قیمت مسکن در قم صد درصد افزایش‌ یافته است


قیمت مسکن در قم صد درصد افزایش‌ یافته است

قم-ایرنا- معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: از سال گذشته و به‌صورت متوسط قیمت مسکن در قم صد درصد افزایش داشته درحالی‌که این آمار در مناطق 8 و 5 شهری بیش از 160 درصد بوده است.

داود طلوعی روز چهارشنبه در دومین جلسه شورای تامین مسکن در استانداری قم، افزایش قیمت اجاره‌بها را نیز موردتوجه قرارداد و بیان کرد: نرخ رشد اجاره‌بها در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته به‌صورت متوسط تا ۷۰ درصد رشد یافته است.

وی در ادامه گفت: تا ۲ سال آینده ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان برای احداث مسکن آماده‌سازی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مراحل آماده‌سازی اراضی ۷۰ هکتاری پردیسان و شهرک قدس نیز برای ساخت‌وساز مسکن در مرحله مطالعات ابتدایی و ارزیابی‌های مقدماتی قرار دارد.

طلوعی بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته بیش از ۳۷۶ هزار واحد مسکونی در قم وجود داشته که ازاین‌بین ۴۶ درصد از شهروندان آپارتمان‌نشین هستند.

وی اضافه کرد: قم ازنظر آپارتمان‌نشینی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد که نشان از تمایل روزافزون مردم نسبت به احداث این قبیل از واحدهای مسکونی است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: در ۶ ماه دوم سال ۹۷، ۸۱۳ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در قم صادرشده که با رسیدن آن‌ها به مرحله ساخت‌وساز، رونق مسکن در استان جان تازه‌ای می‌گیرد.
طلوعی همچنین بیان کرد: در ۴ سال گذشته به‌صورت متناوب استفاده از اسکلت‌های فلزی و بتنی در ساخت‌وساز مسکن در قم رشد قابل‌توجهی پیداکرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، ضریب شهرنشینی قم تا سال ۱۴۰۵ به ۹۶.۵ درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۵، ۵ میلیون و ۲۶۹ هزار مترمربع برای تامین مسکن در قم نیاز بوده که باید نسبت به جذب سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز تصریح کرد: در قالب طرح‌های مشارکتی امسال احداث ۵۰۰ واحد مسکونی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قم قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک پردیسان ازنظر تجاری دچار مشکل بوده و در احداث طرح‌های جدید تلاش می‌شود این کمبود در عرصه‌های مختلف تجاری و همچنین اداری برطرف شود.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز در این جلسه گفت: حمایت از طرح‌های مرتبط با احداث و افزایش ظرفیت مسکن از رویکردها و اولویت‌های اصلی این اداره کل است.

مصطفی کاویانی همچنین عنوان کرد: از کل تعهد ۴۳ هزار واحدی قم در رابطه با مسکن مهر فقط ۲۸۴ واحد در قالب ۲ تعاونی بزرگ به مرحله واگذاری نرسیده است.

وی بیان کرد: برخی از این واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر مشکلات حقوقی دارند که باید نسبت به حل‌وفصل معضلات پیرامون آن‌ها تدابیر درستی اندیشیده شود.

کاویانی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش می‌شود تمام واحدهای مسکن مهر قم در شهرک پردیسان تا پایان شهریورماه به متقاضیان تحویل داده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم نیز در این جلسه تاکید کرد: برنامه امسال استان در رابطه با افزایش ظرفیت مسکن، احداث ۵۰۰ واحد مسکونی است.

داریوش بلدی اضافه کرد: در شرایط حاکم بر جامعه و افزایش تقاضا برای مسکن، احداث ۵۰۰ واحد مسکونی عملا دردی از مشکلات استان را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: احداث مسکن توسط نهادهای دولتی باید همراه با مشوق‌هایی باشد که رغیت و میل به خرید توسط شهروندان را فعال کند درحالی‌که در طرح‌های فعلی زمین و مسکن به قیمت روز به متقاضیان فروخته می‌شود.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


10 سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور