مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرات آزادگان را ثبت کرده است


مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرات آزادگان را ثبت کرده است

مشهد- ایرنا- خاطرات آزادگان هشت سال دفاع مقدس در قالب پروژه تاریخ شفاهی با 150 ساعت مصاحبه در مرکز اسناد آستان قدس رضوی ثبت شده است.

سرپرست اداره اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پنجشنبه شب در گردهمایی آزادگان با عنوان «عصر خاطره» که در تالار قدس کتابخانۀ مرکزی حرم رضوی برگزار شد با بیان این مطلب افزود:این کار را درسال ۸۲ آغاز کردیم و نتیجه آن ثبت ۱۵۰ ساعت مصاحبه است که در آن زمان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ شفاهی آزادگان به شمار می‌رفت.

ابوالفضل حسن‌آبادی گفت: ثبت خاطرات آزادگان در زمره کارهای دشوار در پروژه های تاریخ شفاهی به شمار می رود چون در مقایسه با خاطرات دفاع مقدس، بیان خاطرات آزادگان به دلیل شرایط متفاوتی که تجربه کردند برای آنان بسیار سخت‌ تر است و در بسیاری از مواقع تمایلی به یادآوری آن خاطرات ندارند.

وی ادامه داد:در حوزه تاریخ آزادگان دو موضوع باید در نظر باشد که یکی زندگی در اردوگاه و دیگری، زندگی پس از بازگشت به ایران است که در بیشتر خاطرات آزادگان به بخش اول پرداخته شده و بخش دوم زندگی آنان مورد غفلت واقع شده است.

سرپرست مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، پژوهشی کردن خاطرات را یکی دیگر از مباحث مهم ذکر و بیان کرد : اطلاعات باید آرشیوسازی و قابل دستیابی شود تا امکان انجام پژوهش در این زمینه فراهم شود.

حسن آبادی همچنین جهانی کردن خاطرات را از دیگر محورهای ضروری در حوزه پژوهش برشمرد و بر لزوم ترجمۀ خاطرات به زبان انگلیسی تأکید کرد.

خاطره‌ گویی عابدین عابدی‌ مقدم، رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و علیرضا اخوان از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود.

همچنین علی براتی گجوان، نویسنده و منتقد ادبی نیز به خوانش قطعه‌ ای رمان از خاطرات اسارت خدیجه میرشکار پرداخت.

تجلیل از خانوادۀ حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین مرحوم محمدحسن نوری‌نیا از آزادگان جنگ تحمیلی و رئیس سابق مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، یکی دیگر از برنامه‌های این گردهمایی بود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مشخصات دوربین پرچمدار قدرتمند شیائومی لو رفت!