دست‎فروشانی که جان خود را کف‎دست گرفته‎اند


دست‎فروشانی که جان خود را کف‎دست گرفته‎اند

بجنورد- ایرنا- هیاهوی جاده و صدای خشن کامیون ها را به جان خریده تا شاید برق انگورهای باغش، مسافری را به وجد آورد و پا روی ترمز بفشارد، غافل از اینکه هر کدام از این توقف ها، شاید آخرین ترمز برای خودرو و یا آخرین معامله برای او باشد.

به گزارش ایرنا، جاده، بارها و بارها برای متخلفان خط و نشان کشیده و پاسخ بی توجهی به قانون را داده است اما هنوز هم حریمش با دست فروشی ها و بساط در کنار راه، رعایت نمی شود، شانه های خسته جاده، دل آزرده از بی قانونی ها هر از چند مدت، تکانه و تلنگری به متخلفان می دهد اما باز راه همان راه است و شیوه همان شیوه.

تابستان که می شود، کشاورزان و بویژه باغداران، آنان که زمینشان به جاده ها نزدیک است، محصولات خود را در حاشیه جاده بساط می کنند تا با فروش آن به عابران، به سود بیشتری دست یابند. بساط دست فروشان در حریم جاده، همچنان رونق دارد و تا کنون کسی جلودارش نبوده است.

راهداری و حمل و نقل جاده ای می گوید فروش کنار جاده، اقدام غیرقانونی است و این امر سبب ناایمن شدن تردد های جاده ای می شود، کشاورزان هم می گویند با خطرات فروش در کنار جاده آشنا هستند اما برای دست یابی به سود بیشتر و فروش بی واسطه، محصول خود را به صورت خرد و در حاشیه جاده عرضه می کنند.

دست‎فروشانی که جان خود را کف‎دست گرفته‎اند

یکی از اهالی روستای بدرانلوی بجنورد در این باره گفت: فروش محصول در کنار جاده ها در سال های اخیر سبب بروز تصادفات و حوادثی برای اهالی این روستا شده است اما مردم از سر ناچاری همچنان اقدام به دستفروشی در حاشیه راه می کنند.

علی رمضانی اظهار داشت: بیشتر افرادی که دست فروشی می کنند، باغدار نیستند، محصولات باغداران را می خرند و یا از میدان بار اقدام به خرید می کنند و در حاشیه جاده با قیمت بیشتر می فروشند.

وی افزود: نیروهای راهداری هر از چند مدت بساط دستفروشان را جمع می کنند اما باز، همان آش و همان کاسه تکرار می شود و حریم راه، محل عرضه محصولات به مسافران می شود.

وی گفت: بعضا روستاییان برای تامین معیشت خود، خطر را به جان می خرند و روزی خود را از مسافران و عابران جاده می جویند.

یکی از اهالی روستای تاتار هم در این باره گفت: با وجود اینکه مردم این روستا شاهد تصادف های دستفروشان در حاشیه جاده هستند، هنوز مشکل به قوت خود باقی است.

علی تاتاری اظهار داشت: مسئولان مکان هایی، خارج از حریم راه را برای فروش محصولات در نظر گرفته اند، اما مردم از استقرار در آن محل استقبال چندانی نکردند.

وی افزود: مردم روستا می گویند در مکان هایی که جانمایی شده، به دلیل دوری از جاده، فروش خوبی ندارند، از این رو بساط را به حاشیه جاده ها کشانده اند.

علیرضا صادق، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: فروش محصولات کشاورزی در حاشیه جاده نیاز به ساماندهی دارد و تا کنون اقدامی که منجر به نتیجه شود، انجام نشده است.

دست‎فروشانی که جان خود را کف‎دست گرفته‎اند

فروش در حریم راه غیرقانونی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره گفت: صیانت از حریم راه، صیانت از حقوق شهروندی است و بر این اساس، ماده هفت قانون ایمنی راه ها، استقرار هر گونه اشیاء در راه و حریم قانونی آن را ممنوع کرده و هر عملیاتی که سبب اخلال در امر عبور و مرور شود، ممنوع است و این اداره کل با آن برخورد می کند.

علی اصغر بدیعی مقدم با بیان اینکه تامین ایمنی و سهولت تردد کاربران جاده ای به عنوان اصلی ترین اولویت این اداره کل است، اظهار داشت: حضور دستفروشان در کنار جاده سبب افزایش شمار تصادفات و بروز خسارت های جبران ناپذیر برای دستفروشان و نیز خودروهای در حال عبور می شود و در سال های اخیر این اداره کل ضمن برخورد با این دستفروشان ساماندهی حریم راه ها را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: در محور بجنورد - آشخانه ۶ مکان برای دستفروشان جانمایی شده است اما متاسفانه چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

وی گفت: مکان هایی در قراجه، بدرانلو، قبل و بعد از تاتار، محدوده روستای تاتار، بین تاتار و قراجه با رعایت موارد ایمنی و خارج از حریم راه برای رفع مشکلات اقتصادی دستفروشان جانمایی شد اما آنان بدون اعتنا به این مکان ها، بساط خود را در حریم راه ها پهن کردند و حریم راه بستری برای عرضه محصولات کشاورزی توسط خرده فروشان محلی شده است.

بدیعی مقدم افزود: فروش محصولات کشاورزی در کنار جاده نه تنها برای این تولیدکنندگان خطرآفرین است و تهدیدی برای جانشان به شمار می رود، بلکه ایمنی تردد مسافران و کاربران از جاده را نیز به خطر می اندازد و ممکن است سبب حادثه رانندگی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با تاکید بر اینکه فروش محصولات و فرآورده های کشاورزی در حاشیه راه سبب کاهش ایمنی کاربران جاده شده، گفت: شاهد رشد روزافزودن دستفروشان در حریم راه هستیم و بساط روستاییان در کنار جاده ها ایمنی تردد در این محورها را با خطر روبه رو کرده است.

دست‎فروشانی که جان خود را کف‎دست گرفته‎اند

دستفروشان حاشیه جاده و حواسپرتی رانندگان

کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی هم با ابراز نگرانی از افزایش پدیده گستردن بساط و دستفروشی در حاشیه جاده ها گفت: دستفروشی در حاشیه جاده ها، سبب پرت شدن حواس رانندگان و ناایمن شدن جاده ها بویژه در محور بجنورد - جنگل گلستان شده است.

سرگرد محمد عمارلو اظهار داشت: چیدن بساط در حاشیه جاده و دستفروشی در حریم راه، اقدامی غیرقانونی است اما در این استان بویژه در فصل تابستان و برداشت محصولات کشاورزی، عمدتاً شاهد این پدیده هستیم.

وی گفت: کشاورزان برای دستیابی به اندکی درآمد بیشتر، اقدام به فروش مستقیم محصولات خود در حاشیه جاده می کنند که این امر نه تنها برای خود آنان خطرناک است بلکه ایمنی سایر رهگذران و مسافران را هم به مخاطره می اندازد.

کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی تصریح کرد: رانندگان با مشاهده دستفروشان، به ناگاه برای خرید میوه و یا دیگر محصولات تغییر مسیر می دهند و این تغییر مسیر ناگهانی سبب کاهش توان راننده در کنترل خودرو شده و در نهایت منجر به وقوع سانحه می شود.

وی افزود: پلیس راه، نسبت به برخورد و جریمه رانندگانی که برای خرید از این دستفروشان توقف کرده اند، اقدام می کند اما این جریمه ها نمی تواند مشکل را به صورت اساسی حل کند و باید ادارات متولی راه با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به ساماندهی دستفروشان فکری بکنند.

کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی گفت: بیشترین میزان استقرار دستفروشان در حریم جاده های استان، در مسیر بجنورد- جنگل گلستان مشاهده می شود و در محور بجنورد-اسفراین هم شاهد این مشکل هستیم.

خراسان شمالی از استان های کشاورزی است و درآمد کم سبب شده تا تولیدکنندگان این بخش، برای به دست آوردن سود بیشتر، محصولات خود را در حاشیه جاده ها عرضه کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و ۸۲ هزار بهره بردار در این بخش، سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می کند.

نبود بازار فروش برای محصولات کشاورزی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود برند و بسته بندی مناسب از جمله چالش های پیش روی کشاورزان این استان است.

۷۱۸۵/‏‬۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری عامل ضرب و شتم شهروندان در اتوبوس