روستای لیپشت دماوند


روستای لیپشت دماوند یا لی پشت بعد از روستای یهر و در امتداد جاده اصلی قرار دارد . بعد از پیمودن مسافت کوتاهی یک مسجد بزرگ در سمت چپ جاده به چشم می خورد . اهالی می گفتند مسجد صاحب زمان کوچک بوده و گنجایش اهالی را در مراسم نداشته بنابراین با وسعت دادن جای […] نوشته روستای لیپشت دماوند اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

روستای لیپشت دماوند یا لی پشت بعد از روستای یهر و در امتداد جاده اصلی قرار دارد . بعد از پیمودن مسافت کوتاهی یک مسجد بزرگ در سمت چپ جاده به چشم می خورد . اهالی می گفتند مسجد صاحب زمان کوچک بوده و گنجایش اهالی را در مراسم نداشته بنابراین با وسعت دادن جای آن این مسجد را توسط اهالی خیر ساخته اند . قدیم ها مردم برای عزاداری ایام محرم به مومج می رفته اند ولی امروزه با وجود مسجد در روستای خود به اجرای مراسم در همان جا می پردازند . البته در ایام خاصی دو روستا در کنار هم عزاداری می کنند .
مردم این روستا مراسم عزاداری خود را در این مسجد برگزار می کنند و اعتقاد بسیار زیادی به این مسجد دارند و برایشان بسیار مقدس می باشد . به طوری که طی مشاهدات ما مردم روستاهای مومج ، دهنار و هویر و سایر روستاهای اطراف در ماه محرم و در شب عاشورا با دسته عزاداری به این مسجد می روند و عزاداری می کنند .
آب این روستا از چشمه تامین می شود آب چشمه به تانکر هدایت شده و از تانکر به مصرف مردم می رسد .
لیپشت به معنای پشت زاغه است . زاغه های فراوانی در گوشه و کنار این روستا وجود داشته و احتمال دارد انتخاب نام به همین سبب بوده باشد . حدودا ۳۵ خانوار در این روستا زندگی می کنند که نیمی از آنها زمستان ها هم در آبادی می مانند و بقیه به شهر می روند . مدرسه در اینجا وجود ندارد و بچه ها برای تحصیل به مومج می روند .

برگرفته از کتاب هویر نگین دماوند تالیف سرکار خانم فریبا یوسفی

از هموطنان ساکن روستای لیپشت دماوند تقاضا دارم در صورت داشتن تصاویری از این روستا آنرا برای ما ارسال نمایند .

روستای لیپشت دماوند



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )