امپریالیسم جدید آمریکایی روی رینگ جهانی


امپریالیسم جدید آمریکایی روی رینگ جهانی

تهران - ایرنا - یک نشریه آمریکایی با تاکید بر این که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواهان تحمیل امپریالیسم جدید آمریکایی در رینگ مبارزه جهانی است نوشت: انتقاد ترامپ از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در حقیقت به رسمیت شناختن رهبری پاریس برای نجات چندجانبه گرایی است در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد جنگ...

هافینگتون پست فرانسوی روز شنبه نوشت: آخرین هجمه ترامپ علیه مکرون حاکی از حد ذاتی استراتژی دیپلماتیک او (رئیس جمهوری آمریکا) بر پایه دوجانبه گرایی است. مطمئنا" این را باید به حساب نتایج انتخابات آمریکا گذاشت اما نباید جوهر اندیشه ترامپ را پنهان کند. رد مطلق هر گونه چندجانبه گرایی! این امپریالیسم جدید آمریکایی، با این حال بر خلاف واقعیت تعامل قدرت های جهانی با یکدیگر است.

این نشریه آمریکایی نوشت: نشست سران گروه 7 در بیاریتز فرانسه در اواخر ماه اوت ترجمه ضرورت مطلق جهان برای ایجاد راهبردهای مشترک در زمان خطرات آب و هوایی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی است که جهان را به تنش می کشاند.

هافینگتون پست افزود: جنگ سرد تقریبا 30سال پیش جای خود را به دیپلماسی و چندجانبه گرایی داد. دونالد ترامپ با ایجاد پایه های یک جنگ سرد جداگانه قصد دارد با قدرت آمریکایی در سال های اخیر ارتباط دوباره برقرار کند به این معنا که می خواهد تعداد زیادی از جنگ های سرد با قدرت های مختلف که به عنوان ابزار دست او در صحنه بین الملل شناخته شده اند راه بیاندازد.

هافینگتون پست همچنین افزود: همانگونه که الیزه تاکید کرد "این وظیفه فرانسه است که همه مساعی خود را برای اطمینان از این که همه طرف ها(برجام) با یکدیگر به توافق برسند و باب مذاکرات را بگشایند، بکار گیرد."

"این اعتراض ایالات متحده در حقیقت به رسمیت شناختن رهبری 6 ضلعی در عملیات نجات چندجانبه گرایی جهانی است و بنابراین باید به عنوان یک ادای احترام به مقاومت و انعطاف پذیری ما باشد و نه تحقیر ملی."

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته در واکنش به سخنان ترامپ در مورد ایران گفت: ابراز مواضع سیاسی از سوی پاریس، مستقلانه و با توجه به علاقه و تعهد فرانسه به صلح و امنیت در منطقه و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش ها در غرب آسیاست.

امپریالیسم جدید آمریکایی روی رینگ جهانی


دونالد ترامپ در تازه ترین توییت خود مدعی شده بود که ایران به شکل جدی دچار مشکل اقتصادی شده است. آنها برای مذاکره با آمریکا بی تابی می‌کنند، اما نشانه‌های ضد و نقیضی به افرادی که ادعای نمایندگی ما را دارند، از جمله مکرون رئیس جمهوری فرانسه می‌دهند.

ترامپ در این توئیت نوشت: می دانم که مکرون نیت خوبی دارد؛ مثل بقیه، ولی هیچ کس از طرف واشنگتن حرف نمی‌زند؛ جز خود آمریکا. هیچ کس به هیچ شکل و نوعی حق نمایندگی از طرف ما را ندارد.

تارنمای کانال خبری فرانسه هم (La Chaîne Info) روز جمعه گزارش داد: علاوه بر وزیر امور خارجه، وزارت خارجه فرانسه نیز در قالب بیانیه ای به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و تاکید کرد: «تعهد پاریس برای کاهش تنش‌ها به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»

این بیانیه اضافه کرد: «فرانسه به توافق وین (برجام) که مانعی در مقابل اشاعه هسته‌ای بوده، پایبند و همانند دیگر اعضای این توافق به جز آمریکا، به امضای خود احترام می گذارد. ابتکارهای سیاسی با هدف یافتن شرایطی برای گفت‌ وگو، در پاسخ به وخیم تر شدن اوضاع ضروری است. این، دلیل آن چیزی است که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری با شفافیت کامل با دیگر متحدان که اول و مهمتر از همه امضا کنندگان اروپایی بوده اند، در حال انجام آن است.

این کانال خبری افزود:‌ مکرون همچنان از توافق هسته ای دفاع و به طور مرتب با همتای ایرانی خود حسن روحانی گفت وگو می کند و به عنوان واسطه بین ذینفعان مختلف عمل می کند.

در 2 ماه گذشته، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه 5بار به صورت تلفنی با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت و گوی تلفنی داشته و در تمام این تماس ها بر پایبندی فرانسه بر برجام تاکید کرده است.


امپریالیسم جدید آمریکایی روی رینگ جهانی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم