پرورش 100هزار تن میگو درهرمزگان تا 2سال آینده


پرورش 100هزار تن میگو درهرمزگان تا 2سال آینده

بندرعباس- ایرنا- برنامه ریزی برای افزایش تولید میگو پرورشی حداقل تا 100 هزار تن ظرف 2 سال آینده در استان هرمزگان شده است.

استاندار هرمزگان گفت: بر این اساس اراضی پرورش میگو در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی قرار گرفته است تا با استفاده از مشارکت بخش خصوصی زیرساخت‌های مناسب در آن ها را آماده کند.

فریدون همتی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان به برنامه ریزی در راستای بهره برداری از پنج پهنه بزرگ پرورش میگو در هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه پرورش میگو به یکی از محورهای توسعه استان تبدیل شده از این پس دیگر اراضی پرورش میگو به صورت انفرادی، پراکنده و مطالعه نشده واگذار نمی‌شوند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارداشت: این پنج پهنه پرورش میگو دارای ۱۴ هزار هکتار استخر جهت تولید میگو هستند که برای رسیدن به مرحله تولید در آن به ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز است و باید از مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه ‌گذاری در این بخش استفاده کنیم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: پس از آماده سازی زیرساخت ها در این اراضی اولویت، واگذاری آن ها به افراد بومی است و ساکنان این مناطق می توانند با تشکیل تعاونی در عرصه پرورش میگو سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند.

همتی یادآور شد: این ۱۴ هزار هکتار اراضی پرورش میگو حداقل ۷۰ هزار تن تولید میگو خواهند داشت که بتدریج و هر ۶ ماه یکبار با آماده سازی زیرساخت ها زیر بار تولید می ‌روند و اشتغال گسترده ای نیز به ویژه برای نیروهای بومی از جمله در روستاهای ساحلی خواهند داشت.

برنامه توسعه بشاگرد تا ۲سال آینده اجرایی می شود

استاندار هرمزگان به بررسی سند توسعه بشاگرد در این نشست اشاره کرد وگفت: برنامه توسعه بشاگرد در ۲ سال اجرایی می‌شود و همه اعتبارات مورد نیاز برای توسعه این شهرستان به صورت کامل تخصیص پیدا می کند.

همتی بیان داشت: برای توسعه بشاگرد به ویژه در حوزه ساخت راه در این شهرستان باید کار جهادی صورت گیرد و همه امکانات و ماشین آلات در حوزه راهسازی به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: کشت گلخانه‌ای یک ظرفیت بسیار خوب برای تولید محصولات کشاورزی و ثروت آفرینی در شهرستان بشاگرد است.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: در این راستا ایجاد شهرک گلخانه ای ۱۶۰۰ هکتاری در منطقه جگین با استفاده از آب سد جگین در دستور کار است و این طرح با به کارگیری نیروهای بومی و آموزش این افراد اجرایی می شود.

وی گفت: ایجاد این شهرک گلخانه ای اشتغال گسترده ای در این منطقه ایجاد می کند و ظرفیت خوبی نیز برای صادرات محصولات تولیدی در این شهرک گلخانه ای از طریق بندر جاسک وجود دارد. همتی تاکیدکرد: با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان در نشست امروز، ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد جگین برای کشت گلخانه ای در شهرستان بشاگرد اختصاص پیدا می‌کند.

استاندار هرمزگان معادن را یکی دیگر از ظرفیت های شهرستان بشاگرد برشمرد و اظهار داشت: باید سریع برنامه‌ای در راستای اکتشاف پهنه های معدنی و استخراج مواد معدنی در بشاگرد اجرایی و اشتغال خوبی از این طریق ایجاد شود.

همتی گفت: یکی از رویکردهای جدی در شهرستان بشاگرد باید توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و همچنین توسعه قالیبافی و تولید فرش دستباف باشد. استاندار هرمزگان اضافه کرد: سیر و خرما ۲ محصول کشاورزی شاخص در شهرستان بشاگرد محسوب می‌شوند که باید برای فرآوری و بسته‌بندی مناسب این محصولات در این شهرستان اقدام شود تا ارزش افزوده آنها افزایش پیدا کند.

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی هرمزگان نسبت به میانگین کشوری

استاندار هرمزگان بیان داشت: نرخ مشارکت اقتصادی در استان از میانگین کشوری بالاتر است و این به معنای امید به یافتن شغل در هرمزگان و پیدا کردن شغل توسط افراد جویای کار در این استان است.

همتی به گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری در فصل بهار سالجاری اشاره کرد و گفت: طبق این آمار در حالی افزایش نرخ بیکاری در هرمزگان در فصل بهار نشان می دهد که تعداد بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی در هرمزگان در ۲ ماهه نخست امسال ۷ هزار نفر افزایش یافته است.

وی بیان داشت: این به معنای اشتغال این افراد است و همچنین در این مدت با مشکلی در خصوص تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران آنها مواجه نبوده ایم.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل