شاخص اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است


شاخص اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری است

یاسوج- ایرنا- مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاخص اهدای خون مستمر و عادی در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، رستم حسن زاده روز سه شنبه در نشست خبری در یاسوج به مناسبت ۹ مردادماه روز ملی اهدای خون اظهار داشت: شاخص اهدای خون مستمر در کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ درصد و در کشور ۶۰ درصد است.

وی افزود: شاخص اهدای خون عادی در کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ در هزار و در کشور ۲۷ در هزار است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بالا بودن شاخص اهدای خون مستمر و عادی در این استان نسبت به میانگین کشوری بیانگر وجود روحیه خیرخواهی، نوعدوستی، ایثارگری و فداکاری بین قشرهای مختلف مردم استان است.

حسن زاده عنوان کرد: سازمان انتقال خون کشور در ۹ مردادماه سال ۱۳۵۳ تأسیس و راه اندازی شد.

وی ابراز داشت: اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال ۱۳۷۶ تأسیس و راه اندازی شد و هم اینک دارای سه پایگاه در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: پایگاه های انتقال خون شهرهای دوگنبدان و دهدشت به لحاظ امکانات و تجهیزات هیچ تفاوتی با پایگاه شهر یاسوج ندارند.

حسن زاده اظهار داشت: ساختمان جدید اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد با سه هزار مترمربع زیربنا در شهر یاسوج در حال ساخت است و ۴۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تاکنون ۲۵ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به استانی بودن اعتبارات این طرح، بیان کرد: ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و افتتاح آن نیاز است.

حسن زاده عنوان کرد: ساختمان جدید اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد به نفع مردم تمامی نقاط این استان است و انتظار می رود که مسئولان اجرایی و هر سه نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای تکمیل و بهره برداری هر چه سریعتر آن همکاری لازم را داشته باشند.

وی ابراز داشت: رسانه ها و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد برای ترویج و نهادینه کردن هر چه بیشتر فرهنگ اهدای خون و تبیین فواید و مزایای آن برای مردم این استان بیش از پیش تلاش کنند.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به آمار، گفت: تنها پنج درصد اهداکنندگان خون در این استان را بانوان تشکیل می دهند.

حسن زاده اظهار داشت: بخش عمده ای از اهداکنندگان خون در کهگیلویه و بویراحمد افراد بالای ۳۰ سال هستند و انتظار می رود که جوانان بالای ۱۸ سال و بانوان این استان نیز مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون داشته باشند.

وی افزود: قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول سال اقدام به اهدای خون کنند و این امر مهم تنها مختص ایام خاص از جمله روزهای تاسوعا و عاشورا، ماه رمضان یا شب های قدر نباشد.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سلامت و کیفیت خون های اهدایی مردم این استان بررسی می شود تا هیچگونه خطری برای دریافت کنندگان نداشته باشد.

حسن زاده عنوان کرد: ۲ سال اخیر هیچ موردی از بیماری های ایدز یا هپاتیت C در خون های اهدایی مردم کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.

وی ابراز داشت: خون و فرآورده های خونی مازاد کهگیلویه و بویراحمد در طول سال به دیگر استان های کشور ارسال می شود.

حسن زاده گفت: تاکنون هیچ عمل جراحی در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود خون یا فرآورده های خونی متوقف نشده و این بدان معناست که استان کمبود خون و فرآورده های خونی ندارد.

وی اظهار داشت: اهداکنندگان فعال خون کهگیلویه و بویراحمد همه ساله در ۲۴ خردادماه به مناسبت روز جهانی اهدای خون در آئینی با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل می شوند.

۷۵۳۵/۶۱۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی