نهادهای فرهنگی قم دغدغه رهبری نسبت به حجاب را برطرف نمایند


نهادهای فرهنگی قم دغدغه رهبری نسبت به حجاب را برطرف نمایند

قم- ایرنا- استاندار قم گفت: با توجه به اینکه مساله عفاف و حجاب در قم از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع می‌باشد، نهادهای فرهنگی باید با اتخاذ راهبردهای ویژه این نگرانی را برطرف نمایند.

بهرام سرمست روز پنجشنبه در دومین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده بابیان اینکه تعریف‌های زیادی از مفهوم فرهنگ وجود دارد، افزود: آنچه از مسائل فرهنگی در قم شاخصه برجسته‌ای دارد و جزو دغدغه رهبری، علما و مراجع است، عفاف و حجاب می‌باشد که وظیفه دستگاه‌های فرهنگی این استان را سنگین نموده است.

وی بابیان اینکه باید در این کارگروه به‌طور کامل به مسائل عفاف و حجاب شهر قم پرداخته شود، ادامه داد: البته حقوق شهروندی نیز به دلیل ارتباطی که با عفاف و حجاب دارد، باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت دادن به مسائل زنان و خانواده، تصریح کرد: مسائل و مشکلات حوزه بانون را باید از خودشان بشنویم تا بتوانیم بهتر حل کنیم و نباید نگاه مردانه به این موضوع‌ها داشته باشیم.

سرمست تصریح کرد: با توجه به انباشتگی مسائل اجتماعی و فرهنگی در قم، باید در جلسه‌ها توجه بیشتری به این مسائل شود و اگر مسائل اجتماعی به‌موقع رصد و پیشگیری شود، به مسائل سیاسی و امنیتی تبدیل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده ازجمله کارگروه‌های ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانداری می‌باشد که در این کارگروه مسائلی ازجمله آسیب‌های اجتماعی، زنان، سلامت و امنیت غذایی باید موردتوجه قرار گیرد.

وی به کارگروه‌های ذیل کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده اشاره و اضافه کرد: کارگروه اول با عنوان «عفاف و حجاب و امور شهروندی» و دبیری آن بر عهده نماینده دادستان و با عضویت نهادهای فرهنگی ازجمله سپاه پاسداران و سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد.

استاندار قم افزود: با توجه به اینکه رصد و پیشگیری از مسائلی ازجمله حاشیه‌نشینی، فقر، طلاق، مفاسد اخلاقی و اعتیاد در قم بسیار مهم است، کارگروه دوم با عنوان «آسیب‌های اجتماعی» است و با دبیری اداره کل بهزیستی خواهد بود.

به گفته وی، «بهداشت، سلامت و امنیت غذایی» با دبیری دانشگاه علوم پزشکی عنوان کارگروه سوم و «امور بانوان و خانواده» با دبیری امور بانوان استانداری عنوان کارگروه چهارم می‌باشد.

وی بابیان اینکه مسئولیت گروه‌های کاری با معاونت سیاسی هست، گفت: عملکرد تمام کارگروه‌ها باید بر اساس نظر کارشناسی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشد.

سرمست بر حضور تشکل‌های مردم‌نهاد، کارشناسان خانم و آقا، استفاده از اندوخته‌های قبلی، پرهیز از کار تکراری و موازی کاری در گروه‌های ذیل کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده تاکید کرد.

تدوین پیش‌نویس سند تحول اجتماعی قم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: پیش‌نویس تدوین سند تحول اجتماعی استان شامل برنامه سه‌ساله است که در قالب سه برنامه تدوین‌شده است.

رضا ملک‌زاده افزود: شرح وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی در حوزه اجتماعی و فرهنگی، تکالیف مندرج در برنامه ششم توسعه کشور و دستورالعمل طرح تقسیم‌کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از الزامات قانونی مدنظر در تدوین برنامه و سند تحول اجتماعی است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در مدت یک هفته آینده برنامه خود را در چارچوب این الزامات قانونی به دبیرخانه تدوین سند تحول اجتماعی استان ارسال نمایند.

به گفته وی، عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌صورت سه ماه یک‌بار در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در پایان سال رتبه‌بندی می‌شوند.

ملک‌زاده تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به ارائه راهکار برای رفع مشکلات و بهبود فرآیندها در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی بپردازند.

مدیران و نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این جلسه پیرامون تعداد گروه‌های کاری و ترکیب اعضا بحث و تبادل‌نظر کردند.

/۲۰۸۵/ ۱۱۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی