فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور منتشر شد


فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور منتشر شد

تهران- ایرنا- چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015، با هدف ساخت فیلم‌های علمی کوتاه 60 ثانیه‌ای با موضوع آزمایش ‌هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی بنیاد مصطفی (ص)، مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

دوره چهارم مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۵ از مردادماه امسال آغاز شده و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم‌های علمی کوتاه یک دقیقه‌ای از آزمایش‌­هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی است.

همانند دوره­‌های گذشته، صدها فیلم در محدوده علمی مرتبط برای راهنمایی علمی دانش­‌آموزان ارائه خواهد شد.

دانش‌آموزان می‌توانند تا پایان بهمن­ ماه امسال با مراجعه به سایت بنیاد مصطفی (ص) به نشانی http://www.mstfdn.org در بخش مسابقه دانش‌آموزی نور مراجعه کرده و در قالب گروه‌های دو یا سه نفره آثار علمی خود را به صورت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

معیارهای ارزیابی و نحوه داوری آثار ارسالی بر روی سایت مسابقه ارائه می­‌شود و این دوره نیز به ۱۰۰ اثر برتر دانش‌آموزی، هدایایی معادل مجموع دویست میلیون تومان اهدا و از پژوهش‌سراها و مدارس با مشارکت برتر نیز قدردانی خواهد شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش­‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­ هیثم» به مناسبت یک­ هزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی­‌دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد.

موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال ۱۶۵۰ فیلم ثبت کرد و از صاحبان ۲۰۰ اثر برگزیده، تجلیل شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی­ یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۵ نام گرفت، این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از ۱۰۰ گروه دانش‌آموزی برگزیده قدردانی شد.

نحوه شرکت در این مسابقه ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از انجام آزمایش­‌های علمی گروه‌های دانش‌آموزی طرح‌ریزی شده است.

دور سوم مسابقه دانش‌آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن­ رزاز جَزَری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد که الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است، موضوع این دوره از مسابقه ساخت ساز و کارهای (مکانیزم‌­های) حرکتی و آزمایش­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که پنج­ هزار و ۱۲۲ دانش‌آموز در قالب دو هزار و ۱۸۳ گروه ثبت­‌نام کردند و یک هزار و ۷۳۳ فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از ۱۰۰ گروه منتخب تجلیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن