناوین روزنامه‌ها و مجلات به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.

وی گفت: درآمد یک کیوسک مطبوعاتی وابستگی زیادی به فروش روزنامه دارد و با کاهش تعداد نسخه، افزایش قیمت روزنامه و کرایه حمل و نقل، کسب درآمد با افت بسیاری مواجه شده است.

یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ایی کردستان هم می‌گوید: قیمت قطعات یدکی و مصرفی خودروها افزایش سه تا پنج برابری داشته است و درآمد یا کرایه حمل مسافر و بار متناسب با این توروم نیست.

حمید یاوری‌نسب اضافه کرد: کرایه حمل یک پاکت نامه چند گرمی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال است، چگونه باید برای حمل یک کیسه چند کیلویی روزنامه و مجله توقع ۵۰ هزار ریالی کرایه داشت.

او می‌گوید: باید برای حمل و نقل و توزیع روزنامه و مجلات با توجه به قیمت فروش اندک آن، می‌توان یک خط مستقیم و مستقل راه‌اندازی کرد.

مسئول حمل و نقل جاده ایی بیجار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تأیید افزایش قیمت قطعات یدکی و مصرفی خودرویی در کشور اظهار داشت: با توجه به مسئله مهم حمل و نقل گندم در شهرستان و استان، به زودی مشکل حمل و نقل مطبوعات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حسن شفیعی گفت: مردم از این موضوع رنج می‌برند و گزارشاتی در این خصوص به این مدیریت رسیده است.

در شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار ۲ کیوسک مطبوعاتی فعالیت دارند و بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل