رسانه های دیجیتال، رسالت و مسئولیت اجتماعی


رسانه های دیجیتال، رسالت و مسئولیت اجتماعی

کرج - ایرنا - 218 رسانه در استان البرز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند که از این تعداد 59 رسانه به عنوان پایگاه خبری الکترونیک - برخط فعالیت می کنند.

همچنین ۱۴۵ رسانه شامل هفت روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۹ دوهفته نامه، ۴۵ ماهنامه، هشت دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه و پنج دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

از استان البرز ۲ هفته نامه، پنج ماهنامه، ۶ فصلنامه و یک دوفصلنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

این آمار فارغ از نمایندگی خبرگزاری ها در این استان است؛ خبرگزاری هایی از جمله ایرنا، فارس، کار ایران (ایلنا)، دانشجویان ایران (ایسنا)، تسنیم و مهر که به گواه اغلب کارشناسان و صاحب نظران بار اصلی تولید محتوا در عرصه اطلاع رسانی استان را به دوش می کشند.

همچنین تعدادی از فعالان شبکه های اجتماعی در فضای مجازی البرز نیز مانند اکثر مناطق کشور با راه اندازی کانال یا گروه مخاطبان زیادی جذب کرده اند، افرادی که برخی آنان فعالان شاغل در رسانه های رسمی و برخی ناشناخته هستند.

شبکه های اجتماعی گونه ای از رسانه های اجتماعی و دیجیتالی هستند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا را در فضای مجازی فراهم کرده و نمودی عینی از جریان آزاد اطلاعات در دهکده جهانی است.

رسانه‌های دیجیتال نیز رسانه‌هایی هستند که تبادل یا انتشار محتوا در آنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد.

این رسانه‌ها شامل رسانه‌های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس‌های مخابراتی از قبیل MMS ، SMS و سایر اشکال شبکه‌های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته‌های نرم افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مانند آنها است.

برگزاری نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای که از هشتم تا یازدهم مرداد ماه در باغ گل های بوستان شهید چمران البرز جریان داشت، فرصتی شد تا موضوع رسالت و مسئولیت اجتماعی رسانه های دیجیتال در میزگردی مورد بررسی قرار گیرد.

در این میزگرد که با عنوان «رسانه های دیجیتال، رسالت و مسئولیت اجتماعی» توسط غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه های دیجیتال برگزار شد معصومه امین زاده نماینده خبرگزاری ایلنا، میثم فیروزمند مدیر خبرگزاری فارس، منصور جمشیدی سردبیر نشریه های عصر البرز و خبر فردیس و رضا چنبری فعال فضای مجازی استان البرز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

خبرگزاری ها، پیشگام در عرصه اطلاع رسانی

نماینده خبرگزاری ایلنا در استان البرز با بیان اینکه رسانه های دیجیتال و به خصوص خبرگزاری ها در عرصه اطلاع رسانی پیشگام هستند گفت: هرچند اطلاع رسانی به موقع و سریع برای فعالیت در خبرگزاری ها لازم است اما اهمیت دقت و صحت خبر به مراتب بیشتر از آن است و این اصول نباید فدای سرعت شود.

امین زاده با تاکید بر اهمیت اخلاق مداری در بین اهالی رسانه و به خصوص فعالان رسانه های دیجیتال افزود: اخبار فعالیت ها و عملکرد مسئولان باید بدون حب و بغض و جهت گیری های شخصی و گروهی منعکس شود.

وی با تاکید بر اینکه افزون بر نیمی از محتوای رسانه های کشور توسط خبرگزاری ها و رسانه های دیجیتال تهیه و منتشر می شود، تصریح کرد: خبرگزاری ها از این لحاظ رسالت سنگینی بر عهده دارند و می تواند در تحولات جامعه منشا اثر باشند.

ارتقای فهم و فرهنگ جامعه، رسالت اجتماعی رسانه ها

همچنین مدیر خبرگزاری فارس در استان البرز اظهار داشت: اگر کسی خود را در قامت خبرنگار معرفی می کند صرف اینکه درگیر خبر شود کفایت نمی کند، بلکه باید رسالت و راهبرد بلند مدت ارتقای فهم و فرهنگ جامعه را مدنظر قرار دهد.

فیروزمند با بیان اینکه مخاطبان فعالیت اهالی رسانه را رصد می کنند افزود: فعالان رسانه ای باید سر بزنگاه ها منافع عمومی را رعایت کنند و همه چیز را فدای قدرت و جناح بندی های سیاسی نکنند.

وی تصریح کرد: خبرنگار موفق باید با اقشار مختلف و کف جامعه ارتباط متقابلی داشته باشد و بتواند مشکلات مردم را مطرح و در صدد رفع آنها تلاش کند و قلم بزند.

مدیر خبرگزاری فارس در البرز با اشاره به راه اندازی سامانه ای برای طرح مشکلات مردم در این رسانه اظهار داشت: در دوره های آموزشی مرتبط با رسانه ها باید به موضوع رسالت اجتماعی و اخلاق بیشتر پرداخته شود.

سواد رسانه ای دیجیتال، ضرورت زندگی

سردبیر نشریه های عصر البرز و خبرفردیس نیز با تاکید بر اینکه سواد دیجیتال ضرورت زندگی امروز و فردای ما است، گفت: دیجیتال یا همان فناوری اطلاعات در دنیای امروز از چنان نقش و اهمیتی برخوردار شده است که می توان ادعا کرد در آینده نزدیک افرادی که از داشتن سواد یا علم دیجیتال محرومند، زندگی عادی و روزمره آنان بدون کمک دیگرانی که با این فناوری آشنا هستند، دچار اختلال خواهد شد.

رسانه های دیجیتال، رسالت و مسئولیت اجتماعی

منصور جمشیدی افزود: اگر در گذشته سواد خواندن و نوشتن معیار حداقلی برای زندگی عادی به شمار می رفت، اکنون با تحولاتی که در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات ایجاد شده و به خصوص با روند رو به رشدی که این پدیده دارد، یادگیری مقدماتی و روش استفاده از سامانه های دیجیتالی به نیازی انکارناپذیر تبدیل شده که چه بسا ضرورت حداقل آشنایی با فوت و فن آن، بسیار بیشتر از سوادآموزی ابتدایی دوره های پیشین است.

وی اظهار داشت: می توانیم تحول دیجیتالی را به عنوان نقطه عطف در تاریخ بشر بدانیم و گرچه گفته می شود ورود نخستین رایانه ها به ایران اوایل دهه ۴۰ بوده است که البته فقط مختص معدود افراد و مقامات رده بالای رژیم گذشته بود، اما شواهد مستند حاکی از آن است که فراگیر شدن علم دیجیتال و فناوری اطلاعات به اوایل دهه ۷۰ در کشور باز می گردد.

این فعال رسانه ای گفت: با نگاهی اجمالی به اطراف خود درمی یابیم رشد و پیشرفت چنین پدیده و تحول بزرگ و پیچیده ای آنهم در کمتر از سه دهه، برای عموم مردم دور از انتظار و غیرقابل باور بود، تا جایی که اکنون بسیاری از امور روزمره ما از وسایل خانه و اتومبیل گرفته تا کنترل و نظارت، عکس و فیلمبرداری از راه دور و ارتباطات صوتی و تصویری با اقصی نقاط جهان وابسته به این کشف و اختراع حیرت آور بشر است.

جمشیدی توضیح داد: اگر بخواهم به نقش و تاثیر بی نظیر این کشف و اختراع در حوزه کاری خودمان یعنی اطلاع رسانی و رسانه اشاره کنم، واقعا قابل توضیح و توصیف نیست، چراکه عموم همکاران قدیمی و کهنه کارم خوب به یاد دارند که قبل از پدیده دیجیتال و فناوری اطلاعات، زمان مورد نیاز برای تهیه، تنظیم، انتقال و در نهایت انتشار یک خبر مهم در بهترین حالت به طور میانگین کمتر از یک ساعت نبود، ضمن اینکه صرفنظر از رادیو و تلویزیون، این زمان برای درج و انتشار آن در روزنامه ها چند برابر می شد، در حالی که اکنون خبر و خبررسانی به لحظه، ثانیه و حداکثر به دقیقه تبدیل شده است.

اثر فضای مجازی در پیشبرد اهداف توسعه‌ ای استان البرز

فعال فضای مجازی و مدیر یکی از کانال های اجتماعی البرز گفت: استفاده از فضاهای مجازی در عرصه‌ های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب صرفه ‌جویی در زمان، منابع و ظرفیت‌ های مختلف استان می ‌شود.

چنبری افزود: فضاهای مجازی به گونه‌ ای هستند که امکان انجام فعالیت ‌های مختلف را در عرصه‌ های گوناگون برای بشر امروز و همچنین اغلب حکومت ‌ها فراهم کرده و با جابه‌جایی اطلاعات و شبیه‌ سازی برخی فعالیت‌ های واقعی انسان در فضای مجازی موجب تاثیر گذاری بر فعالیت ‌های انسان در فضای واقعی جامعه نیز می ‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله مزیت‌ های استفاده از فناوری‌ های نوین در فضاهای مجازی در فعالیت‌ های کلان شهرها از جمله کرج، افزایش سرعت رسیدگی به مشکلات و حل مسائل کلان شهرها و صرفه جویی در منابع و ظرفیت‌های موجود آن‌ها است.

چنبری ادامه داد: این فضاها نه تنها موجب توسعه اقتصادی کلانشهر در عرصه ‌های ملی و بین المللی می ‌شوند بلکه با تاثیر بر ویژگی‌ های فرهنگی و اجتماعی آن ‌ها زمینه توسعه تعاملات اجتماعی و فرهنگی را بین شهروندان و گروه‌ های مختلف اجتماعی داخل کشور و شهرها و نیز با سایر ملل را فراهم می‌ کند.

نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز که عصر سه شنبه هشتم مرداد ماه در باغ گل های بوستان شهید چمران کرج گشایش یافته بود، شامگاه جمعه پس از چهار روز فعالیت به پایان رسید.

این نمایشگاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۶۰ غرفه با حضور فعال ناشران دیجیتال داخلی از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تولید کنندگان بازی های رایانه‌ای و استارت آپ ها برگزار شد.

نمایشگاه در هشت بخش اصلی شامل تارنماهای اینترنتی، وبلاگ‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه هوشمند، محصولات نرم افزاری، سواد رسانه‌ای، اپراتورها و خدمات فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های تجاری بود.

شناسایی تولیدکنندگان فناوری، ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال، یکپارچه‌سازی فرهنگی در به کارگیری رسانه‌های دیجیتال در بین مردم، توسعه کاربری فناوری‌های ارتباطات و دیجیتال، رتبه‌بندی و شاخص‌گذاری آثار و خدمات الکترونیک، فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد همدلی و هم افزایی بین پدید آورندگان آثار در حوزه فناوری، ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شد.

توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور، حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای بود.

۷۵۳۲/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان