درگذشت گلزن فینال جام جهانی 1986 براثر ابتلا به آلزایمر


درگذشت گلزن فینال جام جهانی 1986 براثر ابتلا به آلزایمر

خوزه لوئیس براون در 62 سالگی درگذشت.

خوزه لوئیس براون در 62 سالگی درگذشت.

به گزارش وبسایت نود، با اعلام اتحادیه فوتبال آرژانتین خوزه لوئیس براون مدافع سابق تیم ملی آرژانتین و باشگاه های استودیانتس، اتلتیکوناسیونال و بوکاجونیورز در آخرین ساعات دوشنبه (به وقت محلی) در لاپلاتا درگذشت. او به هنگام مرگ 62 ساله بود.

براون در ماه های اخیر با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کرد و دختر او ماه گذشته اذعان کرده بود که این بیماری، پیشرفت زیادی داشته است.

شهرت براون بیشتر به دلیل بازی برای تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1986 است. او در پایان فصل 86-1985 به دلیل مصدومیت زانو از سوی باشگاه دپورتیوو اسپانیول بازیکن آزاد شناخته شد اما بازهم یکی از 22 بازیکن حاضر در فهرست کارلوس بیلاردو برای حضور در جام جهانی مکزیک بود؛ تیمی که رهبری مانند دیگو مارادونا در میدان داشت.

براون در ابتدا به عنوان گزینه جانشین دنیل پاسارلا، سوئیپر بزرگ آلبی سلسته به تیم فراخوانده شد اما خارج شدن پاسارلا از فهرست آرژانتین به دلیل بیماری موجب شد تا براون از همان ابتدا در ترکیب ثابت آرژانتین به میدان رود و تا بازی فینال هیچ دقیقه ای را از دست ندهد.

درگذشت گلزن فینال جام جهانی 1986 براثر ابتلا به آلزایمردر فینال خاطره انگیز جام جهانی 1986 که در حضور بیش از 114 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزتک برگزار می‌شد، براون در دقیقه 23 ضربه ایستگاهی خورخه بوروچاگا را با ضربه سر وارد دروازه تونی شوماخر کرد. تا به این ترتیب آرژانتین با یک گل از حریف پیش بیفتد. اما عملکرد قهرمانانه براون در نیمه دوم این مسابقه رخ داد.

در لحظات پایانی و در شرایطی که آرژانتین با نتیجه 3-2، برتری خفیفی بر آلمان غربی داشت، براون در برخورد با نوربرت ادر دچار دررفتگی شانه شد اما با وجود این مصدومیت در زمین ماند تا به این ترتیب براون هیچ یک از دقایق مسیر منجر به قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1986 را از دست نداده باشد.

به جز جام جهانی 1986، براون در کوپا آمریکا سال های 1983، 1987 و 1989 هم عضو آرژانتین بود. او در مجموع 36 بار برای آرژانتین به میدان رفت و گل او در برابر آلمان غربی در فینال جام جهانی، تنها گل دوران ملی براون محسوب می‌شود.

ملقب به تاتا، براون عمده دوران بازی خود را در باشگاه استودیانتس سپری کرد. او بیش از 300 بار پیراهن این تیم را به تن کرد و در سال 1983 با این تیم به قهرمانی ملی رسید.

براون که در اروپا برای برست فرانسه و مورسیا اسپانیا هم بازی کرده، سابقه حضور به عنوان دستیار کارلوس بیلاردو در بوکاجونیورز را هم دارد. درخشان ترین نقطه مربیگری براون، حضور او به عنوان کمک مربی سرخیو باتیستا در جریان حضور آرژانتین در رقابت های المپیک 2008 پکن بود؛ رقابتی که با قهرمانی آلبی سلسته به پایان رسید.

7712

اختصاصی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)