فرق طاووس نر و ماده چیست؟


فرق طاووس نر و ماده چیست؟

فرق طاووس نر و ماده را می‌توان از لحاظ اندازه، دم، پاها، وزن، چشم، کاکل و بال بررسی کرد. البته می‌توان گفت دم بلند و زیبای طاووس نر مهم‌ترین تفاوت میان طاووس ماده و نر است.

فرق طاووس نر و ماده چیست؟
 
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - طاووس با دمی بلند و پر‌های رنگین‌کمانی و پر نقش و نگار، یکی از زیباترین گونه‌های پرنده در روی زمین است. شاید برایتان جالب باشد بدانید فرق طاووس نر و ماده در چه مواردی است؟
سه گونه طاووس وجود دارد که متعلق به سرده طاووس و تیره قرقاولان و قرقاولیان هستند. طاووس هندی با نام علمی Pavo cristatus، طاووس سبز با نام علمی Pavo muticus و طاووس کنگو با نام علمی Afropavo congensis.
فرق طاووس نر و ماده در هر کدام از این انواع، متفاوت است اما به طور کلی دم بلند و زیبای طاووس نر مهم‌ترین تفاوت میان طاووس ماده و نر است.
هر دو گونه طاووس هندی و طاووس سبز، دمی بلند و رنگین کمانی دارند. اما طاووس کنگو به اندازه دو گونه دیگر جذاب نبوده و دارای دمی سیاه و پر‌هایی به رنگ آبی تیره است.
فرق طاووس نر و ماده چیست؟
فرق طاووس نر و ماده چیست؟
 

۱) فرق طاووس نر و ماده در طاووس هندی

طاووس نر "peacock" و طاووس ماده "peahen" نامیده می‌شوند. طاووس نمونه‌ای کلاسیک از دو ریختی جنسی است. نوع ماده و نر آن ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را کاملا از هم متفاوت می‌کند. همانطور که گفته شد میزان دوریختی جنسی در گونه‌های مختلف، متفاوت است. ابتدا به وجه تمایزهای نر و ماده طاووس هندی می‌پردازیم.

۱. از لحاظ اندازه

طاووس نر در مقایسه با طاووس ماده، بلندتر است. معمولا طاووس‌های ماده که از لحاظ اندازه کوچک هستند، وزن بسیار کمتری نسبت به طاووس‌های نر دارند. وزن طاووس نر بین ۴ تا ۶ کیلوگرم و وزن طاووس ماده بین ۳ تا ۴ کیلوگرم متغیر است. قد طاووس نر می‌تواند تا ۲ متر و ۲۹ سانتی‌متر برسد، در حالی که قد طاووس ماده حدود ۷۶ تا ۱۰۷ سانتی‌متر است.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۲. از لحاظ دم

طاووس ماده دارای دمی کوتاه با پر‌های خاکستری متمایل به قهوه‌ای است. اما طاووس نر دمی بلند و رنگارنگ با پر‌های رنگین کمانی دارد. دم طاووس نر می‌تواند تا حدود دو متر طول داشته باشد. دم بلند طاووس نر بیش از ۶۰ درصد از طول بدن این پرنده را تشکیل می‌دهد. طاووس می‌تواند دم خود را همانند یک بادبزن باز نگه دارد و این حالت به ویژه در زمان اظهار عشق و معاشقه دیده می‌شود.
در واقع آنچه که ما به عنوان دم طاووس می‌بینیم، پر‌های پوشاننده در قسمت بالای دم بوده که بسیار بلند هستند. این پر‌های پوشاننده، پر‌های واقعی دم را مستور می‌کنند. یک طاووس نر می‌تواند بیش از ۲۰۰ پر پوشاننده داشته باشد. پر‌های واقعی دم به رنگ قهوه‌ای و بسیار کوچک‌تر از پر‌های پوشاننده هستند. در مقایسه با طاووس نر، طاووس ماده کمتر جذاب است، زیرا پر‌های پوشاننده بلندی مانند طاووس نر ندارد.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۳. به نمایش گذاشتن پر

در حالی که طاووس نر در زمان اظهار عشق و معاشقه، پر‌های خود را باز می‌کند، طاووس ماده ممکن است پر‌های خود را زمانی که هیجان زده است یا مورد تهدید قرار می‌گیرد نیز باز کند. طاووس‌های ماده اغلب پر‌های خود را به عنوان نشانه خطر برای جوجه‌هایشان یا در زمان مبارزه با دیگر طاووس‌های ماده باز می‌کنند.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۴. لکه چشم

اگرچه هم طاووس نر و هم طاووس ماده، لکه‌هایی سفید در قسمت بالا و پایین چشم‌های خود دارند، اما فرق طاووس نر و ماده در این است که این ویژگی در طاووس نر بارزتر و آشکارتر است. در طاووس ماده، لکه‌های چشم در قسمت بالا به وضوح دیده می‌شوند، اما لکه‌هایی که در قسمت پایین قرار گرفته اند با رنگ پوست طاووس ادغام شده و به راحتی قابل تشخیص نیستند.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۵. کاکل و گردن

طاووس نر پر‌هایی کوتاه و فرفری روی سرش دارد و کاکل بادبزن مانندش از پر‌های کوچک آبی با ساقه‌های پَر بلند تشکیل شده است. طاووس ماده دارای کاکلی با پر‌هایی به رنگ قهوه‌ای است.
طاووس نر پر‌هایی آبی بر روی گردن دارد که شبیه به خز هستند، در حالی که طاووس ماده دارای پر‌هایی پرپشت به رنگ سبز متالیک (یا مایل به آبی) است که شبیه به پولک هستند. طاووس ماده تمایل دارد پر‌های گردن خود را تکان دهد.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟


۶. فرق طاووس نر و ماده در کمر و بال

کمر طاووس نر دارای پر‌هایی پولک مانند است که در دنباله پر‌های پوشاننده قرار می‌گیرند. طاووس ماده دارای پر‌هایی پولک مانند در گردن است، اما پر‌های کمرش اغلب در طیف رنگ قهوه‌ای است و شکل مشابهی دارد.
رنگ بال‌های طاووس نر ممکن است یکدست یا به صورت راه راه باشد، در حالی که بال‌های طاووس ماده معمولا قهوه‌ای یکدست هستند.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۷. پا‌ها و سیخک

پا‌های طاووس نر کمی بلندتر از طاووس ماده است. هم طاووس نر و هم طاووس ماده بر روی پا‌های خود سیخک (خار) دارند که در طاووس نر زودتر رشد می‌کند. این سیخک‌ها در طاووس ماده بسیار کوتاه هستند. طاووس‌ها در زمان مبارزه بر سر قلمرو از این سیخک‌ها استفاده می‌کنند.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۸. رفتار

نمایش خیره کننده باز کردن دم در طول فصل جفت گیری، یک ویژگی رفتاری از طاووس نر است که در دیگر زمان‌ها تمایل به انزوا و تنهایی دارد. آن‌ها از این نمایش دم در جذب طاووس ماده برای جفتگیری استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که طاووس نر پر‌های خود را بالا و باز نگه می‌دارد تا از فاصله دور توسط طاووس ماده دیده شود. طاووس نر در ساخت لانه، مرحله روی تخم نشینی یا مراقبت از جوجه، نقشی ایفا نمی‌کند. تمام این وظایف به عهده طاووس ماده است.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟
 

۲) فرق طاووس نر و ماده طاووس سبز

بر خلاف طاووس هندی، طاووس سبز نر و ماده تفاوت بسیار کمی با هم دارند. اگرچه هر دو شبیه به هم هستند، اما طاووس نر دم بلندتری داشته (حدود دو متر)؛ و پر‌های پوشاننده آن‌ لکه‌هایی شبیه به چشم دارد. طاووس ماده دم بسیار کوتاه‌تری داشته و رنگ سبز آن بارزتر و برجسته‌تر است. پر‌های گردن در هر دو جنسیت به رنگ سبز متالیک بوده و شبیه به پولک هستند. پر‌های کاکل در طاووس نر بیشتر نوک تیز و مایل به رنگ آبی هستند، در حالی که پر‌های کاکل طاووس ماده سبزتر و دارای نوک‌های گردتری است. هر دو جنسیت در اطراف صورتشان، لکه‌ای زرد رنگ دارند. خطی که این لکه را جدا می‌کند، در نر‌ها به رنگ سیاه مایل به آبی و در ماده‌ها مایل به قهوه‌ای است.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

۳) فرق طاووس نر و ماده طاووس کنگو

این طاووس که بومی برخی از مناطق کنگو است، به دو گونه دیگر شباهتی ندارد. این طاووس دم کوتاه تری داشته و رنگ آن کمتر جذاب است. در حالی که طاووس نر پر‌هایی به رنگ آبی مایل به سیاه و سبز دارد، پر‌های طاووس ماده سبز متالیک است. هر دو جنسیت، پوستی قرمز و عریان بر روی گردن خود دارند. کاکل طاووس نر از پر‌هایی سفید و شبیه به مو تشکیل شده است، در حالی که کاکل طاووس ماده کوتاه‌تر و دارای پر‌های قهوه‌ای است.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟
 

جوجه طاووس

تشیخص جوجه طاووس نر از ماده کار بسیار سختی است. زمانی که جوجه طاووس نر به سن سه سالگی برسد، دم رنگارنگ او شروع به رشد می‌کند. می‌توان گفت جوجه‌هایی با پا‌های بلند و پر‌های رنگین‌تر، نر هستند. حتی سیخک پا نیز در نر‌ها زودتر رشد می‌کند. در طاووس ماده ممکن است سیخک پا رشد نکند.
 
فرق طاووس نر و ماده چیست؟

کلام آخر

جالب است بدانید بر اساس مطالعات جدید، حرکات چشم طاووس ماده در زمان اظهار عشق عمدتا بر روی پا‌ها و پر‌های قسمت پایین طاووس نر متمرکز است تا پر‌های بلند و رنگین کمانی آن. طاووس نر و ماده هندی از لحاظ دم، اندازه، کاکل، گردن و پاها با هم تفاوت دارند. هر چند بر خلاف طاووس هندی، طاووس سبز نر و ماده تفاوت بسیار کمی با هم دارند. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید. اگر به شناخت تفاوت‌های حیوانات هم‌خانواده علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تفاوت یابو با اسب را نیز در ستاره بخوانید.
 
برگرفته از: birdeden.com
 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس