طرز تهیه 7 دمنوش تابستانی بسیار عالی و خوشمزه و سالم


... نوشته طرز تهیه 7 دمنوش تابستانی بسیار عالی و خوشمزه و سالم اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارند از سم‌زدایی بدن و کاهش استرس گرفته تا بهبود فرایند هضم و تقویت عملکرد شناختی. در این نوشتار با طرز تهیه ۷ دمنوش تابستانی بسیار عالی و خوشمزه و سالم آشنا خواهید شد که همگی برای سلامت شما مناسب هستند. می‌توانید این رسپی‌ّها را تابستان امسال امتحان کنید و راحت‌تر به جنگ گرما بروید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه 7 دمنوش تابستانی بسیار عالی و خوشمزه و سالم

۱. دمنوش علف لیمو (لمون گرس)

علف لیمو منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین C، فولات، آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و منیزیم است. این گیاه داروی که عطر و بوی مرکبات دارد، استرس را کاهش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌دهد، سطح کلسترول را پایین می‌آورد و باعث کاهش وزن می‌شود. چای علف لیمو در عین حال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بی‌خوابی را درمان و ارگان‌هایی مانند کبد و کلیه سم‌زدایی می‌کند. برای آماده کردن این دمنوش می‌توان از علف لیموی خشک یا تازه استفاده کرد. خیلی ساده مقداری از گیاه را داخل آب جوش بریزید و اجازه بدهید ده دقیقه بماند تا دم بکشد. زمانی که چای آماده شد، چند برش لیمو نیز می‌توانید به آن اضافه کنید. این دمنوش خوش‌عطر و خنک‌کننده را بنوشید و از این روزهای گرم نهایت لذت را ببرید!

۲. رویبوس یا چای سرخ

رویبوس یا چای سرخ که به طور عمده در آفریقای جنوبی پرورش داده می‌شود حاوی آلفا هیدروکسی اسید، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. این دمنوش بدون کافئین باعث کاهش فشار خون می‌شود، درد مفاصل را کاهش می‌دهد، چربی شکم را می‌سوزاند و سطح قند خون را کنترل می‌کند. خواص ضد پیری و ضد التهابی نیز در این دمنوش وجود دارد. برگ‌های چای رویبوس یا چای سرخ بسیار ظریف هستند و باید در یک مکان سرد و خشک نگهداری شوند. چای سرخ را در آب جوش بریزید و پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید کمی عسل و آب لیمو هم به دمنوش‌تان اضافه کنید و لذت ببرید! نوشیدن این دمنوش در این روزهای گرم به شما طراوت و تازگی می‌دهد! به این نوشیدنی سبک می‌توانید مواد متنوعی اضافه کنید از جمله لیمو، توت و زنجبیل و حتی هلو!

۳. دمنوش قاصدک

قاصدک سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها (A، ۶B، C و K) و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن. دمنوش این گیاه دارویی به تنظیم سطح قند خون، بهبود فرایند هضم، مبارزه با التهاب و کاهش وزن کمک می‌کند. این دمنوش به عنوان یک دیورتیک طبیعی و تصفیه‌کننده‌ی خون نیز عمل می‌کند. شما می‌توانید ریشه، ساقه و گل این گیاه را برای تهیه‌ی دمنوش تابستانی‌ سبک‌تان استفاده کنید. برای آماده کردن دمنوش قاصدک، مقداری از این گیاه را خرد کرده و بعد آن را به آب اضافه کنید. ترکیب را روی حرارت قرار بدهید تا بجوشد. بعد شعله را خاموش کنید و پنج تا ده دقیقه صبر کنید. در نهایت ترکیب را صاف کنید و داخل فنجان بریزید. این دمنوش برای تابستان عالی است؛ به خصوص اگر مقداری نعنای تازه هم به آن اضافه کنید.

۴. چای بابونه

این گیاه دارویی مقدار فراوانی از فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و مواد معدنی (کلسیم، فلوراید و غیره) دارد. دمنوش بابونه باعث کاهش استرس می‌شود، سطح قند خون را کنترل می‌کند و گرفتگی و درد ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. این دمنوش هم مانند بسیاری از دیگر دمنوش‌های گیاهی، دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی هم است. این دمنوش تابستانی همچنین می‌تواند به صورت موضعی برای درمان جای جوش و آکنه مورد استفاده قرار بگیرد. برای تهیه‌ی دمنوش معمولا از گل بابونه‌ی خشک استفاده می‌شود به این ترتیب که آب جوش را روی گل‌ها می‌ریزید و پنج تا هشت دقیقه صبر می‌کنید تا دم بکشد. برای تنوع دادن به این دمنوش تابستانی می‌توانید چند برش آناناس یا حتی چند تکه پوست پرتقال به آن اضافه کنید.

۵. دمنوش زنجبیل

ریشه‌ی زنجبیل حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، فسفر و جینجرول است (ترکیبی از خواص آنتی اکسیداتیو و ضد التهابی). دمنوش زنجبیل تسکین‌دهنده‌ی استرس است. این دمنوش همچنین با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، سوء هاضمه را درمان و روند چربی‌سوزی را تسهیل می‌کند. یک تکه ریشه‌ی زنجبیل را بردارید و بشویید. سپس آن را در آب جوش بیندازید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت پایین بجوشد. مقداری عسل هم به آن اضافه کنید و لذت ببرید! همچنین برای داشتن یک دمنوش زنجبیل متفاوت، می‌توانید چند برش سیب و چند برگ نعنا هم به آن اضافه کنید. دمنوش تابستانی‌تان آماده است!

۶. دمنوش نعناع فلفلی

گیاه نعنا فلفلی منبع خوبی از ویتامین‌های A و C، آهن، مس، کلسیم و منگنز است. دمنوش نعنا فلفلی استرس را کاهش می‌دهد، مشکلات سینوس را درمان می‌کند، درد و گرفتگی قاعدگی را تسکین می‌دهد و به خواب بهتر شما کمک می‌کند. این دمنوش همچنین تمرکز را بهبود می‌بخشد، هضم را بهبود می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. برای تهیه‌ی این دمنوش طراوت‌بخش، برگ‌های نعناع فلفلی (خشک یا تازه) را به آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند برش هلو به دمنوش اضافه کنید و آن را به صورت یخ‌چای مصرف کنید. یخ‌چای سیب، نعناع فلفلی و لیمو هم برای تابستان عالی خواهد بود!

۷. دمنوش آویشن

این گیاه خوش عطر و بو دارای مجموعه‌ای از مواد مغذی است از جمله ویتامین A، ویتامین C، پروتئین، آهن، کلسیم و منیزیم. دمنوش آویشن به دلیلی نقشی که در درمان گلودرد، برونشیت، کولیک و آرتریت دارد، شناخته‌شده است. این دمنوش همچنین حافظه را افزایش می‌دهد و تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند (آن‌ها از بدن شما در برابر بیماری‌های عفونی دفاع می‌کنند). برای آماده کردن این دمنوش نعناعی، آب داغ را روی برگ آویشن خشک یا تازه بریزید. اجازه بدهید ده تا ۱۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و لذت ببرید. با افزودن برش‌های توت‌فرنگی نیز دمنوش تابستانی‌تان طعم بهتری خواهد داشت.

حتی با وجود این‌که چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی سرشار از مواد مغذی هستند، باز هم ممکن است برخی از عوارض جانبی را در بعضی آدم‌ها ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر آلرژی شدید دارید، باید از چای بابونه پرهیز کنید. به طور مشابه، اگر هر دارویی مصرف می‌کنید، نوشیدن چای قاصدک ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف چای‌های گیاهی با پزشک‌تان مشورت کنید تا خیال‌تان راحت شود که مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع:vahdam

طرز تهیه ۷ دمنوش تابستانی بسیار عالی و خوشمزه و سالم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا